شناسایی 85 نوزاد مبتلا به پی کی یو در استان همدان

به گزارش وبلاگ تینتا، سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: 85 نوزاد مبتلا به پی کی یو در این استان شناسایی و تحت مراقبت های درمانی قرار دارند.

شناسایی 85 نوزاد مبتلا به پی کی یو در استان همدان

به گزارش خبرنگاراز ،سیاوش رهبر ، سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان با بیان اینکه بیماری پی کی یو در نوزاردان شیرخوار سه تا 6 ماهه ظاهر و اغلب موجب بروز عقب ماندگی های شدید ذهنی می گردد, اضافه کرد: تعداد 85 نوزاد مبتلا به پی کی یو (PKU) یا بیماری فنیل کتونوری در این استان شناسایی و تحت مراقب های درمانی ویژه این سازمان قرار دارند.

او گفت: بیماران مبتلا به فنیل کتونوری از حمایت های مستمر و غیر مستمر سازمان بهزیستی مانند مستمری، یاری هزینه معیشت و ایاب و ذهاب، خدمات درمانی، یاری های موردی، هزینه تجهیزات توانبخشی، اشتغال سرپرست خانوار و بعلاوه یاری به بهبود تغذیه مبتلایان برخوردار می شوند.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان با بیان اینکه گرفتن نمونه خون از پاشنه پای نوزادان در سه تا پنج روز نخست تولد برترین و مطمئن ترین راه برای شناسایی سریع بیماری پی یو کی (فنیل کتونوری) است، توضیح داد: غربالگری و شناسایی این بیماری از سال 1391 و به وسیله نمونه گیری خون از پاشنه پای نوزادان (سه تا پنج روزه) انجام می گردد که این اقدام منجر به شناسایی موارد زیادی از نوزادان مبتلا به این بیماری شده است.

سیاوش رهبرگفت: کودک مبتلا به بیماری فنیل کتونوری در ابتدای تولد بدون علامت است، اما به تدریج در خاتمه ماه های اول دچار تأخیر در تکامل، استفراغ، کاهش رشد، روشن شدن رنگ مو های سر و چشم و تشنج می گردد سپس با افزایش سن، کوچکی دورسر، بیقراری، کاهش توجه، حرکات تکراری دست ها و اندام ها و عقب ماندگی ذهنی بروز می نماید.

او اعلام کرد: این بیماری درمان دارویی ندارد، ولی به وسیله رژیم مناسب غذایی می توان سطح فنیل آلانین را در حد نرمال نگه داشت.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان ادامه داد: بیماران مبتلا به پی کی یو، نه از سر فقر بلکه به خاطر محدودیت هایی که بیماری به آن ها تحمیل نموده از خوردن انواع غذا های پروتئین دار محروم می شوند.

سیاوش رهبر گفت: شیر خشک مخصوص، برنج، آرد، ماکارانی، شیرینی، حلیم و همبرگر مخصوص از جمله اقلام غذایی است که در حال حاضر از سوی سازمان بهزیستی در اختیار این بچه ها قرار می گیرد.

بیماری فنیل کتونوری (پی کی یو) از جمله بیمار های متابولیک نادری است که به دلیل ازدواج های فامیلی در ایران نسبت به دنیا، شیوع بالاتری دارد.28 ژوئن، مصادف با هفتم تیر ماه، روز دنیای بیماری فنیل کتونوری (PKU) نام گذاری شده است. در بیماری فنیل کتونوری می توان با تشخیص به موقع، رعایت رژیم غذایی، درمان و توانبخشی بهنگام از عقب ماندگی ذهنی و سایر آسیب های جدی و مسائل احتمالی آن پیشگیری کرد.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده نزدیک به یک سوم جمعیت همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات بهزیستی بهره می برند.

منبع ایرنا

غ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "شناسایی 85 نوزاد مبتلا به پی کی یو در استان همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 85 نوزاد مبتلا به پی کی یو در استان همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید