لوردوز؛ عارضه ای که درد های طولانی مدت به همراه دارد

به گزارش وبلاگ تینتا، گودی کمر به قوس یا انحنایی گفته می گردد که در ناحیه کمر افراد ایجاد می گردد. در صورتی که اندازه این فرورفتگی و گودی کمر طبیعی باشد روند حرکات جسمانی به طور کلی به درستی انجام خواهد شد.

لوردوز؛ عارضه ای که درد های طولانی مدت به همراه دارد

در صورتی که مقدار قوس کمر از حدی افزایش یابد می توان گفت که افراد درد هایی را در بخش های مختلف کمر و ستون فقرات تجربه خواهند کرد. در نتیجه باید روند تشخیص و درمان از سوی برترین متخصصین در این حوزه بهنگام انجام گردد. در غیر این صورت تعویق روند درمانی می تواند عارضه هایی دردناک و طولانی مدت به همراه داشته باشد.

علائم و نشانه های بروز گودی کمر

قبل از این که وارد لیست علائم این عارضه شویم بهتر است که این نکته را در نظر داشته باشید افراد مختلف مقدار متفاوتی از شدت و ضعف علائم را تجربه می نمایند. در واقع این عارضه یعنی گودی کمر در همه افراد به شکل یکسانی بروز و ظهور نمی نماید در نتیجه علائم و نشانه های افراد نیز از جهت نوع و شدت و ضعف نیز برابر نخواهند بود؛ بنابراین نتیجه گرفته می گردد که ممکن است دو نفر مبتلا به عارضه گودی کمر تفاوت های آشکاری را در بروز و ظهور این مساله داشته باشند.

از مهم ترین علائمی که می توانیم برای گودی کمر برشمریم:

عقب رفتن باسن و برجستگی زیاد آن به شکلی که کاملا مشهود باشد

این مساله در افرادی که قوس کمر بیشتری دارند نمایان تر است.

ایجاد شکاف و فاصله هنگام دراز کشیدن

کسانی که گودی کمر دارند زمانی که روی کمر دراز می کشند به راحتی می توانند مشاهده نمایند که فاصله کمرشان تا تشک زیاد است.

اختلال در انجام بعضی فعالیت های جسمانی در گودی کمر

برای مثال کسانی که گودی کمر دارند به سختی می توانند مدت زمان طولانی بنشینند یا بایستند. در نتیجه درد زیادی را متحمل می شوند و مجبورند مدت زمانی را به استراحت بگذرانند.

انواع روش های درمانی گودی کمر

در این بخش می خواهیم به عمده تکنیک هایی که در زمینه درمان انواع عارضه های ناشی از گودی کمر و نیز بهبود شرایط ستون فقرات در افراد دارای گودی به کار گرفته می گردد بپردازیم.

از مهم ترین روش های درمانی گودی کمر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ورزش درمانی

تکنیک های ورزشی و انجام حرکات جسمانی از مهم ترین روش هایی است که می توان امیدوار بود افراد با انجام آن ها به برترین نتیجه دست پیدا نمایند. در تکنیک های ورزشی افراد به انجام حرکاتی ترغیب خواهند شد که در طول مدت زمان طولانی ستون فقرات شرایطی نرمال و طبیعی پیدا می نماید و از مقدار دردی که افراد تجربه می نمایند کاسته می گردد.

استفاده از انواع بریس های مخصوص ستون فقرات

بریس هایی که در ناحیه ستون فقرات استفاده می گردد در طی مدت زمانی تقریبا طولانی می تواند به بهبود حالت کلی ستون فقرات افراد یاری کند. در نتیجه تمامی عارضه هایی که در اثر قوس کمر شدید ایجاد می گردد از بین رفته و افراد شرایطی مناسب را تجربه می نمایند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی از جمله تکنیک هایی درمانی است که تا حد زیادی در درد های مختلفی در بخش های مختلف بدن می تواند کارساز باشد. یکی از آن ها گودی کمر است که افراد در شرایط حاد و با تجربه درد های شدید می توانند تحت فیزیوتراپی قرار گیرند. این تکنیک درمانی می تواند تا حد زیادی به بهبود درد های بیماران یاری کند و از درد آنان بکاهد. در واقع در این تکنیک درمانی بسیاری از انقباضات عضلانی و گرفتگی های مفاصل بهبود پیدا می نمایند. در نتیجه درد نیز کمتر می گردد.

کمر درد

کمردرد می تواند ناشی از آسیب ها، شرایط یا بیماری های مختلف باشد - اغلب، آسیب به عضلات یا تاندون های پشت. درد می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. در بعضی موارد، درد می تواند راه رفتن، خوابیدن، کار کردن یا انجام فعالیت های روزمره را سخت یا غیرممکن کند.

درمان کمر درد ناشی از قوس کمر

معمولاً کمردرد ناشی از قوس کمر با استراحت، مسکن ها و فیزیوتراپی (PT) بهتر می گردد. تزریق کورتیزون و درمان های عملی (مانند دستکاری استئوپاتیک یا کایروپراکتیک) می تواند درد را تسکین دهد و به روند بهبودی یاری کند. بعضی از آسیب ها و شرایط کمر احتیاج به ترمیم جراحی دارند.

درد پایین کمر چقدر شایع است؟

حدود چهار نفر از هر پنج نفر در مقطعی از زندگی خود دچار کمردرد می شوند. این یکی از رایج ترین دلایلی است که مردم به متخصصین مراجعه می نمایند.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به درد کمر هستند؟

بعضی از افراد بیشتر از دیگران در معرض کمردرد هستند. عوامل خطر برای کمردرد عبارتند از:

سن

افراد بالای 30 سال کمردرد بیشتری دارند. دیسک ها (بافت نرم و لاستیکی که استخوان های ستون فقرات را محافظت می نماید) با افزایش سن از بین می روند. با ضعیف شدن و فرسودگی دیسک ها، درد و سفتی ایجاد می گردد.

وزن

افرادی که چاق هستند یا وزن اضافی دارند بیشتر در معرض کمردرد هستند. اضافه وزن به مفاصل و دیسک فشار وارد می نماید.

سلامت کلی

عضلات ضعیف شکم نمی توانند از ستون فقرات حمایت نمایند، که می تواند منجر به کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر گردد. افرادی که سیگار می کشند، بیش از حد الکل می نوشند یا سبک زندگی کم تحرکی دارند، بیشتر در معرض خطر کمردرد هستند.

شغل و سبک زندگی

مشاغل و فعالیت هایی که به بلند کردن یا خم شدن سنگین احتیاج دارند می توانند خطر آسیب دیدگی کمر را افزایش دهند.

مسائل ساختاری

کمردرد شدید می تواند ناشی از شرایطی مانند اسکولیوز باشد که تراز ستون فقرات را تغییر می دهد.

بیماری

افرادی که سابقه خانوادگی آرتروز، انواع خاصی از سرطان و سایر بیماری ها دارند، بیشتر در معرض خطر کمردرد هستند.

سلامت روان

کمردرد می تواند ناشی از افسردگی و اضطراب باشد.

علائم و علل؛ علائم کمردرد چیست؟

علائم کمردرد، گودی کمر یا لوردوز می تواند به طور ناگهانی یا به تدریج ظاهر گردد. گاهی اوقات، درد پس از یک رویداد خاص مانند خم شدن برای برداشتن چیزی رخ می دهد. مواقع دیگر، ممکن است ندانید چه چیزی باعث درد شده است. درد ممکن است تیز یا مبهم و دردناک باشد و ممکن است به پایین یا پشت پا های شما تابیده گردد (سیاتیک). اگر در حین فعالیت به کمر فشار بیاورید، ممکن است صدای پاپ را بشنوید. درد اغلب در موقعیت های خاص (مانند خم شدن) بدتر است و زمانی که دراز می کشید بهتر می گردد.

سایر علائم کمردرد عبارتند از:

سفتی

حرکت دادن یا صاف کردن کمر ممکن است سخت باشد. بلند شدن از حالت نشسته ممکن است کمی طول بکشد و ممکن است احساس کنید برای شل شدن باید راه بروید یا کشش دهید. ممکن است متوجه کاهش دامنه حرکتی شوید.

مسائل شرایط بدن

بسیاری از افراد مبتلا به کمردرد به سختی می توانند صاف بایستند. ممکن است کج یا خمیده بایستید، به جای اینکه با ستون فقرات تان هم راستا باشد، بالاتنه تان به پهلو باشد. کمر شما ممکن است به جای خمیده صاف به نظر برسد.

اسپاسم عضلانی

پس از یک فشار، ماهیچه های کمر می توانند به طور غیرقابل کنترلی اسپاسم یا منقبض شوند. اسپاسم عضلانی می تواند باعث درد شدید گردد و ایستادن، راه رفتن یا حرکت را سخت یا غیرممکن کند.

دلیل کمردرد چیست؟

بسیاری از آسیب ها، شرایط و بیماری ها می توانند باعث کمردرد شوند. آن ها عبارتند از:

کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر

کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر شایع ترین دلیل کمردرد است. شما می توانید با بلند کردن چیزی خیلی سنگین یا بلند نکردن ایمن به عضلات، تاندون ها یا رباط ها آسیب بزنید. بعضی از افراد با عطسه، سرفه، چرخش یا خم شدن کمر خود را تحت فشار قرار می دهند.

شکستگی

استخوان های ستون فقرات می توانند در حین تصادف بشنمایند، مانند تصادف اتومبیل یا سقوط. بعضی شرایط (مانند اسپوندیلولیز یا پوکی استخوان) خطر شکستگی را افزایش می دهند.

مسائل دیسک

دیسک ها از مهره ها (استخوان های کوچک ستون فقرات) محافظت می نمایند. دیسک ها می توانند از موقعیت خود در ستون فقرات برآمده شوند و به عصب فشار وارد نمایند. آن ها بعلاوه می توانند پاره شوند (فتق دیسک). با افزایش سن، دیسک ها صاف تر می شوند و محافظت کمتری ارائه می نمایند (بیماری دیسک دژنراتیو).

مسائل ساختاری

شرایطی به نام تنگی نخاعی زمانی اتفاق می افتد که ستون فقرات برای طناب نخاعی خیلی باریک باشد. نیشگون گرفتن نخاع می تواند باعث درد شدید عصب سیاتیک و کمردرد گردد. اسکولیوز (انحنای ستون فقرات) می تواند منجر به درد، سفتی و مشکل در حرکت گردد.

آرتریت

استئوآرتریت شایع ترین نوع آرتریت است که باعث کمردرد می گردد. اسپوندیلیت آنکیلوزان باعث کمردرد، التهاب و سفتی در ستون فقرات می گردد.

بیماری

تومور های ستون فقرات، عفونت ها و چندین نوع سرطان می توانند باعث کمردرد شوند. شرایط دیگر نیز می تواند باعث کمردرد گردد. این ها شامل سنگ کلیه و آنوریسم آئورت شکمی است.

تشخیص و آزمایشات؛ کمردرد چگونه تشخیص داده می گردد؟

پزشک در خصوص علائم شما می پرسد و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. برای آنالیز استخوان های شکسته یا آسیب های دیگر، متخصص شما ممکن است مطالعات تصویربرداری را سفارش دهد. این مطالعات به دکتر شما یاری می نماید تا تصاویر واضحی از مهره ها، دیسک ها، عضلات، رباط ها و تاندون های شما را ببیند. متخصصین ممکن است سفارش دهند سی تی اسکن انجام دهید. سی تی اسکن، که از اشعه ایکس و کامپیوتر برای ایجاد تصاویر سه بعدی از استخوان ها و بافت های نرم استفاده می نماید. الکترومیوگرافی (EMG) برای آزمایش اعصاب و عضلات و آنالیز نوروپاتی (آسیب عصبی)، که می تواند باعث گزگز یا بی حسی در پا های شما گردد. بسته به دلیل درد، پزشک ممکن است آزمایش خون یا آزمایش ادرار را نیز تجویز کند. آزمایش خون می تواند نشانگر های ژنتیکی را برای بعضی از بیماری هایی که باعث کمردرد می شوند (مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان) شناسایی کند. آزمایش ادرار وجود سنگ کلیه را که باعث درد در پهلو (دو طرف کمر) می گردد، آنالیز می نماید.

مدیریت و درمان راه های درمان کمردرد چیست؟

کمردرد معمولاً با استراحت، یخ و مسکن های بدون نسخه بهتر می گردد. پس از چند روز استراحت، می توانید به فعالیت های عادی خود بازگردید. فعال ماندن باعث افزایش جریان خون در ناحیه می گردد و به بهبودی شما یاری می نماید. سایر درمان های کمردرد به دلیل آن بستگی دارد. آن ها عبارتند از:

دارو ها

پزشک شما ممکن است دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) یا دارو های تجویزی را برای تسکین درد توصیه کند. سایر دارو ها باعث شل شدن عضلات و جلوگیری از اسپاسم کمر می شوند.

فیزیوتراپی (PT)

PT می تواند عضلات را تقویت کند تا بتوانند از ستون فقرات شما حمایت نمایند در نتیجه احتمال قوس کمر یا گودی کمر کاهش می یابد. PT بعلاوه انعطاف پذیری را بهبود می بخشد و به شما یاری می نماید از آسیب دیگری جلوگیری کنید.

ماساژ دستی: چندین روش درمانی عملی می تواند عضلات سفت را شل کند، درد را کاهش دهد و شرایط و هم ترازی را بهبود بخشد. بسته به دلیل درد، ممکن است به دستکاری استئوپاتیک یا تنظیمات کایروپراکتیک احتیاج داشته باشید. ماساژ درمانی بعلاوه می تواند به تسکین کمردرد و بازیابی عملکرد یاری کند.

تزریقات

متخصص شما از یک سوزن برای تزریق دارو به ناحیه ای که باعث درد می گردد استفاده می نماید. تزریق استروئید باعث تسکین درد و کاهش التهاب می گردد.

جراحی

بعضی آسیب ها و شرایط احتیاج به ترمیم جراحی دارند. انواع مختلفی از جراحی برای کمردرد وجود دارد، از جمله بسیاری از تکنیک های کم تهاجمی.

پیشگیری از کمر درد و گودی کمر؛ آیا می توانم از کمردرد جلوگیری کنم؟

شما نمی توانید از کمردرد ناشی از بیماری یا مسائل ساختاری در ستون فقرات جلوگیری کنید. اما شما می توانید از آسیب هایی که باعث کمردرد و گودی کمر می شوند جلوگیری کنید. برای کاهش خطر آسیب کمر، باید:

حفظ وزن سالم

اضافه وزن به مهره ها و دیسک ها فشار وارد می نماید.

ماهیچه های شکم خود را تقویت کنید؛ مفید برای گودی کمر و کمر درد

پیلاتس و سایر برنامه های ورزشی ماهیچه های مرکزی را تقویت می نمایند که از ستون فقرات حمایت می نمایند.

اجسام را به روش صحیح بلند کنید

برای جلوگیری از صدمات، با پا ها (نه پشت) بلند کنید. وسایل سنگین را نزدیک بدن خود نگه دارید. سعی کنید در هنگام بلند کردن بالاتنه خود را نچرخانید.

منبع: درمانکده

منبع: فرارو

به "لوردوز؛ عارضه ای که درد های طولانی مدت به همراه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لوردوز؛ عارضه ای که درد های طولانی مدت به همراه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید