معرفی انواع دستگاه چاپ و کاربردهای آن ها

به گزارش وبلاگ تینتا، خبرنگاران ؛ تجهیزات و دستگاه های چاپ از گذشته تا به امروز همگام با رشد و توسعه علم پیشرفت فزاینده ای داشته اند. به گونه ای که امروز در صنعت چاپ از پیشرفته ترین و به روزترین دستگاه های چاپ استفاده می گردد. دستگاه های چاپ به تنهایی تاثیر بالقوه ای در روند رشد و توسعه صنعت چاپ در کل جهان داشته و باعث شده اند تا صنعت چاپ به بخش جدایی ناپذیری از حیطه تجارت و بازرگانی تبدیل گردد.

معرفی انواع دستگاه چاپ و کاربردهای آن ها

البته خالی از لطف است که به رویکرد خلاقانه و حرفه ای برخی شرکت های خدمات چاپی مانند کیاما پرینت اشاره نکنیم. این شرکت با به کارگیری استراتژی متفاوت توانسته به تنهایی بخش اعظمی از نیازهای چاپ در بازار ایران را رفع کند.

دستگاه چاپ افست: قدرتمندترین دستگاه چاپ در جهان!

دستگاه چاپ افست از جمله برترین و پرقدرت ترین دستگاه های چاپ در کل جهان است که با استفاده از آن می توان تمام سفارشات رنگی و غیر رنگی با برترین کیفیت به چاپ رساند. برای نمونه از این دستگاه ها در چاپ انواع کتاب، بروشور، مجلات، پوستر، جعبه های تزیینی و کادویی و... استفاده می گردد.

در این دستگاه ها فایل طرح و شکل مورد نظر به مواد شیمیایی ترکیب شده و روی زینک قرار می گیرد. دستگاه های افست دارای تعدادی زینک هستند که وظیفه آن ها همراهی با سیلندرها در انجام فرایند چاپ روی کاغذ است. علت کیفیت بسیار بالای طرح های چاپی به وسیله دستگاه افست این است که در این دستگاه ها ابتدا هر رنگ به صورت مجزا روی کاغذ پرینت شده و سپس تمامی این رنگ ها با یکدیگر روی کاغذ ترکیب می شوند.

مزایای چاپ با دستگاه افست

استفاده از این روش چاپ دارای مزایای متعددی است که در زیر به برخی از این مزایا اشاره می گردد:

چاپ افست به علت استفاده از انواع مختلف جوهرهای چاپ و تنظیم دقیق فشار و سرعت ماشین چاپ، کیفیت بسیار بالایی را در چاپ تامین می نماید.

به علت سرعت بالا و توانایی چاپ مقادیر زیادی از محصولات چاپی در زمان کوتاه مناسب است.

دستگاه افست می تواند روی انواع مختلف سطوح چاپی مثل کاغذ، کارتن، فلز، پلاستیک و سایر مواد چاپ انجام دهد.

چاپ افست به علت استفاده از جوهرهای چاپ خاص و تنظیم دقیق فشار، رطوبت و دما، رنگ ها را با ثبات بالا چاپ می نماید.

دستگاه شرینک اسلیو ویژگی های آن

دستگاه شرینک اسلیو یکی از برترین دستگاه ها برای چاپ لیبل ها و برچسب های مختلف روی انواع متریال ها است. مکانیزم عملکردی دستگاه چاپ شیرینک اسلیو بدین صورت است که ابتدا برچسب های اسلیو طراحی و چاپ شده و سپس در داخل آن قرار می گیرند.

سپس ظروف محصولات نیز روی نوار نقاله این دستگاه حرکت می نمایند تا بعد از گذر از چشمی (سنسور مخصوص) بخشی از غلاف در حال حرکت لیبل شرینک اسلیو دور تا دور این محصولات پیچانده گردد. دستگاه های شرینک اسلیو اغلب در چسباندن برچسب و لیبل روی بطری های پلاستیکی و شیشه ای به کار برده می شوند. لیبل های شرینک اسلیو مخصوصی که در این دستگاه ها استفاده می شوند همیشه تاثیر بسزایی در جلوه های بصری بسته بندی محصولات و افزایش زیبایی ظاهری ظرف محصولات دارند.

دستگاه چاپ فلکسو

یکی دیگر از دستگاه هایی که در صنعت چاپ ایران کاربرد گسترده ای دارد دستگاه چاپ فلکسو است. این نوع دستگاه ها در برخی از شرکت های معتبر خدمات چاپی مانند کیاما پرینت در سفارشات چاپی با تعداد بالا نیز مورد استفاده قرار می گیرند. بعلاوه بسیاری از مشتریانی که قصد چاپ طرح های برجسته روی بسته بندی و ظروف محصولات خود دارند عموما از روش چاپ فلکسو و دستگاه های آن بهره می برند.

یکی از اصلی ترین مزیت های دستگاه چاپ فلکسو کم هزینه بودن آن است، به عبارتی با استفاده از این دستگاه ها با صرف هزینه ای کم می توان طرح های مختلف را روی ظروف مختلف چاپ کرد.

دستگاه چاپ سیلک اسکرین

دستگاه های چاپ سیلک اسکرین بر اساس نوع کارایی و قدرت و ظرفیت چاپ در انواع مختلف زیر فراوری می شوند:

دستگاه چاپ سیلک اسکرین کارگاهی

دستگاه چاپ سیلک اسکرین صنعتی

دستگاه چاپ سیلک اسکرین خانگی

دستگاه های چاپ سیلک اسکرین نوع صنعتی در برخی از شرکت های بزرگ خدمات چاپی مانند کیاما پرینت نیز به کار گرفته می شوند. این دستگاه ها در دو مدل نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک فراوری می شوند. می توان گفت دستگاه های چاپ سیلک اسکرین برترین تجهیزات برای استفاده از چاپ پلی اتیلن است.

دستگاه چاپ لترپرس

چاپ لترپرس از قرن 15 میلادی در زندگی بشر ظهور داشته است. این فناوری چاپ بسیار کهن و قدیمی امروزه در دستگاه ها و تجهیزات چاپی به کار گرفته می گردد. دستگاه هایی که از فناوری چاپ لترپرس پشتیبانی می نمایند با عنوان دستگاه چاپ لترپرس شناخته می شوند. چاپ لترپرس یکی از برترین و کم هزینه ترین تکنیک ها برای چاپ برجسته حروف روی سطوح با متریال های مختلف است.

دست

دستگاه های چاپ لترپرس با عنوان دستگاه چاپ ملخی هم شناخته می شوند. این دستگاه ها برترین وسیله برای چاپ انواع کارت های ویزیت، چاپ سربرگ، چاپ روی کاغذ در تیراژ های پایین و... هستند.

دستگاه های چاپ دیجیتال: پرکاربردترین دستگاه های چاپ در ایران

چاپ دیجیتال جدیدترین فناوری چاپی است که در چاپ انواع طرح های مختلف با جزئیات بالا مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه های چاپ دیجیتال نیز به تبعیت از این تکنولوژی مدرن و خاص جزو پرکاربردترین دستگاه ها و تجهیزات چاپی در کارخانجات مختلف محسوب می شوند. از این دستگاه ها بسیاری از شرکت های خدمات چاپی معتبر و مدرن مانند چاپ کیاما به همراه سایر تجهیزات چاپی استفاده می نمایند تا در تیراژهای بالا طرح ها با برترین کیفیت ممکن چاپ شوند.

البته نباید از سرعت بسیار بالای دستگاه های چاپ دیجیتال در تیراژهای کم هم غافل شویم، حتی با استفاده از این دستگاه ها می توان تغییرات ثانویه دلخواه را در روی طرح و محتویات آن ایجاد کرد!

به جرئت می توان گفت پاپ دیجیتال و دستگاه ها و تجهیزات این روش جایگزینی مناسب و همیشگی برای روش های سنتی چاپ مانند لیتوگرافی، گراور و... است.

سخن پایانی

دستگاه های چاپ امروزی از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. اما در بین چندین دستگاه چاپ تنها برخی از این دستگاه ها در چاپ های باکیفیت و کم هزینه کاربرد دارند. دستگاه های چاپ دیجیتال از جمله برترین و مناسب ترین دستگاه ها برای چاپ هایی با تیراژ کم و کیفیت بسیار بالا است. امروزه از دستگاه های چاپ دیجیتال در چاپ انواع طرح های سه بعدی و چند بعدی روی تیشرت ها و محصولات تزیینی مختلف نیز استفاده می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "معرفی انواع دستگاه چاپ و کاربردهای آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی انواع دستگاه چاپ و کاربردهای آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید