ناهار چی بپزم ، 60 انواع غذا برای ناهار سریع و خوشمزه

به گزارش وبلاگ تینتا، معمولاً درست کردن غذا برای ناهار کمی چالش برانگیزتر از سایر وعده های غذایی است. خیلی از ما هر روز از خودمان می پرسیم که ناهار چی بپزم و یا برای درست کردن ناهار خوشمزه به سراغ چه گزینه هایی برویم؟ اما آیا می دانید برترین غذا برای ناهار چیست؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله خبرنگاران می توانید با فهرست طرز تهیه انواع غذا برای ناهار آشنا شوید.

ناهار چی بپزم ، 60 انواع غذا برای ناهار سریع و خوشمزه

ناهار چی درست کنم؟

این سوال که ناهار چی درست کنم و ناهار چی بپزم هم دغدغه مادرهای با تجربه است و هم تازه عروس ها و هم دانشجوها، فرقی نمی نماید دختر و پسر. در پاسخ به این سوال که ناهار چی درست کنم ما یک لیست متنوع از انواع ناهار نونی، ناهار با برنج، ناهار نیم ساعته، ناهار زمستانی، ناهار بدون برنج و خلاصه هر چیزی که ممکن است برای وعده ناهار به فکر شما برسد را آماده نموده ایم.

ناهار نونی

لیست غذاهای نونی برای شامل غذاهای ساد ه ای است که در کنار یا همراه با آن ها از برنج استفاده نمی گردد. غذاهای فینگرفودی و حتی بعضی از غذاهای آبکی هم جزو انواع غذا برای ناهار ساده و نونی هستند که اتفاقا به خاطر راحتی در زمان سرو، هواداران زیادی دارند. در مواد لازم مورد استفاده در انواع ناهار نونی هم از انواع سبزیجات می توانید بهره ببرید و هم انواع گوشت و حبوبات. این غذاها برای ناهار را می توانید همراه با نان یا بدون نان سرو کنید.

1- کله جوش

ناهار چی بپزم؟ کله جوش در عین سادگی طعم فوق العاده ای دارد و از همین رو می تواند به عنوان غذای نونی ساده برای ناهار گزینه فوق العاده ای محسوب گردد. در طرز تهیه کله جوش از پیاز، سیر، گوشت چرخ نموده، گردوی خرد شده، کشک، سبزی خشک، سیر داغ و نعناع داغ استفاده می گردد.

2- عدسی لعاب دار و خوشمزه

ناهار چی درست کنم؟ عدسی یک ناهار نونی ساده فوق العاده مفید و مقوی است که درست کردن آن بسیار ساده است. در طرز تهیه عدسی لعاب دار و خوشمزه از عدس، روغن، آب گوشت، پیاز داغ و ادویه مخصوص استفاده می گردد.

3- آبگوشت سنتی ساده و مجلسی

آبگوشت یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین غذاهای نونی برای ناهار است که معمولاً در تمام شهرهای ایران با دستور مشابهی پخت می گردد. این غذا برای ناهار زمستانی هم گزینه فوق العاده ای است و مواد مغذی و چربی های موجود در آن موجب می گردد تا در طول روز انرژی زیادی داشته باشید.

در طرز تهیه آبگوشت سنتی ساده از گوشت گوسفندی، دنبه گوسفند، لوبیا سفید، نخود، پیاز، گوجه فرنگی، سیب زمینی و طعم دهنده های مختلف استفاده می گردد.

ناهار خوشمزه

ناهار چی درست کنم؟ از میان غذاهای خوشمزه برای ناهار، غذاهای بین المللی و حتی غذاهای محلی یا سنتی ایرانی شاید کمتر شناخته شده باشند. انواع غذا برای ناهار خوشمزه شامل انواع متنوعی از غذاهای دلچسب و لذیذ است که بر اساس طبع، سلیقه و ذائقه خودتان و با یاری موادی که در دسترس دارید، می توانید یکی از آنها را انتخاب و تهیه کنید. معمولا این غذاها با مواد ساده ای درست می شوند و شما هم درنهایت یک ناهار خوشمزه و راحت خواهید داشت.

4- ساندویچ همبرگر

ناهار چی درست کنم؟ ساندویچ همبرگر یکی از خوشمزه ترین غذاهای بین المللی است که در تمام جهان هواداران زیادی دارد. طرز تهیه ساندویچ همبرگر بسیار ساده است. برای درست کردن یک ناهار نونی خوشمزه پیشنهاد می گردد، با استفاده از گوشت چرخ نموده گاو، پیاز و مقداری ادویه یک ساندویچ همبرگر خانگی درست کنید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید.

5- مرغ سوخاری کنتاکی به روش KFC

مرغ سوخاری کنتاکی به روش KFC یکی از پرطرفدارترین انواع مرغ سوخاری است که یک گزینه مناسب برای ناهار نونی خوشمزه و تازه است. در طرز تهیه مرغ سوخاری به روش KFC از 11 نوع ادویه مخصوص استفاده می گردد و این موضوع موجب شده تا این مرغ سوخاری طعم بی نظیری پیدا کند.

6- طرز تهیه شنیسل مرغ رستورانی

شنیسل مرغ که معمولاً بچه ها علاقه زیادی به آن دارند یک خوشمزه و یکی دیگر از برترین گزینه های غذای نونی خوشمزه و باب میل بچه ها و بزرگترها برای ناهار است. در طرز تهیه شنیسل مرغ باید ابتدا سینه مرغ را مزه دار کنید و سپس به پودر سوخاری آغشته کنید و در روغن سرخ نمایید.

7- خوراک لوبیا چیتی

لوبیا چیتی خواص بی شماری برای بدن دارد و درست کردن خوراک آن به عنوان یک ناهار خوشمزه نونی بسیار ساده است. در طرز تهیه لوبیا چیتی غلیظ شما به مقداری لوبیا چیتی، پیاز، سیر، گوجه فرنگی و رب گوجه احتیاج دارید. این غذا هم سریع آماده می گردد و هم در لیست غذای نونی ساده برای ناهار واقع شده است.

8- سالاد الویه

ناهار چی درست کنم؟ سالاد الویه یک ناهار نونی ساده و خوشمزه است که اصالتی روسی دارد. این غذا برای ناهار و شام مناسب است و ترکیب آن با سس و ادویه های مخصوص موجب می گردد تا طعم فوق العاده ای داشته باشد. در طرز تهیه سالاد الویه مجلسی می توانید از ژامبون در کنار سینه مرغ ریش شده بهره ببرید تا طعم غذا لذیذتر گردد.

9- کوکو ماکارونی

ناهار چی بپزم؟ کوکو ماکارونی را از امروز در لیست ناهار خود بگذارید. کوکو ماکارونی یکی از آن دسته غذاهایی است که هم بچه ها دوستش دارند و هم بزرگترها. کوکوی ماکارونی یک غذای بسیار سریع و آسان و خوشمزه برای ناهار است و هم در فر و هم در ماهیتابه به راحتی تهیه می گردد.

انواع غذا ساده برای ناهار با برنج

ناهار چی بپزم؟ در لیست ناهار ساده برای ناهار با برنج، غذاهایی را انتخاب نموده ایم که در طرز تهیه آ ن ها از مواد به نسبت مقرون به صرفه قیمت و در دسترسی استفاده شده است. این غذاهای ساده برای ناهار، مناسب یک وعده سبک هستند و احتیاجی نیست زمان زیادی را برای درست کردن آن ها صرف کنید.

10- عدس پلو

ناهار چی بپزم؟ عدس پلو یک غذای ساده اما بسیار مقوی و خوشمزه است که هم با گوشت قلقلی و هم گوشت چرخ نموده مخلوط آماده می گردد. در طرز تهیه عدس پلو شما به مقداری عدس، گوشت چرخ نموده، کشمش، پیاز، سیر و کمی زعفران احتیاج دارید. می توانید این غذای برنجی برای ناهار را در کنار سالاد شیرازی و یا ماست خیار آماده کنید و از طعم آن لذت ببرید.

11- مرغ رستورانی با رب و بدون رب

در لیست انواع دستور پخت غذای خوشمزه برای ناهار به این گزینه تازه هم فکر کنید. مرغ از آن دسته غذایی است که جایگاه ویژه ای در تهیه غذا برای ناهار دارد. در طرز تهیه مرغ رستورانی با رب و بدون رب شما تنها به مرغ، پیاز، سیر، آبغوره و کمی ادویه و طعم دهنده احتیاج دارید. در دستور پخت غذا برای ناهار مهم ترین چیزی که اهمیت دارد، ذائقه شما و اعضای خانواده تان است. پس سعی کنید روش پخت و چاشنی های غذا را متناسب باسلیقه تان انتخاب کنید.

12- قیمه مجلسی

قیمه یکی از خورش های قدیمی و خوشمزه ایرانی است که معمولاً همه خانم های ایرانی با دستور پخت این غذا آشنایی کامل دارند. اگر در پی تهیه لیست غذا برای ناهار هستید، بهتر است در ابتدای لیست قیمه را هم یادداشت کنید. طرز تهیه قیمه مجلسی کار چندان سختی نیست. برای تهیه این خورش شما به گوشت گوسفندی یا گوساله، لپه، پیاز، رب گوجه فرنگی و لیمو عمانی احتیاج دارید.

13- دمی گوجه یا استانبولی پلو

اگر فکر می کنید که امروز ناهار چی بپزم دو نفره به همراه همسر از خوردن آن لذت ببریم، بهتر است استانبولی را امتحان کنید. استانبولی یکی دیگر از انواع غذای برنجی ساده برای ناهار است که هم طعم بی نظیری دارد و هم به سرعت آماده می گردد. در طرز تهیه دمی گوجه یا استانبولی پلو معمولاً از برنج، گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی و ادویه استفاده می گردد.

14- قورمه سبزی مجلسی

قورمه سبزی یکی دیگر از برترین گزینه های غذا برای ناهار با خورش و برنج است که معمولاً هواداران زیادی دارد. چندان مشکل نیست و طعم این غذا بیشتر به سبزی هایی که در خورش استفاده می گردد و جا افتادن آن بستگی دارد. برای درست کردن این ناهار خوشمزه شما به گوشت گوسفند، پیاز، لوبیا چیتی، سبزی مخصوص و لیمو عمانی احتیاج دارید.

ناهار نیم ساعته

ناهار چی بپزم؟ اگر برای درست کردن غذا وقت کافی ندارید، از طرفی هم نمی خواهید وعده ناهار را از رژیم غذایی تان حذف کنید، غذاهای نیم ساعته برای ناهار گزینه های مناسبی هستند. شاید در نگاه اول فکر کنید تعداد این غذاها محدود است ولی در لیست غذا برای ناهار، می توانید از میان گزینه های مختلفی که پیش رویتان است، یکی را انتخاب کنید و سریع دست به کار شوید و 30 دقیقه بعد ناهارتان را میل کنید.

15- کتلت مرغ

ناهار چی بپزم؟ اگر در پی یک ناهار نیم ساعته و سریع هستید، کتلت مرغ می تواند گزینه مناسبی باشد. در طرز تهیه کتلت مرغ از سینه مرغ، سیب زمینی، پیاز، تخم مرغ، آرد و زعفران استفاده می گردد.

16- شامی کباب

ناهار چی درست کنم؟ شامی کباب یا کتلت گوشت یک غذای محبوب و خوشمزه است که درست کردن آن بسیار ساده است. در طرز تهیه شامی کباب از گوشت چرخ نموده به همراه پیاز، سیب زمینی و ادویه های مختلف استفاده می گردد. شامی کباب بروجردی هم یکی دیگر از انواع کباب شامی و یک غذای نونی سریع و خوشمزه برای ناهار است.

17- فلافل

ناهار چی درست کنم؟ فلافل یک غذای ساده برای ناهار است که ترکیب آن در کنار ترشی، خیارشور و گوجه فرنگی بسیار اشتها برانگیز است. در طرز تهیه فلافل از نخود خام، پیاز، جعفری، گشنیز، سیر و ادویه های مخصوص استفاده می گردد.

انواع ناهار زمستانی

ناهار چی بپزم؟ ناهارهای زمستانی همانطور که از نامشان هم پیدا است، با موادی درست می شوند که معمولا در فصل پاییز و زمستان پایشان به بازار باز می گردد. میوه و سبزیجاتی که در طرز ناهار زمستانی استفاده می شوند، مناسب همان فصل هستند و معمولا هم این غذاها به صورت گرم سرو می شوند. از طرفی غذاهای زمستانی برای این فصل مقوی هستند تا سیستم ایمنی بدن را بالا ببرند.

18- اشکنه

اشکنه یک ناهار نونی نوستالژی و سنتی ایرانی است که معمولاً مادربزرگ های ایرانی آن را به شیوه فوق العاده خوشمزه ای طبخ می نمایند. طرز تهیه اشکنه معمولاً در شهرهای مختلف کمی فرق دارد. در شیراز برای درست کردن اشکنه از پیاز، شنبلیله خشک، سیب زمینی، تخم مرغ، آرد و زردچوبه استفاده می گردد. تهرانی ها برای درست کردن اشکنه از رب گوجه فرنگی نیز استفاده می نمایند.

19- کله گنجشکی

اگر در یک صبح زمستانی و سرد با خودتان فکر می کنید که ناهار چی بپزم، کله گنجشکی می تواند گزینه خوبی برای یک ناهار نونی ساده محسوب گردد. طرز تهیه کله گنجشکی بسیار ساده است و با استفاده از گوشت چرخ نموده، پیاز، رب گوجه فرنگی، گوجه فرنگی و سیب زمینی آماده می گردد.

20- کله پاچه خانگی

کله پاچه از آن دسته غذاهایی است که می توانید هم به عنوان صبحانه و هم ناهار سرو کنید. طرز تهیه کله پاچه خانگی و رمز و راز خوشمزه شدن آن تنها به مدت زمان پخت و ادویه هایی که استفاده می کنید، وابسته است. اگر در پی یک غذای نونی برای ناهار زمستانی هستید، پیشنهاد می کنیم این بار کله پارچه را امتحان کنید.

21- خورش آلو اسفناج مجلسی

آلو اسفناج یکی دیگر از غذاهای خوشمزه برای ناهار است که در روزهای زمستان طبخ می گردد و به علت فواید بی شماری که دارد از بدن در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت می نماید. در طرز تهیه خورش آلو اسفناج هم می توانید از مرغ بهره ببرید و هم گوشت. برای درست کردن این غذا شما به مقداری گوشت گوسفندی یا گوشت مرغ، اسفناج، پیاز، آلو بخارا، شکر، آبلیمو، دارچین و زعفران احتیاج دارید.

ناهار سریع

در لیست غذاهای سریع برای ناهار موادی انتخاب شده اند که برای پخت آن ها به زمان کمی احتیاج داشته باشید. این غذاها معمولا سبک هم هستند و اگر هم به عنوان وعده اصلی از آن استفاده نمی کنید می توانید در کنار ناهار خوشمزه تان، از طعم آن ها لذت ببرید.

22- سوپ شیر (سوپ سفید) مجلسی

سوپ سفید یا سوپ شیر و خامه یکی از سالم ترین وعده های غذایی برای ناهار خوشمزه است که در روزهای سرد زمستان از بدن در برابر سرماخوردگی جلوگیری می نماید. در طرز تهیه سوپ شیر از جو، سینه مرغ، پیاز، سیر، شیر، هویج، سبزی، قارچ و خامه استفاده می گردد.

23- خورش دال عدس خوزستانی یا هندی مجلسی

ناهار چی بپزم؟ خورش دال عدس خوزستانی از معروف ترین و محبوب ترین غذاهای جنوب است که معمولاً با کته یا نان سرو می گردد. در طرز تهیه خورش دال عدس از عدس قرمز، گوشت چرخ نموده (یا بدون گوشت)، سیر، پیاز، سیب زمینی، رب گوجه فرنگی و تمبر هندی استفاده می گردد.

ناهار تازه

ناهار تازه چی درست کنم؟ در ادامه یک لیست متنوع از انواع ناهار تازه که شاید تا پیش از این در منوی ناهار روزانه شما جایی نداشتند را آورده ایم. در این لیست ناهار چی درست کنم که تازه باشه هم ناهار مهمانی داریم و هم ناهار خودمانی.

24- طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی

ته چین مرغ شاید یک غذای دیرینه و پرطرفدار ایرانی باشد، اما برای بسیاری از خانواده ها هنوز در لیست انواع غذا برای ناهار قرار ندارد و فقط در مهمانی ها سرو می گردد. از همین رو این غذا در لیست غذای تازه برای ناهار قرار گرفته است.

طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی آن قدرها سخت نیست که تنها برای مهمانی ها به سراغ آن بروید. می توانید برای درست کردن خوشمزه ترین غذا برای ناهار امروز ته چین مرغ را انتخاب کنید و در دورهمی خانوادگی از طعم آن لذت ببرید.

25- هویج پلو

ناهار چی بپزم؟ اگر از خوردن غذاهای تکراری خسته شده اید و در پی طعم های تازه و خوشمزه غذا برای ناهار هستید، می توانید هویج پلو را به عنوان یک ناهار تازه امتحان کنید. این غذای ساده برای ناهار با برنج سرو می گردد و درست کردن آن تقریباً کار ساده ای است. در طرز تهیه هویج پلو از برنج، پیاز، سینه مرغ، خلال پسته، خلال نارنج، شکر، زعفران و کمی زرشک استفاده می گردد.

26- بریون یا بریانی اصفهان

بریونی محبوب ترین غذای اصفهان است که آوازه آن به شهرهای دیگر ایران نیز رسیده است و امروزه در بسیاری از شهرهای ایران طبخ می گردد. بریون ناهار ظهر سنتی اصفهانی هاست. در طرز تهیه بریون یا بریان اصفهان از گوشت گوسفندی سردست، چربی گوسفند، پیاز، زعفران، خلال بادام و زعفران استفاده می گردد.

27- لازانیا با گوشت چرخ نموده یا سویا

ناهار چی درست کنم؟ لازانیا یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایتالیایی است که برای افرادی که دائم از خود سوال می نمایند چی بپزم ناهار که تکراری نباشد، گزینه مناسبی است. در طرز تهیه لازانیا معمولاً می توانید در کنار گوشت یا سویا از انواع سبزیجات مثل فلفل دلمه ای، پیاز، سیر، نخود فرنگی و ذرت بهره ببرید. به منظور درست کردن غذای تازه برای ناهار می توانید لازانیا را با هر نوع سبزیجات و مواد اولیه ای که دوست دارید نیز تهیه کنید.

ناهار مجلسی/ ناهار مهمانی

ناهار چی بپزم؟ معمولا در لیست غذا برای مهمانی ناهار از انواع غذاهایی نام برده می گردد که با برنج سرو می شوند و به غذاهای مجلسی معروف هستند. غذاهای مجلسی برای ناهار معمولا در منوی رستوران ها هم حضور پررنگی دارند اما شما هم می توانید این غذاها را به راحتی در خانه درست کنید. اگر قرار است برای وعده ناهار مهمان داشته باشید، می توانید از این لیست یاری بگیرید.

28- کباب کوبیده مرغ

برای درست کردن یک ناهار خوشمزه برای مهمانی پیشنهاد می گردد این بار یک کباب کوبیده مرغ رستورانی را امتحان کنید. در طرز تهیه کباب کوبیده مرغ و درست کردن این غذا برای ناهار شما به سینه مرغ چرخ شده، پیاز، سیر، فلفل دلمه و مقداری زعفران و نمک و فلفل احتیاج دارید. شما می توانید کباب کوبیده مرغ را هم روی زغال و هم داخل ماهیتابه درست کنید.

29- باقالی پلو با ماهیچه

باقالی پلو با ماهیچه همواره در لیست غذا برای ناهار واقع شده است و یکی از خوشمزه ترین غذاها برای وعده ناهار است. این غذا هم برای جمع های خانوادگی مناسب است و یک وعده بسیار لذیذ و پرطرفدار در مهمانی ها و دورهمی ها محسوب می گردد.

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه برخلاف طعم بی نظیری که دارد، بسیار ساده است و حتی اگر تجربه درست کردن آن را نداشته باشید، می توانید با یک بار امتحان کردن یاد بگیرید. پس اگر در پی خوشمزه ترین غذا برای ناهار هستید و دوست دارید یک غذای مقوی و خاص برای مهمانی آماده کنید، پیشنهاد ما باقالی پلو با ماهیچه است.

30- کباب کوبیده مجلسی رستورانی

زمانی که برای ناهار مهمان دارید و یا نزدیک ظهر شده و هنوز تصمیمی برای درست کردن غذا نگرفته اید، احتمالاً با خودتان فکر می کنید که ناهار چی بپزم؟ چه غذایی برای مهمانی امروز مناسب تر است و همه افراد از خوردن آن لذت می برند؟ کباب کوبیده یکی از خوشمزه ترین غذاهای مجلسی است که معمولاً کمتر کسی دست رد به سینه آن می زند. طرز تهیه کباب کوبیده مجلسی رستورانی بسیار ساده است، تنها ضروری است به فوت و فن های آماده کردن این کباب توجه کنید.

31- مرغ سرخ نموده زعفرانی

در بسیاری از مواقع ساده ترین و برترین انتخاب در تهیه غذا برای ناهار مرغ سرخ نموده است. در طرز تهیه مرغ سرخ نموده زعفرانی شما به چند تکه ران یا سینه مرغ به همراه سیر، پیاز و زعفران و کمی ادویه احتیاج دارید. سپس باید ابتدا مرغ را نیم پز کنید و بعد در روغن سرخ نمایید.

32- طرز تهیه خورش فسنجان مجلسی

اگر برای مهمانی پیش رو در پی غذای مجلسی برای ناهار هستید، فسنجان می تواند گزینه فوق العاده ای باشد. فسنجان هم می تواند به عنوان یک غذای خوشمزه برای ناهار با برنج سرو گردد و هم در سفره های لوکس مهمانی جایگاه ویژه ای داشته باشد. برای طرز تهیه خورش فسنجان مجلسی شما به مقداری گردو ساییده شده، پیاز، مرغ یا اردک و رب انار احتیاج دارید.

33- قیمه نثار مجلسی به روش قزوینی ها

قیمه نثار یکی از مشهورترین غذاهای قزوین است که امروزه در بیشتر شهرهای ایران سرو می گردد. یک برنج مخلوط فوق العاده خوشمزه که به علت ظاهر مجذوب کننده و رنگی که دارد گزینه فوق العاده ای برای غذاهای مجلسی و مهمانی وعده ناهار محسوب می گردد. طرز تهیه قیمه نثار مجلسی برای وعده ناهار کار چندان کار سختی نیست. برای پخت این ناهار خوشمزه شما به گوشت گوسفند، پیاز، برنج، رب گوجه فرنگی، زعفران، خلال پسته و بادام و کمی هل، گلاب و زرشک احتیاج دارید.

34- ماهی شکم پر مجلسی

اگر دوست دارید در مهمانی ها غذایی درست کنید که میز ناهارتان بسیار مجلل و لوکس به نظر برسد و با خودتان فکر می کنید که ناهار چی بپزم، پیشنهاد ما ماهی شکم پر است. طرز تهیه ماهی شکم پر کمی پیچیده است، اما اگر کمی با دقت آن را انجام دهید، قطعاً به راحتی می توانید خوشمزه ترین ماهی شکم پر عمرتان را آماده کنید.

35- لوبیا پلو مجلسی

اگر در پی یک دستور پخت غذا برای ناهار فردا هستید، می توانید لوبیا پلوی مجلسی را امتحان کنید. این غذای ساده برای ناهار با برنج سرو می گردد و شما می توانید در مهمانی ها و دور همی آن را آماده کنید. در طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی معمولاً از گوشت مغز ران گوسفند، لوبیا سبز، برنج، پیاز، رب گوجه فرنگی، سیب زمینی، زعفران و ادویه های مخصوص استفاده می گردد.

36- کباب تابه ای یا کباب دیگی

یکی از ساده ترین روش ها برای درست کردن کباب کوبیده درست کردن آن به شکل کباب تابه ای یا کباب دیگی است. درست کردن این ناهار خوشمزه بسیار سریع و راحت است. در طرز تهیه کباب تابه ای یا کباب دیگی از گوشت چرخ نموده، پیاز، گوجه فرنگی، سیر، رب گوجه فرنگی، زعفران دم نموده و ادویه های مخصوص استفاده می گردد.

37- کباب کوبیده مرغ

ناهار چی بپزم؟ کباب کوبیده یکی از محبوب ترین غذاهای ایرانی برای لیست ناهار است که معمولا با گوشت مخلوط گوسفند و گوساله آماده می گردد. اما کباب کوبیده مرغ نیز یکی از خوشمزه ترین انواع این کباب است که طعم فوق العاده لذیذی دارد و در بیشتر رستوران ها به عنوان غذای خوشمزه برای ناهار سرو می گردد.

در طرز تهیه کباب کوبیده مرغ رستورانی از ترکیب سینه مرغ چرخ شده به همراه پیاز، سیر، زعفران، فلفل دلمه ای و مقداری جعفری خرد شده استفاده می گردد. شما می توانید این کباب را همچون سایر کباب ها روی گاز یا منقل درست کنید و از طعم خوشمزه آن به همراه برنج زعفرانی و گوجه کبابی برای ناهار خودمانی و مهمانی لذت ببرید.

38- طرز تهیه کوفته تبریزی اصل

کوفته تبریزی یکی دیگر از غذاهای ایرانی خوشمزه است که به علت طعم فوق العاده لذیذ و ظاهر اشتها برانگیزی که دارد، بیشتر به عنوان غذا برای ناهار در مهمانی ها سرو می گردد. اگر با خودتان فکر می کنید که این بار در روز مهمانی ناهار چی بپزم بهتر است این غذای فوق العاده را امتحان کنید.

درست است که کوفته تبریزی یک غذای سنتی با روش پخت مخصوص است، اما اگر تا حدی با طرز تهیه کوفته تبریزی و فوت و فن های آماده کردن این ناهار خوشمزه آشنا باشید، می توانید آن را به راحتی آماده کنید. برای درست کردن کوفته تبریزی به عنوان ناهار بدون برنج شما به مقداری گوشت چرخ نموده، لپه، برنج، پیاز، سبزیجات، رب گوجه فرنگی، تخم مرغ، گردو، زرشک و آلو برغانی احتیاج دارید.

39- سبزی پلو با ماهی

ناهار چی درست کنم؟ اگر در پی دستور پخت غذا برای ناهار هستید، پیشنهاد ما سبزی پلو با ماهی است. سبزی پلو را با انواع مختلف ماهی می توانید درست کنید و البته کوکو سبزی هم معمولاً در اغلب شهرهای بخشی جدا نشدنی و خوشمزه از این غذای مجلسی و مخصوص مهمانی است.

برای درست کردن این غذا برای ناهار ابتدا باید پولک های ماهی را بگیرید و ماهی را بشورید و در آبکش بگذارید تا آب آن خشک گردد. توصیه ما این است که ماهی حلوا را به صورت فیله شده و پولک گرفته از ماهی فروشی تهیه کنید. فیله ماهی حلوا به صورت منجمد در فروشگاه های زنجیره ای و هایپرمارکت ها هم موجود است.

هر دو ماهی حلوا سیاه و حلوا سفید که به ماهی زبیدی هم مشهور است آنقدر خوشمزه و لذیذ هستند که واقعاً برای سرخ شدن احتیاج به ادویه خاص و پیچیده ای ندارد. برای خواندن طریقه درست کردن سبزی پلو با ماهی به عنوان یک ناهار خوشمزه می توانید به مقاله مراجعه کنید.

انواع ناهار راحت و آسان

همان طور که از نام این غذاها معلوم است، با مواد ساده و در زمان کمتر، می توانید غذاهایی درست کنید که اتفاقا بسیار هم خوشمزه هستند. انواع ناهار ساده معمولا به صورت پیش غذا در کنار غذاهای اصلی در مهمانی ها هم استفاده می شوند و می توانند پیش غذا یا استارتر هم باشند.

40- کوکو سبزی

ناهار چی بپزم؟ کوکو سبزی یک ناهار سریع و راحت است که با مواد ساده ای هم تهیه می گردد. کافی است سبزی کوکو را که شامل تره، جعفری، گشنیز، شوید و برگ سیر تازه است به صورت ساطوری خرد کنید و با تخم مرغ و ادویه های دلخواه مخلوط کنید تا بتوانید یک کوکوی خوشمزه برای غذای ناهار درست کنید. طرز تهیه کوکو سبزی بسیار ساده است ولی می توانید بنا به سلیقه خودتان موادی را به آن اضافه کنید.

41- کتلت گوشت چرخ نموده

به لیست انواع ناهار ساده و سریع، کتلت گوشت چرخ نموده را هم اضافه کنید. این غذای ساده نونی به خاطر مواد در دسترسی که دارد، معمولا جزو انتخاب های اول کسانی است که وقت زیادی برای درست کردن ناهار ندارند و مدام هم می پرسند ناهار چی بپزم.

در طرز تهیه کتلت گوشت چرخ نموده، کافی است مواد کتلت، از جمله سیب زمینی، گوشت چرخ نموده، تخم مرغ، پیاز، ادویه های مختلف و نمک را به صورت رنده و پوره شده با هم مخلوط نموده و بعد آن ها را سرخ کنید تا دو طرف کتلت ها طلایی شوند. البته برای این که در نهایت یک غذای خوشمزه برای ناهار داشته باشید، بهتر است به رازهای ، شامی و کوکو و ترفندهای وا نرفتن آن ها هم دقت کنید تا یک ناهار ساده و در عین حال لذیذ و نوستالژیک داشته باشید.

42- کشک بادمجان

کشک بادمجان احتیاجی به تعریف ندارد، یک غذای خوشمزه و سنتی ایرانی برای ناهار که در مدت زمان کمی درست می گردد. این غذا به عنوان یک برای ناهار ساده و خوشمزه بسیار مناسب است. بسیار راحت است و اگر راز و رمزهای تهیه کشک بادمجان را رعایت کنید، حتما یک ناهار یا پیش غذای ساده و لذیذ خواهید داشت.

43- خوراک خاویار بادمجان

اگر از هواداران انواع غذا با بادمجان باشید، احتمالا نام خاویار بادمجان به گوش تان خورده است. این غذا، اصالتا روسی است و روس ها به آن ایگرا می گویند. به عنوان یک غذای ساده و خوشمزه برای ناهار، ایگرا یا خاویار بادمجان هم لذیذ است و هم با مواد ساده ای درست می گردد. ضمناً این ناهار مقرون به صرفه و راحت را در مدت زمان کوتاهی هم می توانید بپزید.

نمونه های کنسروی خاویار بادمجان را ممکن است در فروشگاه ها تهیه کنید ولی توصیه ما به شما این است که خودتان در خانه این ناهار ساده و خوشمزه را که جزو غذاهای سریع برای ناهار هم حساب می گردد، درست کنید. برای آموزش دستور پخت این غذا، مقاله طرز تهیه خاویار بادمجان را بخوانید.

44- نخود آب

نخودآب یکی از انواع ناهار ساده، مخصوصا برای کسانی است که می خواهند در کنار سادگی، یک غذای مقوی هم بخورند. این غذای راحت برای ناهار را، هم می توانید با گوشت و هم بدون گوشت بپزید. البته نوع با گوشت نخودآب، بیشتر شبیه آبگوشت سنتی است.

اما نوع بدون گوشت آن، علاوه بر این که به عنوان یک ناهار خوشمزه و ساده به کار می رود، در بعضی شهرهای جنوبی یک غذای خیابانی به شمار میرود، مخصوصا در فصول سرد سال مثل زمستان.

برای درست کردن نخود آب باید نخودها را در آب زیاد بپزیم. بهتر است قبل از پختن نخودها آن ها را یک روز قبل در آب خیس کنید تا نفخ شان گرفته گردد. جهت خواندن ادامه طرز تهیه این ناهار ساده و خوشمزه، می توانید به مقاله مراجعه کنید.

45- کراکت بادمجان و سیب زمینی

هیچ چیز به میزان ترکیب سیب زمینی و بادمجان نمی تواند یک غذای ساده و خوشمزه برای ناهار فراهم کند. ترکیب طعم این دو سبزی، بسیار لذیذ و هیجان انگیز و در عین حال ملایم است. کراکت در اصل یک غذای اصالتا ایتالیایی است که به مدت زمان کمی برای پخت و آماده سازی احتیاج دارد. برای درست کردن این ناهار راحت و آسان، کافی است ابتدا سیب زمینی ها را بپزید.

بادمجان ها را هم کبابی کنید. سپس اجازه دهید بادمجان های کبابی خنک شوند و پوست آن ها را جدا کنید. بادمجان کبابی پوست گرفته شده را ساطوری و له کنید. بعد از پخته شدن سیب زمینی ها آن ها را رنده نموده و با بادمجان های ساطوری شده مخلوط کنید. جعفری ساطوری شده، سیر له شده، پنیر پیتزا و … را هم اضافه کنید.

برای مشاهده ادامه مراحل پخت این غذای خوشمزه برای ناهار، روی مقاله طرز تهیه کراکت بادمجان و سیب زمینی کلیک کنید.

46- خوراک مرغ و قارچ

خوراک مرغ و قارچ یکی از محبوب ترین غذاهای ساده برای ناهار است که معمولا به روش های مختلفی درست می گردد. شما می توانید این ناهار ساده را هم به صورت رژیمی و هم مجلسی و کمی چرب تر تهیه و آن را در کنار برنج یا همراه با نان به عنوان یک غذای آسان برای وعده ناهار سرو کنید.

اگر مایلید که خوراک مرغ و قارچ مجلسی را به صورت رژیمی تهیه کنید، می توانید به جای تفت دادن مرغ ها، آن ها را در آب بپزید و بعد آن را با سایر مواد ترکیب کنید. توجه داشته باشید که در طرز تهیه مرغ و قارچ در فر هم باید مرغ ها را به خوبی بپزید و قارچ ها را کمی تفت دهید تا آب اضافه آن خارج گردد. سپس همه مواد را داخل ظرف مناسب بریزید و آن را در فر قرار دهید تا سطح پنیر طلایی گردد.

برای مشاهده ادامه دستور پخت خوراک مرغ و قارچ خوشمزه می توانید به مقاله طرز تهیه خوراک مرغ و قارچ مراجعه کنید.

47- مرغ ترش

خورش مرغ ترش از جمله خوشمزه ترین و اصیل ترین غذاهای ایرانی است به عنوان یک غذای ساده و محلی برای ناهار هم درست می گردد. این غذای ساده برای ناهار، به خصوص در منطقه ها شمالی کشور بسیار محبوب است و همان طور که از نام آن هم تعیین است، در این غذا، مرغ با ترکیبی از چاشنی ها درست می گردد و طعم ترش می گیرد.

این غذا اصالتا شمالی است و مازندرانی ها مرغ آن را به صورت کبابی درست می نمایند. علاوه بر مرغ، سبزی های معطر از جمله گشنیز، جعفری، تره و نعنا در آن به کار می روند. لپه هم در طرز تهیه این غذا استفاده می گردد.

برای درست کردن این غذا در یک قابلمه پیازها را نگینی خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید. کمی زردچوبه به پیازها اضافه کنید و همراه پیاز سرخ کنید. تکه های مرغ را اضافه کنید و با پیاز سرخ شده تفت دهید. لپه ها را هم اضافه کنید و به آرامی کمی تفت دهید که له نشوند. برای مشاهده ادامه روش پخت این غذای ایرانی برای ناهار، روی لینک مقاله بزنید.

48- شامی گیلانی یا شامی پوک

شامی پوک یکی از خوشمزه ترین غذاهای استان گیلان است که همان قدر که به سرعت تهیه می گردد، همان قدر هم مجلسی، لذیذ و خوشمزه است. رشتی ها این شامی خوشمزه را با نان لواش یا بربری و پنیر سیامزگی که پنیر سنتی این منطقه است، میل می نمایند. سایر اهالی گیلان پنیر لیقوان و سبزی خوردن را جزو آداب خوردن شامی پوک گیلانی می دانند.

برای تهیه شامی پوک گیلانی یا شامی رشتی ابتدا باید لپه ها را خیس کنید. لپه ها باید در شامی حسابی له و ناپیدا شوند. پس بهتر است لپه ها را چند ساعت در آب بخیسانید و چند بار هم آب آن ها را عوض کنید. بعد از چند ساعت خیس خوردن لپه ها، آن ها را بپزید. لپه ها باید خوب پخته و بعد از پخت آبکش شوند. برای مشاهده ادامه مراحل تهیه این ناهار خوشمزه و ساده، به مقاله مراجعه کنید.

49- نودل با مرغ

چینی ها به درست کردن انواع غذا با مرغ و نودل معروفیت دارند و از آن به عنوان غذای اصلی در وعده شام یا ناهار استفاده می نمایند به طوری که نودل، بخش جدایی ناپذیر فرهنگ آنهاست. در این غذای تازه برای ناهار ، تکه های مرغ و سبزیجات را درست نموده و بعد به نودل پخته و آبکش شده، اضافه می نمایند. نودل هم خیلی سریع تهیه می گردد و طعم دلپذیری دارد.

علاوه بر سبزیجات، از قارچ، پنیر، انواع فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی هم می توانید بهره ببرید تا طعم متنوع تر و هیجان انگیزتری را تجربه کنید. برای تهیه این ناهار خوشمزه با مرغ به مقاله مراجعه کنید.

50- جوجه کباب

بلد بودن طرز تهیه جوجه کباب می تواند برای تدارک یک ناهار خوشمزه نونی یا برنجی حسابی به یاری شما بیاید. برای طرز تهیه جوجه کباب فوق العاده سیخی خوشمزه رستورانی برای ناهار باید یک سری ریزه کاری های مخصوص این غذا را بلد باشید.

به همین دلیل بد نیست تهیه جوجه کباب با استخوان یا بدون استخوان زعفرانی رستورانی آبدار، ترکیب ادویه و مواد جوجه کباب، و نکات کلیدی یک جوجه کباب خوشمزه مجلسی خانگی به روش رستورانی را در مقاله طرز تهیه جوجه کباب بخوانید.

51- تاس کباب

تاس کباب یک غذای ایرانی اصیل و خوشمزه بری ناهار و حتی شام است که ربطی به هیچ گونه کباب کوبیده و مرغ و تابه ای ندارد و البته در کشورهای دیگر هم به اشکال مختلف طبخ می گردد. تهرانی ها به خوراکی متشکل از بادمجان، گوجه فرنگی، گوشت، سیب زمینی و ادویه تاس کباب می گفتند و در گذشته برای ادویه آن از چوب خوشبوی دارچین، تخم خردل و میوه هایی مثل به استفاده می کردند.

برای درست کردن تاس کباب خوشمزه و مجلسی با گوشت ابتدا باید کف قابلمه در یک ردیف دنبه بچینید. پیاز را خرد کنید و روی دنبه ها بچینید. نمک، فلفل، ادویه کاری و زردچوبه را هم روی آن ها بپاشید و در ردیف بعدی یک لایه گوشت و پیاز و ادویه و فلفل را به همین ترتیب بچینید. برای مشاهده ادامه روش پخت این غذای خوشمزه برای ناهار، به مقاله طرز تهیه تاس کباب مراجعه کنید.

52- خورش فاصولیه ترکی

غذاهای ترکی از جمله محبوب ترین انواع غذا و خوراک در سرتاسر جهان به خصوص در خاورمیانه و کشورهای آسیایی هستند. یکی از این غذاهای ترکیه ای خوشمزه فاصولیه، فاسولیه یا فاسولیا است که هم در ترکیه و یونان و هم در کشورهای عربی یک غذای بسیار پرطرفدار است.

فاصولیه را با لوبیا سفید یا لوبیا سبز و هم به عنوان خورش و هم خوراک طبخ می نمایند و درست کردن آن با گوشت و بدون گوشت به صورت گیاهی هم مرسوم است. در ارومیه به این غذا خورش لوبیا سفید می گویند.

برای درست کردن غذای ترکی خورش فاصولیه یا فاسولیه ابتدا باید از شب قبل لوبیاها را بخیسانید و چند بار آب لوبیاها را عوض کنید. گوشت شسته شده را به صورت ریز و قیمهای خرد کنید. سپس پیاز را نگینی خرد کنید و در کمی روغن تفت دهید.

گوشت قیمه ای خرد شده را به پیازهای طلایی شده اضافه کنید و مقداری تفت دهید. زردچوبه و فلفل را هم اضافه کنید و با گوشت سرخ کنید. برای مشاهده ادامه مراحل ، به لینک این مقاله مراجعه کنید.

53- ماهی سوخاری

سوخاری کردن ماهی، هم بوی زهم آن را می گیرد و هم طعم فوق العاده ای به آن می دهد. راه های مختلف و مواد گوناگونی هم در طرز تهیه ماهی سوخاری استفاده می گردد. برای درست کردن ماهی سوخاری برای ناهار، از بی استخوان و بدون تیغ بودن ماهی ها، مطمئن شوید. سپس ماهی را کاملا زیر آب سرد بشویید و با دستمال خشک کنید.

در یک ظرف مناسب، آبلیمو، سرکه، سس سویا، فلفل و زردچوبه را با هم مخلوط کنید. می توانید از کمی نمک هم بهره ببرید ولی به علت شور بودن سس سویا در صورت استفاده هم مراقب باشید در مصرف آن زیاده روی نکنید. ماهی ها را در ظرف قرار دهید و آن ها را به این مواد آغشته کنید تا همه قسمت ها، طعم بگیرند.

درب ظرف را بپوشانید و 30 دقیقه در یخچال قرار دهید. برای مشاهده ادامه مراحل به لینک مقاله مراجعه کنید.

54- سوتی پلو اردبیلی

سوتی پلو یکی از خوشمزه ترین غذای سنتی اردبیل، تبریز و حتی مازندران است البته هیچ ربطی به شیرین پلو و شیر برنج ندارد. در پخت آن هم از شکر استفاده نمی گردد. سوتی پلو در اصل همان برنج دمی است با این تفاوت که در آن به جای آب از شیر استفاده می گردد و می توان آن را با انواع خورش سرو کرد. در گیلان هم معمولا سوتی پلو با ماهی دودی خورده می گردد. سوتی پلو را با نام های دیگری مانند شیرین برنج، شیر پلو و شیرپز یا دمی شیر هم می شناسند.

برای درست کردن این غذای خوشمره برای ناهار برنج را بشویید و در مقداری آب و نمک به مدت حداقل 1 ساعت، خیس کنید. زعفران را دم کنید و شیر را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. زعفران را به شیر اضافه کنید. نمک را اضافه کنید و برنج را از آب بکشید و دوباره بشویید تا شوری آن برود.

برای مشاهده ادامه مراحل تهیه، روی لینک مقاله طرز تهیه سوتی پلو کلیک کنید.

55- کوفته هلو شیرازی

وقتی برای اولین بار نام کوفته هلو را می شنوید، شاید تصور کنید که با یک کوفته عجیب و غریب مواجهید، اما بد نیست بدانید که مواد به کار رفته در این کوفته، بسیار ساده است و البته هیچ ربطی به هلو ندارد. این کوفته اصیل شیرازی به خاطر این که ظاهر و میزان ای شبیه هلو دارد، به کوفته هلو معروف شده و یکی از است.

کوفته هلو را در سس مخصوص که در آن از رب گوجه فرنگی، سس انار یا سرکه و شیره به عنوان چاشنی استفاده می گردد، می پزند. برای درست کردن کوفته هلو شیرازی به عنوان غذای ناهار، ابتدا باید مایه کوفته هلو را آماده و درست کنید و بعد از ورز دادن مواد، آن ها را در یخچال استراحت دهید.

در این فاصله سس کوفته هلو را درست کنید. در نهایت کوفته ها را به شکل گرد، فرم دهید و مواد میانی را در کوفته ها بگذارید. کوفته های آماده شده را در نهایت در سس قرار دهید و اجازه دهید کوفته هلو شیرازی به آرامی بپزد.

ادامه مراحل تهیه این غذا برای ناهار را در مقاله بخوانید.

56- کلم پلو شیرازی

شیرازی ها برای مناسبت های خاص مثل شب چهارشنبه سوری، شام شب عید، شب یلدا و اعیاد دیگر کلم پلو را به عنوان یک غذای مجلسی و محبوب می پزند. در اصل این غذا، پای ثابت مهمانی ها و دورهمی های شیرازی ها است. در طرز تهیه کلم پلو شیرازی از کلم سر یا کلم قمری استفاده می گردد و گوشت به کار رفته در این غذا هم به کوفته قلقلی یا کوفته ریزه است.

برای طرز تهیه کلم پلو شیرازی رستورانی با گوشت قلقلی ابتدا گوشت چرخ نموده مخلوط گوسفند و گوساله را آماده کنید. سپس یک عدد پیاز میانه را روی گوشت رنده کنید. آب پیاز را بگیرید تا گوشت از هم وا نرود.

آرد نخودچی (اختیاری است)، نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز را به میزان دلخواه به این مخلوط اضافه کنید و تمام مواد را خوب با هم ورز بدهید. گوشت را کنار بگذارید، روی ظرف یک کیسه فریزر بگذارید. گوشت را در یک یخچال بگذارید و اجازه دهید گوشت کمی استراحت کند.

برای مشاهده ادامه مراحل تهیه به همراه فیلم آموزش کلم پلو، روی لینک مقاله بزنید.

57- ته چین آلو اسفناج

ته چین آلو اسفناج مثل خورش آلو اسفناج یک غذای سنتی و خوشمزه ایرانی است که به خاطر طعم لذیذ و ظاهر هوس انگیزی که دارد، بسیار پرطرفدار است. شما می توانید در طرز تهیه ته چین آلو اسفناج هم از مرغ و گوشت بهره ببرید و هم آن را به صورت گیاهی آماده کنید.

برای تهیه این غذای خوشمزه و لذیذ برای ناهار بعد از خیساندن برنج، باید آلوها را بشویید و در صورت تمایل هسته آن ها را جدا کنید. برای این که آلوها کمی نرم شوند، باید آن ها را در آب قرار دهید. می توانید برای ملس شدن طعم آلو اسفناج از ترکیب قیسی در کنار آلوها بهره ببرید. برای مشاهده ادامه مراحل آماده سازی و پخت این غذا، روی لینک مقاله طرز تهیه ته چین آلو اسفناج بزنید.

ناهار چی بپزم؟

ناهار چی بپزم ؟ ناهار فوری و خوشمزه چی درست کنم. این ها سوالاتی هستند که ممکن است هر روز از خودتان بپرسید یا از دیگران بخواهید که به شما یاری نمایند تا برای انتخاب یک ناهار خوشمزه تصمیم بگیرید. مسئله اینجاست که آشنایی با انواع دستور پخت غذا برای ناهار به شما یاری می نماید تا راحت تر برای انتخاب ناهار چی بپزم تصمیم بگیرید.

اگر شما هم در پی جواب این سوال هستید که برای ناهار چی درست کنم، ما همین جا به شما این خبر خوب را می دهیم که چه در پی یک ناهار راحت و نهار نیم ساعته باشید و چه با خودتان فکر کنید که ناهار چی بپزم دو نفره بیشتر بچسبد، می توانید از لیست غذاهای ناهار که در این مقاله عنوان شده است، بهره ببرید.

توصیه می کنیم که هر از گاهی به این مطلب سر بزنید و دوباره غذاهای ناهار را مرور کنید، چون این لیست ناهار به مرور زمان تکمیل خواهد شد تا برای درست کردن انواع ناهار ایرانی ساده نونی و برنجی و ناهار مهمانی و مجلسی یک لیست پر و پیمان داشته باشید. با مرور این غذاها، می توانید ایده های زیادی برای درست کردن انواع غذاهای ایرانی، فرنگی، غذاهای سنتی، فست فود، غذاهای آبدار و حتی غذاهای خیابانی برای وعده ناهار بگیرید.

سوالات متداول

غذای خوشمزه و سریع برای ناهار چی بپزم؟

اشکنه

کله جوش

خوراک عدسی

دمی گوجه یا استانبولی پلو

خوراک لوبیا چیتی

ناهار برای مهمونی چی بپزم؟

معمولا غذاهایی که برای وعده ناهار مهمونی تهیه می شوند بیشتر مجلسی هستند و طرز تهیه آن ها هم لزوما سخت یا وقت گیر نیست. مثلا برای یک ناهار مجلسی می توانید به گزینه هایی مثل ماهی شکم پر، قیمه نثار، خورش قیمه، قورمه سبزی، لازانیا و … فکر کنید. طرز تهیه این غذاها اصلا سخت نیست، فقط کافی است نکات پخت آن ها را به خوبی رعایت کنید.

منبع: افق کوروش

به "ناهار چی بپزم ، 60 انواع غذا برای ناهار سریع و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناهار چی بپزم ، 60 انواع غذا برای ناهار سریع و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید