هتل های کپسولی وارداتی چه شدند؟

به گزارش وبلاگ تینتا، ایسنا/ بدنبال خبر و گزارش های منتشر شده، این سوال پیش می آید که هتل های کپسولی وارداتی چه شدند؟

هتل های کپسولی وارداتی چه شدند؟

داستان چیست؟

رونمایی از هتلهای کپسولی وارداتی سروصدای زیادی به پا کرد. مراسم در ساختمان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار گردید و مسئولان گفتند که قرار است در فاز اول 200 دستگاه از هتل های کپسولی را در شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز مستقر نمایند. واردات این کپسول ها درست در زمانی رخ داد که صنعت گردشگری تحت تاثیر ویروس کرونا به شدت در حال ضرر بود و فعالان این بخش منتظر حمایت دولت بودند. از این رو، سرمایه گذاری برای وارد کردن چنین محصولی با انتقادهای زیادی روبرو شد. از طرفی این پرسش مطرح بود که پیش از واردات هتل کپسولی، آیا احتیاجسنجی و مطالعه ای در بازار ایران اجرا شده است و ضرورت و توجیه هزینه کرد برای واردات این کپسول ها چه بوده است، آن هم در شرایطی که آمارها نشان می دهد در بهار سال گذشته که شرایط سفر نسبت به سال جاری عادی بود، بیش از 74 درصد اقامت مسافران در خانه بستگان و آشنایان بوده و مجموع سهم اقامتگاه های سازمانی و عمومی حدودا 7 درصد بود. بر پایه آخرین داده های مرکز آمار ایران در بهار سال گذشته، 9 درصد مسافران از ویلا و آپارتمان اجاره ای، 7 درصد از ویلا و آپارتمان شخصی و 3 درصد هم از چادر مسافرتی استفاده کردند.

حسین اربابی، مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که بیشتر انتقادها را نادرست خوانده بود، منکر واردات گسترده هتل های کپسولی شده و گفت: یکی از موضوعاتی که درباره هتل کپسولی ها انجام خواهیم داد مهندسی معکوس است که به طور حتم، بعد از مهندسی معکوس و ساخت انواع هتلهای کپسولی در کشور، شاهد افزایش میزان استفاده از آنها خواهیم بود. هرچند بعضی از شرکتهای دانش بنیان به همین اظهارات هم واکنش نشان دادند و گفتند که طرحهای مشابه آنها مورد حمایت قرار نگرفته و حالا شاهد واردات نسخه هایی از آن هستند.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که گفته بود 80 نقطه در ایران برای استقرار این هتل ها شناسایی و قرار است آنها در پایانه های مسافری، فرودگاه ها، بیمارستان ها، ایستگاه های قطار، اکوکمپ ها و مناطق بومگردی مستقر شوند، بعدا اظهارات خود را اصلاح کرد و گفت: فقط هشت، نه یونیت از هتل های کپسولی به کشور وارد شده است.

حالا هادی سجادی راد، مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابتدا در خبری به نقل از او منتشر کرد در فاز اول 200 دستگاه از هتل های کپسولی در تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز مستقر می گردد، اینک پیرامون هتل های کپسولی وارداتی چه شدند؟ گفت: لزوما معنای استقرار 200 دستگاه هتل کپسولی به معنای این نیست که قرار است این 200 عدد از خارج تامین گردد. فقط 5 یونیت هتل کپسولی به کشور وارد شده است که برای بومی سازی در دست آنالیز و مطالعه توسط شرکتهای دانش بنیان بوده که البته طی مذاکره با شرکت فرودگاه ها قرار است این یونیت ها برای ارزیابی نظر مسافران و کاربران در فرودگاه مستقر شوند.

وی پیرامون هتل های کپسولی وارداتی چه شدند؟، ادامه داد: ما یک مورد از این هتلها را در فضای وزارتخانه رونمایی کردیم، محلی نبود که عامه مردم با آن روبروه داشته باشند. احتیاج داریم تجربه کاربران را ارزیابی کنیم. تا چند مسافر در آن مستقر نشوند و از آن استفاده ننمایند متوجه ایرادهای آن نمی شویم تا در زمان ساخت یونیت های داخلی، آنها را رفع کنیم.

سجادی راد افزود: فعلا مکان منتخب ما فرودگاه است، جایی که سریعتر می توان ارزیابی های لازم را انجام داد. بنابراین درحال مذاکره با شرکت فرودگاه ها هستیم. ما این هتلها را در فضای آزمایشی قرار می دهیم تا بازخورد کاربران را ثبت کنیم و نتیجه را در اختیار شرکتهای دانش بنیان قرار می دهیم تا در زمان ساخت لحاظ نمایند. مثلا ممکن است نور مونیتوری که داخل هتل کپسولی وارداتی نصب شده برای مسافران ایرانی زیاد باشد.

مدیر گردشگری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره هزینه خرید و واردات این یونیت ها نیز گفت: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی واردنماینده این هتل ها نبوده است. بخش خصوصی وارد نموده و قطعا اطلاعات را در اختیار بخش اقتصادی قرار داده است. آنها سرمایه گذارانی بودند که تمایل داشتند روی این هتلها سرمایه گذاری نمایند. این شرکت خصوصی ایرانی 5 یونیت دو نفره با ظرفیت 10 نفر به کشور وارد شده کرد. آنالیز در سایتهای جهانی نیز نشان می دهد قیمت هر یک از این یونیت ها بین 400 تا دو سه هزار دلار است.

او درباره هزینه ساخت این مدل در داخل کشور و صرفه جویی که خواهد داشت نیز اظهار کرد: هنوز بطور کامل معین نیست، چون فعلا در مرحله آنالیز و مهندسی معکوس هستیم.

سجادی راد درباره نحوه مشارکت شرکت های دانش بنیان در ساخت هتل کپسولی در داخل کشور، در حالیکه بنا بر اظهارات بعضی از این شرکتها، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی از طرحهای آنها حمایت ننموده و واردات را ترجیح داده است، شرح داد: وقتی هتلی های کپسولی را رونمایی کردیم با موجی از درخواست روبرو شدیم. در نامه ای به معاونت علمی و فن آوری رئیس جمهور از شرکتهای دانش بنیان برای بومی سازی این هتلها دعوت کردیم. تعدادی از این شرکتها اکنون متمرکز روی نحوه ساخت هتل کپسولی شده اند. سعی می گردد تمام تجهیزات از داخل تامین گردد. امیدواریم به مرحله ای برسیم که برای هیچ یک از قسمتهای این هتل به تامین محصول از خارج کشور احتیاج نداشته باشیم.

وی افزود: شرکتهای فروشنده نقشه های فراوری هتل های کپسولی را در اختیار مشتری قرار نمی دهند، بنابراین نمونه های وارد شده فرصتی شد برای شرکتهای داخلی تا آنالیز لازم را برای ساخت و بومی سازی این مدل انجام دهند. تعدادی هم مجموعه صنعتی نیمه دولتی برای تجهیز و تامین قطعات این هتلها تمایل نشان داده اند.

او درباره اظهارات مدیرعامل کانون مبنی بر این که ساخت هتل های کپسولی در توان شرکت های داخلی نبوده، گفت: زمانی که ایده هتل های کپسولی مطرح شد و گزارش سازمان جهانی جهانگردی در این باره منتشر شد، خیلی از شرکتهای دانش بنیان برای ساخت این هتل در داخل کشور تردید داشتند، بیشتر آنها اشاره میکردند که فرایند تحقیقاتی، خریداری نمونه، قالب سازی هزینه و زمان بر است. از طرفی موضوع این هتلها برای آن شرکتها کمی مبهم بود. بعد از این که ما تعدادی از این یونیت ها را خریداری و وارد کردیم استقبال خوبی شد و خیلی ها پای کار آمدند و تردیدها هم کمتر شد.

مدیر گردشگری کانون جهانگردی و اتومبیلراتی درباره ظرفیت فراوری کامل این محصول در داخل کشور اظهار کرد: شرکت های دانش بنیان که تا به امروز اعلام آمادگی نموده اند، این موضوع را مرحله به مرحله آنالیز می نمایند. بدنه این هتلها ضدحریق است و با توجه به اینکه محل اصلی استقرار آنها معمولا فرودگاه است و استاندارد سختی در این اماکن وجود دارد باید آنالیز گردد که مواد ساخت را در داخل مطابق با استانداردها می توان تهیه کرد. قرار شده این شرکت ها در هر مرحله که به نتیجه رسیدند به ما اطلاع دهند، ما این مراحل را به تدریج پیش می بریم.

طراحی و معماری هتلهای کپسولی از ژاپن برخاسته است. حدود 41 سال پیش اولین نمونه از این کپسول ها در شهر اوساکای ژاپن مورد استفاده نهاده شد. بعدها چین آغاز به ساخت نسخه های ارزان قیمت برای اقامت مسافران کرد. امکاناتی که در این هتلها ارائه می گردد، محدود و متفاوت است، اینترنت، تلویزیون، نور و سیستم تنظیم دمای داخل کابین از جمله خدماتی است که داده می گردد. این اتاقکها دستشویی و حمام اختصاصی ندارند و معمولا بار مسافر در قفسه هایی خارج از کپسول نگهداری می گردد. این کابین ها ویژه مسافرانی است که قصد اقامت بلندمدت ندارند و می خواهند ارزان سفر نمایند.

منبع: همگردی

به "هتل های کپسولی وارداتی چه شدند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هتل های کپسولی وارداتی چه شدند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید