خبرنگاران توان فراوری خودروی برقی در کشور را داریم اما انگیزه نیست

به گزارش وبلاگ تینتا، تهران- خبرنگاران- مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: باوجود توان کافی برای فراوری،اما تا به امروز برای فراوری و خرید خودروهای برقی در کشور انگیزه ایجاد نشده است.

خبرنگاران توان فراوری خودروی برقی در کشور را داریم اما انگیزه نیست

سهیل معمارباشی روز پنجشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار مالی وبلاگ تینتا اضافه نمود: دانش فنی ساخت خودروهای برقی در کشورمان وجود دارد، این خودروها از قطعات و مجموعه های کمتری نسبت به خودروهای درون سوز تشکیل شده اند و به راحتی قابل فراوریند.

به گفته این مقام مسوول، بحث اساسی در فراوری این خودروها موضوع باتری است، این فناوری هر روز در حال پیشرفت است به طوری که همه روزه اخباری از فراوری باتری های جدید با توان و قابلیت ذخیره سازی بالا، امکان پیمایش بالای خودروها و وزن کمتر به گوش می رسد.

وی با تاکید بر اینکه نباید در حوزه باتری خودرو سرمایه گذاری کنیم، ادامه داد: در سایر بخش های این دسته از خودروها یعنی موتور الکتریکی، پلتفرم الکتریکال و غیره امکان کار در کشورمان وجود دارد.

معمارباشی یادآور شد: امروز 70 درصد باتری خودروهای برقی جهان توسط چینی ها فراوری می گردد و طی پنج سال آینده سهم این کشور از آن به 90 درصد افزایش خواهد یافت، این نشان می دهد که جهان نیز به دنبال سرمایه گذاری در این بخش نیست، زیرا چینی ها با در اختیار داشتن فناوری، آن را ارزان فراوری می نمایند.

وی بیان داشت: استراتژی ما باید انتخاب کشورِ دارای مزیت نسبی در زمینه فراوری باتری باشد و در سایر زمینه ها دانش لازم را در اختیار داشته و کارهای خوبی نیز انجام گرفته است.

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت توضیح داد: مشکل اصلی ما در این حوزه، نه فراوری بلکه تقاضا است، یعنی باید بتوانیم انگیزه لازم را در خودروسازان و مشتریان برای فراوری و خرید خودروی برقی ایجاد کنیم.

وی اضافه نمود: فراوری این خودروها در جهان گران تمام می گردد، حتی چینی ها 50 درصد قیمت این خودرو را به خریداران یارانه می دهند، اما مصوبه های ما تا به امروز انگیزه های لازم را در فراورینمایندگان و خریداران ایجاد ننموده است.

معمارباشی گفت: به طور مثال مردم چرا باید به جای خرید دنای 300 میلیون تومانی، مدل برقی آن را 500 میلیون تومان بخرند؟ باید در این زمینه به ایجاد انگیزه بپردازیم.

وی تاکید نمود: در زمینه خودرو و موتورسیکلت های برقی، تا زمانی که انگیزه لازم در بازار و مشتری ایجاد نگردد، به توفیق نخواهیم رسید.

به گزارش وبلاگ تینتا، طی یک دهه اخیر، شاهد یکی از دگرگونی های عظیم خود بوده است. یکی از ابعاد این دگرگونی، توسعه شتابان ساخت خودروهای برقی است. موسسات تحقیقاتی معتبر جهان، دورنمای بسیار روشنی را برای توسعه خودروهای برقی ترسیم می نمایند و به نظر می رسد این خودروها در دهه های آینده می توانند جای خودروهای احتراق داخلی را بگیرند. این در حالی است که خودروسازان ایرانی، تا به امروز فعالیتی جدی و چشمگیر در این خصوص صورت نداده اند و اهتمامی به فراوری خودروی برقی نداشته اند.

استفاده از خودروهای برقی، احتیاجمند زیرساخت های خاصی است که بدون توسعه آن ها، استفاده از خودروهای برقی یا ممکن نیست، یا به دشواری صورت خواهد پذیرفت. یکی از این زیرساخت ها، احتیاج به وجود ایستگاه های شارژ خودروی برقی است.

همه تحقیقات نشان می دهد که در هر نقطه از جهان، توسعه فراوری و استفاده از خودروهای برقی، احتیاجمند حمایت های دولتی است.

هم اکنون خودروسازان داخلی با به کارگیری پلتفرم های کنونی اقدام به ساخت چند نمونه خودروی برقی نموده اند (مانند رانا). اما این استراتژی چندان پیروز نبوده است. زیرا قیمت و کیفیت خودروهای فراوری شده قابل رقابت با نمونه های خارجی نبوده و استقبال چندانی از این فراوریات نشده است.

پیشتر برات قبادیان معاون وزیر صنعت یادآور شد: در زمان حضور محمد شریعتمداری در وزارت صنعت (شهریور96 تا سرانجام مهر 97)، برنامه راهبردی خودروهای الکتریکی نوشته و به روز شد، اما نبود ثبات مدیریتی در دو خودروساز عظیم کشور سبب شد این برنامه ها شکل اجرایی به خود نگیرد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران توان فراوری خودروی برقی در کشور را داریم اما انگیزه نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران توان فراوری خودروی برقی در کشور را داریم اما انگیزه نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید