شربت بهار نارنج انتخابی مناسب برای روزهای گرم تابستان

به گزارش وبلاگ تینتا، بهار نارنج در واقع شکوفه های میوه نارنج هستند که برای تهیه مربا، چای، دمنوش و شربت بهارنارنج مورد استفاده قرار می گیرند. شکوفه های نارنج منبع خوبی از مواد مغذی و مواد معدنی ضروری برای بدن است. این مواد معدنی شامل منیزیم، منگنز، بور، کلسیم، روی، سلنیوم، سدیم، مس و پتاسیم هستند. ترکیبات فعال موجود در بهار نارنج شامل روغن های فعال، فلاونوئیدها و فورانوکومارین است. بعلاوه، این گل حاوی ویتامین های B ،C و D است. طبیعت شکوفه های بهارنارنج گرم و خشک است.

شربت بهار نارنج انتخابی مناسب برای روزهای گرم تابستان

تحقیقات اخیر نشان داده است که بهار نارنج اضطراب قبل از جراحی را کاهش می دهد و اثراتی مانند دیازپام دارد. عرق بهار نارنج به عنوان ضد افسردگی استفاده می گردد و می تواند علائم این بیماری روانی را تسکین دهد و به بهبود روحیه فرد یاری کند. شربت بهار نارنج از جمله نوشیدنی های فصل تابستان است و با توجه به خواص بی شمار گیاه بهار نارنج و نزدیک شدن به فصل تابستان، در ادامه این مقاله از مجله وبلاگ تینتا طرز تهیه شربت بهار نارنج را برایتان در نظر گرفتیم. نوشیدن شربت بهار نارنج در ماه های گرم سال علاوه بر برطرف عطش و جلوگیری از گرما زدگی، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی را که در اثر تعریق از دست رفته، جبران می نماید.

طرز تهیه شربت بهار نارنج
مواد لازم:
  • عرق بهار نارنج: 2 پیمانه
  • آب: 3 پیمانه
  • شکر: 5 پیمانه
  • آب لیمو ترش: 1 قاشق غذاخوری
طرز تهیه:
  1. در مرحله اول، عرق بهار نارنج، آب و شکر را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید. باید شکر قبل از به جوش آمدن شربت، کامل در آب حل گردد.
  2. با رسیدن شربت به نقطه جوش، اجازه دهید میزان دیگری روی حرارت بماند تا به غلظت مورد نظر برسد.
  3. بعد از این که شربت آماده شد و غلظت مناسب را پیدا کرد، آب لیمو ترش را داخل آن بریزید و بعد چند دقیقه از روی حرارت بردارید. سپس، شربت را در دمای اتاق قرار دهید تا خنک گردد.
  4. برای سرو، میزانی از شربت بهار نارنج را داخل لیوان ریخته و روی آن آب سرد بریزید و هم بزنید.

نکته: برای اطمینان از غلظت شربت، هنگامی که شربت روی حرارت واقع شده است، یک قاشق چای خوری از آن را کنار بگذارید تا خنک گردد. سپس آن را بین دو انگشت تان امتحان کنید. اگر کش آمد یعنی قوام آن مناسب است، اما اگر حالت آبکی داشت، احتیاج به حرارت بیشتری دارد.

فواید بهار نارنج

شکوفه های بهار نارنج پوست را نرم نموده، خاصیت ارتجاعی دیواره رگ ها را حفظ می نمایند و نفخ و اسپاسم عضلات را از بین می برند. به افرادی که دچار ضعف هستند توصیه می گردد که در صورت احساس کمی ناراحتی، همواره کمی عرق بهار نارنج همراهشان داشته باشند. مهمترین خاصیت دارویی بهار نارنج، تأثیر آن بر سیستم عصبی است. بهار نارنج سیستم عصبی مرکزی را تحت تأثیر قرار می دهدو یک درمان عالی برای بی خوابی و اضطراب است.

این شکوفه ها ضربان قلب و اضطراب نامنظم را از بین می برند و مربای بهار نارنج مقوی و ضد تشنج است. عرق بهار نارنج مقوی بوده و برای درمان ناراحتی های قفسه سینه موثر است. افزودن بهار نارنج به چای به هضم غذا و کاهش دردهای معده یاری می نماید. این شکوفه ها حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که بدن را از رادیکال های آزاد محافظت می نمایند. علاوه بر این، بهارنارنج به کاهش خطر ابتلا به بیماری های جدی و مزمن یاری می نماید. این شکوفه ها و فرآورده های ان ها علاوه بر خاصیت ضد سرطانی، ضد آلرژی و ضد التهابی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می نمایند.

بهار نارنج ادرارآور است و در کاهش شدت علائم یائسگی موثر است. بعلاوه به تنظیم فشار خون و افزایش گردش خون در رگ ها یاری می نماید. کسانی که از یبوست رنج می برند، باید عرق بهار نارنج را با عسل بنوشند. بسیاری از افراد به عنوان یاری برای تسکین اضطراب، آن را برای کنترل تشنج و حملات قلبی نیز توصیه می نمایند.

نارنج چیست؟

نارنج (Citrus aurantium) که به پرتقال ترش و پرتقال سویل نیز معروف است، میوه ای از تیره مرکبات با کاربردهای فراوان است. این میوه معمولا در داروهای مکمل، مکمل های گیاهی برای کاهش وزن و بعضی غذاها و نوشیدنی ها مانند شربت بهارنارنج مورد استفاده قرار می گیرند. تصور می گردد که منشا این میوه جنوب شرقی آسیا باشد، ولی امروزه در سرتاسر آمریکای لاتین و کارائیب، جزایر دریای جنوبی، اروپا و آفریقای غربی و جنوبی یافت می گردد.

فواید نارنج

نارنج و عصاره های آن در طب سنتی چین (TCM) برای درمان سوء هاضمه، اسهال، اسهال خونی و یبوست مصرف می گردد. در منطقه ها دیگر از این میوه برای درمان اضطراب و صرع استفاده می گردد. ترکیبات فلاوانون موجود در مرکبات و آبمیوه مرکبات می توانند عملکرد تیروئید را بهبود ببخشند. با توجه به میزان بالای ویتامین C موجود در نارنج، این میوه می تواند سلامت پوست را بهبود بخشد. بعلاوه، نقش ویتامین C در ترمیم زخم و تشکیل کلاژن کاملا اثبات شده است. ترکیب سینفرین موجود در نارنج تاثیر فعالیت های ورزشی را بهبود می بخشد.

آیا نارنج به کاهش وزن یاری می نماید؟

نارنج و سایر انواع مرکبات می توانند به کاهش وزن یاری نمایند. بسیاری از مکمل های کاهش وزن از عصاره نارنج در ترکیب با سایر مواد استفاده می نمایند. قابل ذکر است، نشان داده شده است پی-سینفرین موجود در این میوه باعث افزایش تجزیه چربی، افزایش مصرف انرژی و کاهش اشتها می گردد، همه این عوامل می توانند در کاهش وزن موثر باشند.

عوارض جانبی

اطلاعات متناقضی در خصوص اینکه آیا سینفرین، یکی از ترکیبات طبیعی نارنج، باید یک محرک در نظر گرفته گردد یا خیر، وجود دارد. محرک ماده ای است که ضربان قلب و فشار خون شما را افزایش می دهد. چندین سازمان ورزشی، مانند انجمن ملی ورزشکاران دانشگاهی (NCAA)، سینفرین را به عنوان یک ماده محرک ذکر می نمایند. بنابراین، این ماده به عنوان ماده ای ممنوع در دو و میدانی در نظر گرفته می گردد.

علاوه بر این، یک مطالعه معین کرد که آب نارنج حاوی فورانوکومارین است، ترکیبی که ممکن است مانند آب گریپ فروت باعث تداخلات دارویی گردد. بنابراین، افرادی که از داروهای ضد احتقان استفاده می نمایند یا کسانی که فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم یا آب سیاه دارند، باید از مصرف آب و میوه نارنج پرهیز نمایند. معین نیست که آیا مکمل های نارنج نیز این خطر را ایجاد نمایند.

منبع: اسنپ مارکت

به "شربت بهار نارنج انتخابی مناسب برای روزهای گرم تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شربت بهار نارنج انتخابی مناسب برای روزهای گرم تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید