نشست مجازی روسای جمهور آمریکا و چین

به گزارش وبلاگ تینتا، نشست مجازی چهار ساعته رهبران چین و آمریکا با سلام گرم از سوی هر دو آغاز شد و شی جینپینگ، به بایدن گفت که از تماشا دوست قدیمی خود مسرور است. بایدن به نوبه خود گفت: شاید باید رسمی تر آغاز کنم، اگرچه من و شما هرگز با یکدیگر رسمی نبوده ایم.

نشست مجازی روسای جمهور آمریکا و چین

به نقل از رویترز، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت: ما دو تا همواره بسیار صادقانه و صمیمانه با یکدیگر ارتباط برقرار نموده ایم

شی گفت که دو کشور باید ارتباطات را بهبود بخشند و با هم با چالش ها روبرو شوند.

رسانه های دولتی چین گفتند که او بعلاوه گفت که روابط سالم چین و آمریکا برای رویارویی با چالش های جهانی مانند تغییرات آب و هوایی و کووید-19 لازم است.

شی گفت:بشریت در دهکده ای جهانی زندگی می نماید و ما با چالش های متعددی روبرو هستیم. چین و ایالات متحده احتیاج به افزایش ارتباطات و همکاری دارند. من آماده همکاری با شما هستم، آقای رئیس جمهور، تا روابط چین و آمریکا را در جهتی مثبت به جلو ببرم. او بعلاوه خواهان احترام متقابل شد، انتقادی ضمنی از نحوه مدیریت روابط دولت بایدن.

بایدن نیز در ابتدای این نشست گفت کههر دوی آن ها (شی و بایدن) به عنوان دو رهبر مسئولیت دارند اطمینان حاصل نمایند که روابط بین چین و ایالات متحده به درگیری آشکار تبدیل نگردد.

به گفته بایدن، رقابت بین دو کشور، خواه خواسته یا ناخواسته، نباید به درگیری تبدیل گردد.

بایدن به شی گفت : ما باید با عقل سلیم در جایی که با هم اختلاف داریم، شفاف و صادق باشیم و در جایی که منافع ما تلاقی می نماید، با هم کار کنیم، به ویژه در خصوص مسائل حیاتی جهانی مانند تغییرات آب و هوایی. به نظر می رسد مسئولیت ما، به عنوان رهبران چین و ایالات متحده، این است که اطمینان حاصل کنیم که رقابت بین کشورهایمان، چه خواسته یا ناخواسته، به درگیری تبدیل نگردد.

شی در سخنان آغازین خود لحنی آشتی جویانه داشت و گفت: اگرچه ما نمی توانیم همدیگر را رو در رو ببینیم، اما این نیز بد نیست. از تماشا دوست قدیمی ام بسیار خوشحالم.

شبکه تلویزیونی دولتی چین گزارش داد که شی آمادگی خود را برای همکاری با بایدن برای ایجاد اجماع و برداشتن گام های فعال برای حرکت رو به جلو در جهت مثبت ابراز کرد.

به گفته رسانه های دولتی چین، شی به بایدن گفت که زمین برای توسعه چین و آمریکا به مقدار کافی بزرگ است و رهبران نباید بازی های حاصل جمع صفر را انجام دهند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، مشاور امنیت ملی، جیک سالیوان، وزیر خزانه داری، جانت یلن، کرت کمپبل، هماهنگ نماینده هند و اقیانوس آرام، لورا روزنبرگر و جان سین، مدیر ارشد چین، در کنار بایدن در این ملاقات حضور داشتند.

شی برای سخنان مقدماتی به تنهایی روی پرده ظاهر شد، اما طبق یک فهرست رسمی، دیگر شرکت نمایندگان چینی عبارت بودند از دینگ ژوئینگ، دبیر کل حزب کمونیست، معاون نخست وزیر لیو هه، یانگ جیچی، رئیس روابط خارجی حزب و وانگ یی، وزیر خارجه و معاونش، زی فنگ.

بر اساس گزارش ها، بایدن به شی گفت که ایالات متحده به سیاست چین واحد پایبند است و از استقلال تایوان حمایت نمی نماید.

شی و بایدن پیش از این دو بار تلفنی مصاحبه نموده اند، اما این نشست اولین بار به وسیله ویدیویی بین آنها برگزار شده و اهمیت زیادی دارد زیرا فرصتی برای دو ابرقدرت جهت ادامه گفت وگو بین آنها در بالاترین سطح است.

هم واشنگتن و هم پکن تاکید نموده اند که نباید به نتایج فوری مهم این نشست امیدوار بود.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "نشست مجازی روسای جمهور آمریکا و چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست مجازی روسای جمهور آمریکا و چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید