زوج جوان مریوانی که ناجی پرنده ها و حیوانات شدند

به گزارش وبلاگ تینتا، گاهی وقت ها برای انجام کارهای خوب و ماندگار نیازی به هزینه زیاد نیست. نیت های کوچک و دلگرم کننده تاثیر بیشتری روی زندگی افراد دارد. در اطراف ما افراد زیادی هستند که جهان را به شکل دیگری می بینند و برای بهتر شدن آن از هیچ تلاشی دست نمی کشند.

زوج جوان مریوانی که ناجی پرنده ها و حیوانات شدند

به همین بهانه با شادمان کامران و همسرش نگین فتاحی زوج مریوانی که در کنار کار و زندگی روزمره خود به نگهداری و درمان حیوانات و مخصوصا پرنده ها مشغول هستند، هم صحبت شدیم.

سگ سیاه کوچولو

مدت زیادی نبود که کارمان را راه انداخته بودیم که یک روز عصر بعد از تمام شدن تایم کاری در کارواش صدای ترمز شدید یک ماشین را شنیدیم. به هوای این که اتفاقی برای کسی افتاده و برای یاری برویم، از کارواش بیرون رفتیم و دیدیم یک ماشین به سرعت دارد دور می گردد در حالی که به یک سگ برخورد نموده است.

راننده هم بی اعتنا به حیوان راهش را کشید و رفت. من و شادی سگ را به گوشه ای از کارواش بردیم و برایش یک جای موقت درست کردیم و به یک دامپزشک زنگ زدیم. بعد از معاینه و عکس و آزمایش متوجه شدیم زبان بسته قطع نخاع شده است و بعد از 15 روز رسیدگی و مراقبت، سگ بیچاره تلف شد. این اتفاق باعث شد ما تصمیم بگیریم در سطح وسیع به حیوانات یاری کنیم و برای درمان آن ها هر کاری که از دست مان بر می آید انجام بدهیم.

برکت سرازیر شد

شاید خیلی ها حرف ما را باور ننمایند، اما از فردای آن روز به صورت عجیبی کسب و کار ما رونق گرفت، ماشین های بیشتری برای شست و شو به کارواش تازه کار ما آمدند و ما از این اتفاق متعجب و شادمان بودیم. تا این که وقت ناهار خوردن شادی گفت شاید این یک نشانه از خیر و برکت برای ماست و به من پیشنهاد کرد از این به بعد اگر حیوانی را دیدیم که زخمی بود و احتیاج به مداوا داشت حتما به آن یاری کنیم و من هم با آغوش باز این پیشنهاد را پذیرفتم و قول دادم هرکاری که در توان مان باشد انجام بدهیم. بعد از این تصمیم نگاه مان به اطراف تغییر کرد و با دقت بیشتری به گوشه و کنار شهر و خیابان توجه می کردیم.

اما نکته این بود که ما دانش علمی برای این کار نداشتیم و به همین علت از یکی از آشنایان که دامپزشک بود تقاضا کردیم در صورت احتیاج به ما یاری کند و ما هم هر مبلغی برای درمان این حیوانات لازم باشد پرداخت می کنیم. اما دکتر مصطفی سلطانی هم از تصمیم ما استقبال کرد و گفت دوست دارد در این راه به ما یاری کند و داوطلبانه این کار را انجام بدهد، این شد که وی تمام داروهای حیوانات را رایگان در اختیار ما قرار می دهند و بسیاری از تشخیص ها، تزریقات و شکسته بندی حیوانات را زیر نظر ایشان آموزش دیدیم و اگر کار به جراحی یا درمان های تخصصی نکشد، خودمان می توانیم دوره ی درمان حیوانات را زیر نظر ایشان طی کنیم.

جدا از این ها تصمیم گرفتیم برای سایر هزینه ها مثل خورد و خوراک و این چیزها هر روز تعرفه یک ماشین در کارواش را به این حیوانات اختصاص بدهیم.

از کبوتر تا عقاب

در شهر ما خیلی وقت ها جغد و عقاب هم دیده می گردد که تا امروز در کنار ده ها کبوتر، گنجشک، یاکریم و چند سنجاب آن ها را هم مداوا و رها سازی کردیم که خیلی از آن ها به وسیله مردم و همسایه ها و آشنایان و حتی خود سازمان محیط زیست استان به ما تحویل داده می شد.

این اتفاق بعد از مصاحبه یک خبرگزاری محلی در شهر برای ما رخ داد و مردم وقتی کار ما را دیدند از آن استقبال کردند و حالا در صفحه های مجازی همواره چندین و چند پیغام تشکر و قدردانی از مردم داریم. این شناخته شدن باعث شد تعداد پرنده ها و حیواناتی را که مردم به ما معرفی می نمایند و حتی خودمان پیدا می کنیم بیشتر گردد و خانه کوچک مان تبدیل به یک بیمارستان برای حیوانات باشد که بعد از بهبودی در طبیعت رهاسازی می شوند.

بیشترین پرنده ای که ما توانستیم آن را از مرگ نجات بدهیم کبوتر بود. متاسفانه خیلی از آن ها به علت بی رحمی برخی افراد و ناآگاهی بچه ها که گاهی با تفنگ های ساچمه ای و تیر و کمان به آن ها آسیب می رسانند زخمی می شوند. تفریح اشتباهی که متاسفانه خیلی ها دارند و بیشترشان از سر بیکاری آن را انجام می دهند.

در حال حاضر پنج سگ، هفت توله، شش سارگپه، یک عقاب صحرایی، یک سنجاب و شش گربه دوران نقاهت شان را پیش ما طی می نمایند. علاوه بر این ها که از شهرهای مریوان و اورامانات به دست ما می رسند، از شهرهای سقز، سنندج و پاوه هم پرندگان زیادی را برای مداوا پیش ما می آورند چون بسیاری از شهرهای دیگر تخصص دام کوچک را ندارند و آن ها پرنده های زخمی و مریض را برای مداوا به ما می سپارند.

به همین علت قبل از هرکاری فرهنگ سازی برای زندگی مسالمت آمیز کنار حیوانات و پرنده ها را باید به بچه ها یاد بدهیم. هم در مدرسه و هم در خانه. البته خودمان هم نباید این نکته را فراموش کنیم که ما الگوی بچه ها خود هستیم و آن ها رفتار و کردار ما را می بینند و در زندگی شان تاثیر مستقیمی می گذارد.

منبع: سرنخ هفته نامه حوادث وشگفتی ها - اسفند 1396

منبع: همشهری آنلاین

به "زوج جوان مریوانی که ناجی پرنده ها و حیوانات شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زوج جوان مریوانی که ناجی پرنده ها و حیوانات شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید