توسعه زیرساخت های لجستیکی در ایران با همکاری 5 کشور همسایه

به گزارش وبلاگ تینتا، افندی زاده گفت: اجلاس همکاری های ترانزیتی، ابتکار عملی برای همگرایی کشورهای منطقه در زمینه حمل ونقل و ترانزیت است.

توسعه زیرساخت های لجستیکی در ایران با همکاری 5 کشور همسایه

برنامه امشب گفت وگوی ویژه خبری ه آنالیز جزئیات اجلاس امروز همکاری های ترانزیتی و افزایش حجم تبادلات خارجی پرداخت.

شهریار افندی زاده گفت: اجلاس همکاری های ترانزیتی یک ابتکار عمل نو برای همگرایی منطقه ای بین کشورهای حاضر در زمینه حمل ونقل و ترانزیت است.

به گفته معاون حمل ونقل وزیر راه وشهرسازی، برگزاری این اجلاس فضای مناسبی برای گفتگو وزرای کشورهای حاضر در این زمینه و بعلاوه دیدارهای دوجانبه میان وزرا و سایر مقامات ارشد حمل و نقلی کشورهای عضو فراهم نموده است.

او می گوید: با توجه به اینکه به واسطه شکل گیری فضای سازنده و تعاملی فعلی در زمینه حمل ونقل بین المللی و ترانزیت میان اعضای حاضر، به ویژه فی مابین جمهوری اسلامی ایران با هر یک از اعضا در چارچوب روابط دوجانبه و بعلاوه توافقات چندجانبه ایران با دیگر کشورهای حاضر، فصل نوین و روزهای شکوفایی همکاری های حمل ونقل و ترانزیتی در حال رقم خوردن است.

افندی زاده گفت: این اجلاس، منجر به تبیین و تصویب تصمیمات هوشمندانه و هدفمند جهت اقدام مشترک با همکاری مشترک همه اعضا گردد.

او می گوید:در چارچوب توسعه این دست همکاری ها، زمینه های مطلوب برای هم افزایی موقعیت جغرافیایی، زیرساخت ها و امکانات حمل ونقلی مان، بهره مندی تمام بازیگران عرصه حمل ونقل، لجستیک، تجارت و اقتصاد کشورهای متبوع ، بیش از پیش در این پهنه جغرافیایی فراهم می گردد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بعلاوه به امکان هدف گذاری میان مدت ترانزیت سالانه 20 میلیون تن کالا بین ایران و 5 کشور ترکمنستان، جمهوری قزاقستان، جمهوری ازبکستان، جمهوری تاجیکستان و جمهوری قرقیزستان اشاره نمود و گفت: در بیانیه پایانی اجلاس هم این هدف گذاری مورد تأکید است.

افندی زاده گفت: یک ابتکار ارزشمند برای هدفمند کردن و همسوسازی اقدامات اعضاء در چارچوب یک برنامه عمل مشترک منطقه ای 6 جانبه ترانزیتی، فراهم شده است، در این راستا، به گروه های کارشناسی تأکید می گردد از هر ظرفیت و ابزاری نظیر عضویت مشترک در سازمان ها و کریدورهای منطقه ای و بین المللی ترانزیتی، همکاری با یکدیگر در سرمایه گذاری و احداث پروژه های زیرساختی، حسن همجواری و بهبود ترددهای مرزی، توسعه دیجیتال در فرایندهای ترانزیت، تسهیل در امور کنسولی و ویزای رانندگان و بهبود مستمر تعرفه ها و عوارض ترانزیتی در راستای این برنامه عمل مشترک بهره گیری نمایند. بیش از هر چیز استفاده از ظرفیت های موقعیت ژئوپلیتیک ایران برای توسعه خدمات ترانزیت مصداق خلق چنین فرصت هایی است.

در ادامه حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق ایران گفت: با اجرایی شدن عضویت ایران در پیمان شانگهای در ماه گذشته شاهد افزایش نقش کشور در ترانزیت کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب، درآمدهای ارزی عمومی و دولتی کشور افزایش یافته و زمینه تقویت بنیان های مالی عمومی و ثروت ملی فراهم می گردد.

او می گوید: این پیمان فرصت های ارزشمندی برای سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های لجستیکی کشور ایجاد می نماید. بعلاوه جایگاه راهبردی ایران در اقتصاد جهانی و منطقه ای را تقویت نموده و آسیب پذیری ما را در برابر تنش های بیرونی کاهش می دهد.

نایب رئیس اتاق ایران گفت: با افزایش نقش ایران در کریدورهای ترانزیتی، فرصت هایی برای توسعه کسب و کارهای خدمات زنجیره ارزش صنعت لجستیک در اقتصاد کشور فراهم می گردد.

او گفت: بر بستر این فرصت توسعه فعالیت های ترانزیتی، امکانات ارزشمندی برای توسعه کسب و کارهای پردازش کالا صادرات مجدد نیز فراهم می گردد. این گروه از کسب و کارها تناسب زیادی با شرایط فعلی اقتصاد ایران (رقابتی بودن قیمت مزد) و احتیاج مبرم کشور به افزایش تعداد شغل (با وجود محدودیت شدید منابع سرمایه ای) دارد.

سلاح ورزی گفت: ایران در اجلاس همکاری های ترانزیتی خود می تواند شاهد افزایش حجم ترانزیت در حوزه های مختلف کشور باشد.

وبلاگ تینتا مالی راه و شهرسازی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "توسعه زیرساخت های لجستیکی در ایران با همکاری 5 کشور همسایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه زیرساخت های لجستیکی در ایران با همکاری 5 کشور همسایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید