شفافیت منابع اقتصادی، مقدم بر شفافیت آراء

به گزارش وبلاگ تینتا، معاون پارلمانی رئیس جمهور در یادداشتی به بحث شفافیت منابع اقتصادی و تقدم آن بر شفافیت آراء نمایندگان پرداخت.

شفافیت منابع اقتصادی، مقدم بر شفافیت آراء

به گزارش حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور در یادداشتی به بحث شفافیت منابع اقتصادی و تقدم آن بر شفافیت آراء نمایندگان پرداخت.

متن این یادداشت بدین توضیح است:

این روز ها که در داخل و خارج از مجلس شورای اسلامی، بحث شفافیت آراء و رای گیری شفاف داغ است همه و همه از اهمیت مقوله شفافیت می گویند. کسی منکر اهمیت شفافیت نیست، اما اولویت بندی حوزه های نیازمند شفافیت، امر مهمی است. موضوع شفاف شدن آراء نمایندگان مجلس موضوعی داخلی بوده و مربوط به نمایندگان است. این مساله موافقان و مخالفانی در سطوح مختلف فعالان اجتماعی، سیاسی و نخبگان دارد که نسبت به موضوع، نظر های متفاوتی دارند و در نقاط مختلف جهان نیز به شیوه های مختلفی در این باره عمل می گردد.

باید صبر کرد و دید خود مجلس در نهایت نسبت به موضوع به چه جمع بندی می رسد، اما از نگاهی دیگر آنچه در شرایط پیش رو اهمیت دارد، شفافیت منابع اقتصادی انتخابات مجلس شورای اسلامی است. به طور قطع زمانی که منابع اقتصادی نامزد های مجلس شورای اسلامی معلوم گردد در اعتماد و شفاف سازی مهم است و در اعتماد موکلان به نمایندگان نقش دارد. آثار و تبعات مثبت مساله شفاف شدن هزینه هایی که هر کاندیدای انتخابات مجلس می تواند داشته باشد، می تواند منجر به تشکیل مجلس مقتدر و منسجم گردد.

دولت براساس نیازی که در این باره در جامعه می دید و البته بر اساس وظیفه ذاتی خود در لایحه جامع انتخابات بخشی را درباره شفاف سازی هزینه های انتخاباتی تفکیک نموده بود و در آن بخش به این موضوع پرداخته بود و به صورت کلی یکی از اهداف لایحه جامع انتخابات شفاف سازی منابع اقتصادی نامزدها بود و دولت در انتظار تصویب این مساله در مجلس است که به لحاظ تراکم کاری مجلس هنوز در دستور کار قرار نگرفته است و با توجه به تقویم زمانی باقی مانده تا انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، قطعا به انتخابات پیش روی مجلس - اسفند98- نیز نمی رسد. به هرحال هر چه زودتر این لایحه در مجلس آنالیز و تصویب گردد، سریع تر در انتخابات های بعدی به کار می آید. با توجه به غنای کارشناسی لایحه جامع انتخابات که محصول یک دوره کارشناسی طولانی هم در دولت یازدهم و هم دولت دوازدهم بود، این لایحه می تواند مسائل انتخاباتی را برطرف کند؛ به همین دلیل ما از مجلس درخواست داریم که این لایحه را در دستور کار قرار دهند که حتما به نفع کشور خواهد بود.

لایحه جامع انتخابات بهمن سال گذشته با دو فوریت تحویل مجلس و اعلام وصول شد، اما در زمان آنالیز این لایحه در مجلس، فوریت آن رای نیاورد. به صورت همزمان نمایندگان مجلس هم طرحی را در همین حوزه تهیه نموده بودند و ما از مجلس درخواست کردیم با توجه به اینکه لایحه جامع انتخابات حاصل کار زمانبر و همفکری کارشناسی از بخش های مختلف بوده و بسیاری از مسائل و ابهامات انتخاباتی که در هر انتخاباتی پیش می آید برطرف نموده و منابع اقتصادی نامزد ها را شفاف سازی می نماید، مورد آنالیز قرار گیرد.

به لحاظ اینکه طرح مجلس در دستور کار بود، آنالیز طرح نمایندگان ادامه پیدا کرد، اما پس از تصویب در مجلس، این طرح مورد ایراد شورای نگهبان نهاده شد و این شورا اشکالات و ابهامات زیادی را به طرح نمایندگان وارد دانسته و این طرح به مجلس بازگشته است. طرح مجلس بخش کوچکی از مسائل مربوط به انتخابات را تحت پوشش موارد قانونی خود قرار می دهد، اما گستره لایحه جامع انتخابات بسیار وسیع تر از طرح مجلس است و از جامعیت قابل توجه و قبولی برخوردار است چراکه همه مسائل انتخابات را در برگرفته و با توجه به اینکه محصول یک دوره کار کارشناسی بسیار غنی است، ابهامات و دست انداز هایی که در سالیان مختلف در زمان انتخابات اتفاق افتاده را ریشه یابی نموده و برای آن در لایحه راه حل قرار داده و به همین دلیل دولت معتقد است که این لایحه می تواند مسائل انتخاباتی را قبل و حین و بعد از انتخابات مدیریت کند؛ بنابراین دولت همچنان از مجلس درخواست دارد که این لایحه را در دستور کار قرار دهند تا قدم مهم شفافیت در گام اول در ارتباط با موضوع شفافیت های اقتصادی برداشته گردد. غیرقابل انکار است که با توجه به این که انتخابات مجلس یازدهم را در پیش داریم تصویب لایحه جامع انتخاباتی می تواند مسائل نظام انتخاباتی و بحث هایی که درباره مسائل انتخاباتی نمایندگان وجود دارد را حل و فصل کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "شفافیت منابع اقتصادی، مقدم بر شفافیت آراء" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شفافیت منابع اقتصادی، مقدم بر شفافیت آراء"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید