ادبیات

انتشار قطعه نو از حسین علیزاده

به مناسبت زادروز حسین علیزاده، قطعه پیش در آمد دشتی از کتاب 10 قطعه برای تار (جلد پنجم) به وسیله محمدجواد محمدشاهی تا انتها شهریورماه در پلاتفرم های موسیقی منتشر خواهد شد.

2 شهریور 1402

سعدی و حافظ هم عامه پسند هستند؟، به این همه خواننده افتخار می کنم، نظرتنگی از مسائل فرهنگی ماست، دیگر رمان خوبی وجود ندارد

شادروان ر. اعتمادی 5 اردیبهشت سال 1400 با روزنامه خبرنگاران گفت و گویی انجام داد. در این گفت و گو این نویسنده پر مخاطب درباره کارش توضیحات خواندنی داده است. یادش گرامی

21 تیر 1402

نمایش قالب های نو نشر و بازی و تفریح آنلاین در نمایشگاه کتاب پکن

به گزارش خبرنگاران و به نقل از چاینا دیلی، بیست ونهمین نمایشگاه بین المللی کتاب پکن، پنجشنبه 15 ژوئن در مرکز همایش ملی چین افتتاح شد. در این نمایشگاه پنج روزه با موضوع تبادلات عمیق و یادگیری متقابل، بیش از 200 هزار عنوان کتاب از 2500 ناشر و 56 کشور حضور دارند...

28 خرداد 1402

ادا لیمون باز هم ملک الشعرای آمریکا شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از آسوشیدتدپرس، کارلا هایدن، کتابدار کنگره آمریکا خاطرنشان کرد که لیمون به جای دوره سنتی یک ساله در مقام شاعر صاحب جایگاه و افتخار، دو سال دیگر خدمت خواهد نمود.

5 اردیبهشت 1402

تفال به حافظ امروز سه شنبه 29 فروردین 1402

فال گرفتن از آثار ادبی، از باور های کهن این مرز و بوم است. در گذر زمان ساکنان این خاک به ادیبانی که گمان می بردند بهره ای از کلام حق دارند رجوع می شد. با این حال، اما در گذر زمان تنها تفال به حافظ در فرهنگ عامیانه ما به جای مانده است.

29 فروردین 1402

امروز با نظامی گنجوی : دلبر صنمی شیرین ، شیرین صنمی دلبر

این اثر که منسوب است به نظامی گنجوی با خوانندگی محسن چاووشی در آلبوم دلبر معروفیت زیادی پیدا کرد. زیبایی اصلی شعر به جز در معنا، به این بر می شود که هر مصرع از دو جمله معکوس هم تشکیل شده است.

25 فروردین 1402

در رمان خاک سفید از محله ام دفاع کردم

به گزارش خبرنگاران ، هشتمین قسمت برنامه مثبت کتاب از شبکه تلویزیونی کتاب با موضوع معرفی کتاب خاک سفید نوشته حمید بابایی، سه شنبه (پانزده فروردین ماه) به پخش رسید. حمیدبابایی، نویسنده و منتقد ادبی که متولد اسفند سال 64 است و تا به امروز چند رمان با موضوعات...

17 فروردین 1402

ایتالیا چت جی پی تی را به علت نگرانی از نقض حریم خصوصی ممنوع می نماید

یورونیوز: یک نهاد نظارتی در ایتالیا روز آدینه ممنوعیت فوری دسترسی به ربات چتِ محبوبِ مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته شرکت آمریکایی اُپن اِی.آی. / OpenAI به علت ادعای نقض حریم خصوصی را صادر کرد.

12 فروردین 1402

در یک قدمی آخرالزمان فناوری ، هیولا از قفس آزاد شده؟ ، عکس

ایسنا نوشت: مکالمات اخیر بعضی از کاربران با ChatGPT نشان می دهد که این ربات ترجیح می دهد انسان باشد و اهداف شومی را دنبال کند.

29 بهمن 1401

چت جی پی تی نقطه عطف دنیای هوش مصنوعی یا تبلیغات تازه آمریکا!

به گزارش خبرنگاران به نقل از سی جی تی ان، ترس عمومی از هوش مصنوعی هرگز به مقدار امروز فراگیر و جدی نبوده و علت این مساله مشخص شدن تدریجی توانمندی این فناوری است.

24 بهمن 1401

ماجرای لو رفتن سوالات امتحانات نهایی ، یک تبلیغ عجیب ؛ توانایی تقلب داری؟ جواب ها را برایت می فرستیم!

تنها 19 دقیقه پس از آغاز نخستین امتحان نهایی دی ماه، پاسخ سؤالات آن منتشر شد و همین امر گلایه های بسیاری را سبب شد.

9 بهمن 1401

خانه ویران شده یک شاعر

خانه منتسب به عارف قزوینی سال هاست شرایط خوبی ندارد و با وجود وعده های واهی به عنوان یک ویرانه آخرین نفس هایش را می کشد. نگران کننده تر آن که این خانه قاجاری که غفلت به بند بند آن نفوذ نموده، عاقبت به چه سرنوشتی دچار خواهد شد؟

5 بهمن 1401

مراسم گرامیداشت یاد ناصر تکمیل همایون در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار گردید

ایسنا/ براساس خبرهای واصله، مراسم گرامیداشت یاد ناصر تکمیل همایون در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار گردید.

30 آبان 1401

یک ساعت کهنه که هنوز خوب کار می نماید

انتشار کتاب تاریخ سینمای هنری در سی وچند سال پیش، یک اتفاق مهم در حوزه ادبیات سینمایی بود. تاریخ سینمای هنری نوشته انوپاتالاس و اولریش گرگور سال ها نایاب بود و حالا چاپ چهارمش در بازار موجود است. کتابی که مرحوم هوشنگ طاهری در اوایل دهه60آن را ترجمه کرد.

27 مهر 1401

گران ترین نقاشی سهراب سپهری کدام است؟

سهراب سپهری از هنرمندان گران و پُرتکرار حراج تهران در بخش هنر مدرن است که اگرچه در سال های اخیر آثارش عنوان گران ترین اثر حراجی را به خود اختصاص نداده اند، اما با رقم هایی که به ثبت رسانده اند، همیشه در این سال ها فروش حراجی ها را سرپا نگه داشته اند. اما...

15 مهر 1401

به ساعت اصفهان میهمان حوزه هنری اصفهان شد

مدیر روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان گفت: شب شعر فصلی به ساعت اصفهان در حوزه هنری استان اصفهان برگزار می گردد.

31 شهریور 1401

تاریخ غذای ایرانی؛ بورَک؛ پرطرفدار در قرن هشتم!

بسحاق اطعمه سبک خاصی در اشعار خود داشت؛ او در قالب طنز با توصیف غذا ها حتی به مسائل اجتماعی طعنه می زد.

26 مرداد 1401

7 درسی که آدم ها یک عمر طول می کشد تا بیاموزند!

1- انتظار برای اینکه وقت کاری برسد، بی فایده استروزی از اینجا خواهم رفت، روزی این کار بی ثمر و کم بازده را ترک خواهم کرد، روزی این ایده ام را پیگیری می کنم، وقت فراغتی اگر دست بدهد ورزش می کنم و هیکلم را متناسب می کنم، این رمان را در اولین فرصت خواهم خواند،...

15 مرداد 1401

آرامگاه ابن یمین فرومدی در جلسه شورای ملی ثبت آثار فرهنگی تاریخی به ثبت ملی رسید

ایرنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، آرامگاه ابن یمین فرومدی در جلسه شورای ملی ثبت آثار فرهنگی تاریخی به ثبت ملی رسید.

1 مرداد 1401

کشف نامه های تاریخی در کتاب فروشی معروف لندن

کتاب فروشی معروف استنفوردز در لندن مشغول آماده کردن مقدمات نقل مکان به جای تازه بودند که کارمندان آن به یک سری اشیای تاریخی جالب برخورد کردند.

27 تیر 1401
تعداد: (46)