تأثیر شگفت انگیز تغییرات اقلیمی بر صنعت حمل ونقل، اندازه فراوری آلودگی در حمل ونقل ریلی، هوایی و زمینی چقدر است؟

به گزارش وبلاگ تینتا، تغییرات اقلیمی سبب شده صنعت حمل ونقل هوایی، زمینی و ریلی دچار دگرگونی های زیادی گردد و سیاست گذاران تصمیم های خود برای ادامه استفاده از وسایل نقلیه کنونی را تغییر دهند.

تأثیر شگفت انگیز تغییرات اقلیمی بر صنعت حمل ونقل، اندازه فراوری آلودگی در حمل ونقل ریلی، هوایی و زمینی چقدر است؟

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ تینتا، سازمان های بین المللی و بسیاری از دولت ها در سراسر جهان به این نتیجه رسیده اند که دهه ای که اکنون در آن قرار داریم، زمان نهایی برای اتخاذ تصمیم های سرنوشت ساز در مورد آینده زندگی بشر در کره زمین است.

چگونه تغییرات اقلیمی صنعت ساختمان را دگرگون می نماید؟/نگاهی به صنعت ساختمان های سبز در ایران

آنالیز ها نشان می دهد انسان ها در طول 100 سال گذشته چنان کره زمین را آلوده نموده اند که اگر همین امروز اقدام های مناسب در مورد مبارزه با منابع آلوده نماینده محیط زیست صورت نگیرد شاید دیگر هرگز فرصتی برای جبران خسارت های کنونی وجود نداشته باشد. یکی از صنایعی که به شدت در مقدار آلودگی هوا، آب و خاک تأثیر دارد صنعت حمل ونقل است. اگرچه نمی توان اهمیت حمل ونقل دریایی، هوایی و زمینی را در جابه جایی انسان ها و کالاها انکار کرد ولی نباید فراموش گردد که ماشین ها و وسایل نقلیه ای که در این صنعت پرکاربرد استفاده می شوند آلایندگی بسیار زیادی داشته و آسیب های فراوانی را به طبیعت می زنند.

رفتار مردم عامل تغییر در مقدار فراوری آلاینده ها

شهروندان در سراسر جهان همه روزه با وسایل نقلیه شخصی سفرهای درون شهری را تجربه می نمایند. این حجم عظیم از ترددهای روزانه تأثیر زیادی بر مقدار فراوری آلودگی دارد. خودروهای شخصی در منطقه ها شهری مهم ترین منابع آلوده نماینده هوا هستند. هرچه مردم از این وسایل نقلیه کمتر استفاده نموده و به جای آن از حمل ونقل عمومی سازگار با محیط زیست استفاده نمایند، کربن دی اکسید کمتری وارد هوا شده و در نتیجه هوا سالم تری برای تنفس تک تک شهروندان وجود خواهد داشت.

آنالیز ها نشان می دهد تنها در کشور انگلیس 26 درصد افزایش سطح آلاینده ها به علت رفتارهای روزانه مردم در هنگام جابه جایی در سطح شهر اتفاق می افتد. یعنی اگر بیشتر مردم از حمل ونقل عمومی مانند مترو یا اتوبوس استفاده نمایند، نزدیک به 30 درصد از آلودگی هوا کاسته می گردد. لازم به ذکر است عدم استفاده از وسایل نقلیه شخصی تأثیر چشمگیری در رشد مالی جامعه هم دارد.

حمل ونقل هوایی عظیم ترین مصرف نماینده سوخت فسیلی

صنعت حمل ونقل هوایی سالانه حجم بالایی از سوخت فسیلی موجود در جهان را مصرف نموده و در نتیجه آلودگی زیادی هم فراوری می نماید. بیش از 3.5 درصد از کل گازهای گلخانه ای فراوری شده در سراسر کره زمین بر اثر حرکت هواپیماها فراوری می گردد. برای درک شدت تأثیر حرکت هواپیماهای مجهز به موتور هماهنگ با سوخت فسیلی کافی است که بدانید پرواز یک هواپیما بر فراز اقیانوس اطلس به مقدار کل بودجه گرمایشی اروپا کربن دی اکسید فراوری می نماید.

قطعاً تا به امروز خطوط سفیدی را که از موتور هواپیماهای در حال پرواز خارج می گردد، مشاهده نموده اید. این ابرهای بسیار نازک در اثر فعل وانفعال های شیمیایی اجرا شده در موتورهای هواپیما فراوری و از محفظه های مخصوصی خارج می گردد. دمای ابرهای خارج شده از موتور هواپیما بسیار پایین است ولی به محض اینکه وارد هوا می شوند بر اثر فرایندهای گرماده دمای آن ها افزایش یافته و گرمای زیادی فراوری می نمایند. چنین شرایطی برای صدها هزار هواپیما که در اقصی نقاط جهان در حال پرواز هستند رخ می دهد و تأثیر چشمگیری بر افزایش دمای نموده زمین می گذارند.

آیا حمل ونقل ریلی جایگزینی مناسب برای سفر با هواپیما است؟

قطارها با سرعت و ایمنی بالایی نسبت به هواپیماها مسافران را در مسیرهای کوتاه و طولانی جابه جا می نمایند. تحقیقات گسترده کارشناسان حاکی از آن است که استفاده از حمل ونقل ریلی به جای حمل ونقل هوایی تا حد زیادی می تواند منافع زیست محیطی را تأمین کند. البته این به معنای عدم فراوری آلودگی در صنعت حمل ونقل ریلی نیست و نمی توان گفت قطارها به طور کامل پاک و عاری از فراوری هرگونه مواد آلاینده هستند.

حجم آلودگی های ناشی های حمل ونقل ریلی به کیفیت فنی قطار و نوع سوخت مصرفی آن بستگی دارد. نباید فراموش کرد که برای مقایسه مقدار فراوری آلودگی در هرکدام از انواع حمل ونقل باید معیارهای مختلفی در نظر گرفته گردد. به اسم مثال حجم آلایندگی خودرویی که اگزوز آن دود می نماید، لزوماً بیشتر از اتومبیلی با ظاهر بدون عیب ونقص نیست.

افزایش شدت آلودگی سرعت تغییرات اقلیمی را بیشتر می نماید

زیست شناسان و فعالان محیط زیست معمولا برای آنالیز مقدار گرمایش کره زمین و تغییرات اقلیمی ناشی از گرم شدن سیاره خاکی بازه زمانی 100 ساله را در نظر می گیرند. اما متأسفانه در دهه های اخیر شدت فراوری آلودگی در بسیار از کشورهای جهان تا حد بوده که حالا دانشمندان این بازه را محدودتر نموده و آن را در دوره های 20 ساله آنالیز می نمایند.

اکنون مدیران صنایع کلان و مسئولان سیاست گذاری برای توسعه حمل ونقل در هر کشور در پی شناخت برترین و پاک ترین نوع حمل ونقل در محدوده زندگی مردم هستند. آنچه به وضوح در آنالیز های اولیه معین می گردد تأثیر فرهنگ عمومی استفاده از انواع حمل ونقل بر شدت آلودگی در هر ناحیه مسکونی از کره زمین است. یعنی در منطقه های که حمل ونقل عمومی سازگار با محیط زیست به خوبی پیشرفته و مردم هم استقبال مناسبی از آن می نمایند کمتر شاهد بروز آلودگی شدید هستیم ولی در شهرهای عظیم و پرجمعیت که مردم استفاده زیادی از خودروهای شخصی می نمایند روزهای آلوده سال به مراتب بیشتر از روزهای پاک است.

فراهم نبودن شرایط استفاده از خودروهای الکتریکی برای همه مردم

با وجود توسعه شرکت ها و کارخانه های سازنده خودروهای الکتریکی و هیبریدی اما هنوز بیشتر رانندگان از اتومبیل های دارای موتور سازگار با سوخت فسیلی استفاده می نمایند زیرا هنوز در بسیاری از کشورها فرهنگ رانندگی با خودروهای الکتریکی رواج پیدا ننموده و از طرفی قیمت بالا این دسته از وسایل نقلیه امکان خرید آن ها را برای همه مردم امکان پذیر نمی سازد.

اکنون مقایسه شدت فراوری آلودگی در حمل ونقل هوایی، ریلی و زمینی بر اساس مطالعات اجرا شده در موسسه های معتبر بین المللی نشان می دهد سفر با قطار در شرایطی که زیرساخت های لازم در خطوط راه آهن از مواد و مصالح تجدید پذیر ساخته شده باشند آلایندگی کمتری نسبت به سفر با هواپیما و خودرو دارد.

باید به اینکه نکته توجه نموده که نوع رفتار تک تک انسان ها با طبیعت شرایط زندگی آینده او و اعضای خانواده و دوستانش را مشخص کند. اگر امروز با استفاده نکردن از خودرو شخصی و جایگزینی آن با وسایلی مثل دوچرخه ترددهای روزانه خود را انجام دهیم قطعا زندگی سالم تری را در سال های آینده تجربه خواهیم کرد.

4144/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "تأثیر شگفت انگیز تغییرات اقلیمی بر صنعت حمل ونقل، اندازه فراوری آلودگی در حمل ونقل ریلی، هوایی و زمینی چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر شگفت انگیز تغییرات اقلیمی بر صنعت حمل ونقل، اندازه فراوری آلودگی در حمل ونقل ریلی، هوایی و زمینی چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید