تیرانداز: جامعه پیشرفته تر نیازمند عملیات رسانه ای عالمانه تر است، نقش رسانه در ارتقابخشی به تصمیم گیری های فردی و اجتماعی

به گزارش وبلاگ تینتا، مدیرعامل خبرنگاران گفت: رسانه می تواند در تصمیم گیری های فردی و اجتماعی نقش داشته باشد.

تیرانداز: جامعه پیشرفته تر نیازمند عملیات رسانه ای عالمانه تر است، نقش رسانه در ارتقابخشی به تصمیم گیری های فردی و اجتماعی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ تینتا، پیغام تیرانداز مدیرعامل وبلاگ تینتا در نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه که صبح امروز در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار گردید، گفت: همه ما در زندگی روزانه دائما در حال تصمیم گیری هستیم، روزانه ممکن است ده ها تصمیم را در حوزه فردی و جمعی که به تناسب صندلی و مسوولیتی که در زندگی داریم اتخاذ کنیم.

وی اضافه نمود: هر اندازه که این تصمیمات دقیق و روشن باشد، طبیعتاً جهت روبه جلوی حرکتی ما عالمانه تر پیموده خواهد شد، برعکس این موضوع هم کاملا احتمال دارد که بارها روبرو بودیم در جامعه تصمیم های غلط چه خسارت و زیان هایی در جامعه و کشور به همراه داشته است.

مدیرعامل وبلاگ تینتا، گفت: بسیاری از معضلات و مشکلاتی که ریشه یابی می کنیم در سطح جامعه برمی گردیم به تصمیمات غلطی که اتخاذ شده است و از این نظر لطمات این تصمیم برای فرد و جامعه هم رخ داده است بنابراین باور داریم جامعه ای به پیشرفت می رسد که مجموع آن جامعه بتوانند تصمیمات صحیحی اتخاذ نمایند.

تیرانداز اضافه نمود: به این سوال می رسیم که رسانه چطور می تواند در جهت ارتقا بخشیدن به تصمیمات ایفای نقش کند، سوالی که سرآغازش از این کنفرانس آغاز شده است، یکی از وظایف رسانه ها اطلاع رسانی به مخاطبان است.

تفاوت نگاه به مخاطب در رسانه اسلامی و غیراسلامی

وی ادامه داد: مردم برای اینکه تصمیم بگیرند، اخبار را از رسانه ها می شنوند و می بینند و بعد بسیاری از تصمیمات رقم می خورد اما در فرایند تصمیم گیری علاوه بر خبر، مراحل دیگری حائز اهمیت است که عموما با کارنمودهای ذهن و مغز درگیر است، تفکر و تعقل که یکی از عناصر کلیدی تصمیم گیری است در ذهن و مغز انسان دنبال می گردد و رسانه ها کوشش می نمایند مطابق اهدافی که دارند در این فرایند عمل نمایند، در رسانه هایی که غیراسلامی هستند عمدتا مداخله در فرایند تصمیم گیری به وسیله تغییر و ایجاد باورها انجام می گردد.

مدیرعامل وبلاگ تینتا گفت: در این نوع رسانه ها تقویت باورها در جهت اهداف سرمایه داری شکل می گیرد و سرنوشت مخاطب چندان برای رسانه مهم نیست. اما رسانه های ما که پایبند به ارزش های دینی هستند رسانه را به مثابه یک دانشگاه می بینند، ما مأموریت یک رسانه را تعالی و رشد مخاطب می انگاریم و طبیعی است که رشد مخاطب همراه با رشد تفکر و فرایند تعقل در ذهن ها است.

وی با بیان اینکه معتقدیم انجام یا تغییر یک رفتار بدون فکر و تعقل چندان ماندگار و مهم نیست، گفت: آنجا که با اختیار می توانیم تغییر رفتار بدهیم می گوییم در جهت اهداف پیروز بوده ایم.

تیرانداز ادامه داد: مقوله تفکر مثل ورزش برای مغز است، مسائل سخت و پیچیده راحت تر توسط انسان های متفکر حل می گردد، بنابراین رسانه ای که رسالت خودش را رشد مخاطب می داند به وسیله ارائه اخبار مفید مخاطب را در جهت درست رهنمون می نماید.

علوم شناختی چگونه بر پیروزیت رسانه تاثیر می گذارد

وی در ادامه به ارتباط میان علوم شناختی و رسانه اشاره نموده و گفت: علوم شناختی اینجاست که باید به یاری رسانه بیاید، علوم شناختی کارنمودهای مغز را در نظر می گیرد و تمام این کارها برای این است که رسانه اثرگذاری بیشتری داشته باشد به طوریکه نخستین مساله شناخت مخاطب است و اینکه برای چه مخاطبی کار انجام می دهیم.

وی گفت: علوم شناختی یاری بسزایی به رسانه می نماید، بعد از مخاطب شناسی موضوع اثرسنجی مدنظر قرار می گیرد، هم اثرگذاری و هم مخاطب شناسی دو مقوله جدی است که از آن طریق علوم شناختی به یاری رسانه می آید و مقوله اثرسنجی مهم جلوه می نماید.

مدیرعامل وبلاگ تینتا گفت: باور داریم اگر رسانه پیشرفت کند، می تواند جهت پیشرفت و توسعه کشور را هموارتر و سریع تر انجام دهد، اگر بخواهیم اقتصاد، سیاست و اجتماعی پیشرفته تر داشته باشیم باید رسانه های عالمانه تر و دقیق تری داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری فارس

به "تیرانداز: جامعه پیشرفته تر نیازمند عملیات رسانه ای عالمانه تر است، نقش رسانه در ارتقابخشی به تصمیم گیری های فردی و اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیرانداز: جامعه پیشرفته تر نیازمند عملیات رسانه ای عالمانه تر است، نقش رسانه در ارتقابخشی به تصمیم گیری های فردی و اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید