توصیه هایی برای بچه ها بیش فعال

به گزارش وبلاگ تینتا، برعکس سال اول که توصیه می شد تغذیه با شیر مادر مقدم بر غذای کمکی باشد در سال دوم با توجه به اهمیت بیشتر غذاهای جامد، توصیه می گردد که حتى المقدور شیر مادر بعد از غذا داده گردد.

توصیه هایی برای بچه ها بیش فعال رژیم کم شکر، پرهیز از خوردن قندهای ساده و شیرینی ها، حذف یا کاهش آلرژنهای غذایی مثل: بادام زمینی، تخم مرغ، پنیر، شکر، گندم، سویا، گیلاس، آلبالو، توت فرنگی، کشمش، هلو، آلو، پرتقال، سیب، توت، گوجه فرنگی، خیار، آدامس، شکلات، بیسکویت، نوشابه ها، سس، آب لیمو، کنسروها، مربا، ترشی، کمپوتها، قهوه و چای.

حذف یا کاهش افزودنی های خوراکی و رنگهای مصنوعی مثل: ادویه های معطر، آب نباتها، کیکها، دسرها و نوشابه ها، حذف غذاهای سرخ شده، حذف کاکائو، شکلات های حاوی قهوه و نسکافه، نوشابه های رنگی، چیپس و پفک .

بعضی منابع توصیه نموده اند که غذاهای تند را هم به علت محرک بودن باید محدود کرد. در نهایت این که: فرآورده های غلات که با صبحانه مصرف می شوند، نان جو، برنج و سیب زمینی از دسته غذاهای نشاسته ای هستند که اثرات سوئی ندارند و می توانند مصرف شوند.

مواد غذایی نام برده شده در ادامه سرشار از مواد مغذی هستند. غلات، حبوبات، که میزان جذب آهن این گروه بستگی به سایر مواد غذایی دارد که همراه با آنها مصرف می شوند. اضافه کردن ویتامین ث، گوشت.شیر مادر، شیر تازه، پودر شیر، بادام زمینی، حبوبات، پنیر، تخم مرغ، ماهی، گوشت قرمز، گوشت مرغ.

ویتامین آ : شیر مادر به ویژه آغوز، شیر، کره، تخم مرغ، جگر، سبزی با برگ سبز تیره، کدو تنبل، انبه، هویج. جگر به میزان یک تخم مرغ میانه، یک هویج کوچک، یک انبه کوچک، یک و نیم فنجان سبزی های با برگ سبز تیره (خردشده)، یک عدد سیب زمینی شیرین میانه، یک لیتر شیر پاستوریزه هر کدام تقریبا 500 واحدرتینول ویتامین آ دارند.

اسید فولیک: جگر، ماهی، بادام زمینی، حبوبات، پرتقال، سبزی با برگ سبز مانند اسفناج، روغن دانه ها.

ویتامین B1 یا تیامین : جگر، شیر، تخم مرغ، گوشت قرمز، ماهی، گوشت پرندگان، حبوبات. ویتامین B2 یا ریبوفلاوین شیر، تخم مرغ، جگر، گوشت، ماهی.

ویتامین B12 یا نیاسین: شیر، گندم، ماست، جگر، گوشت قرمز، ماهی، بادام زمینی. ویتامین C شیر مادر، شیر تازه، سبزی های با برگ سبز تیره، گوجه فرنگی، فلفل سبز، کدو تنبل، میوه های تازه به ویژه پرتقال، لیمو، شاه توت و توت فرنگی، سیب زمینی، موز رسیده، کلم، هویج، انبه.

ویتامین D: شیرهای غنی شده، کره، پنیر، ماهی های چرب، تخم مرغ، جگر، روغن کبد ماهی و نور آفتاب که منبع اصلی تامین ویتامین د است.

آهن حیوانی یا Haem : جگر، قلب، گوشت، جوجه، ماهی. آهن Non Haem : غلات، حبوبات، که میزان جذب آهن این گروه بستگی به سایر مواد غذایی دارد که همراه با آنها مصرف می شوند. اضافه کردن ویتامین ث، گوشت یا ماهی یا مرغ یا جگر به غذا، دریافت یا جذب آهن را زیاد می نماید. چای و قهوه جذب آهن را کاهش می دهند.

ید: غذاهای دریایی مثل ماهی، میگو و..، نمک یددار.

کلسیم: شیر مادر، شیر تازه، ماست (لبنیات)، پودر شیر، و... پنیر، ماهی های کوچک که استخوان ریزی دارند و به طور کامل (با استخوان ها) قابل خوردن هستند. نخود و لوبیا سبز، سبزیهای با برگ سبز تیره.

روی : (شیر مادر، لوبیا چیتی، قرمز و...) ماهی، گوشت قرمز، ذرت، آجیل، غلات با پوست و حبوبات.

سدیم : در بیشتر غذاها وجود دارد. سدیم را به میزان کافی از غذاهای طبیعی می توان به دست آورد و احتیاجی به اضافه کردن نمک نیست.

پتاسیم : بیشتر غذاها منبع خوب پتاسیم هستند. برترین منبع پتاسیم عبارتند از میوه ها به ویژه موز، آب آناناس، سبزی ها مثل اسفناج، کدو تنبل، حبوبات و سیب زمینی با پوست.

برعکس سال اول که توصیه می شد تغذیه با شیر مادر مقدم بر غذای کمکی باشد در سال دوم با توجه به اهمیت بیشتر غذاهای جامد، توصیه می گردد که حتى المقدور شیر مادر بعد از غذا داده گردد.

دفعات تغذیه کودک (به غیر از شیر مادر) هنوز 5 تا 6 بار در روز است. بین یک تا یک و نیم سالگی زمان انتقال تغذیه کودک از غذاهای کمکی به غذاهای سفره خانواده است. توصیه می گردد تا 18 ماهگی بسته به تحمل کودک و به تدریج، غذاهای سال اول زندگی به سفره خانواده تبدیل گردد. لذا هفته ای 2 تا 3 بار از همان غذاهای کم حجم، مقوی و پر انرژی سال اول زندگی مانند سوپ گوشت و سبزیجات مخلوط با کمی آرد و شیر و شکر و یا کته نرم که با آب گوشت پخته شده است برای او تهیه گردد.

احتیاج به کلسیم و پروتئین عمدتا به وسیله شیر مادر و ماست پاستوریزه ای که در روز می خورد تامین می گردد. سفیده تخم مرغ را می توان همانطور که در خصوص زرده آن آغاز شده بود، یعنی کم کم و به صورت کاملا پخته و سفت از میزان کم آغاز کرد و بتدریج به یک سفیده کامل رساند. بدین ترتیب کودک می تواند یک روز در میان یک تخم مرغ کامل به صورت نیمرو، املت یا آب پز بخورد؛ اما هر روز هم می تواند از سفیده تخم مرغ استفاده نماید.

از گروه چربی و شیرینی ها هم باید استفاده نمود. استفاده کردن از این گروه به صورت غنی کردن غذای کودک با روغن نباتی یا کره تا حدی که جای مواد غذایی دیگر را نگیرد و سبب کاهش اشتهای او نگردد و استفاده از مواد نشاسته ای به صورت نان، برنج، ماکارونی و سیب زمینی است تا انرژی مورد احتیاج کودک را فراهم نماید.

حبوبات، غنی از مواد پروتئینی و املاح هستند که معمولا از اواخر سال اول زندگی به رژیم غذایی کودک اضافه می شوند. در سال دوم هم بتدریج بر تنوع آن افزوده و به صورت کاملا پخته شده (بعد از خیس کردن و جداکردن پوست آن) همراه با سیب زمینی و روغن زیتون می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

اگر آغاز غذا یک باره و به صورت آنچه که در سفره خانواده است به کودک داده گردد، پذیرش و هضم آن برای او مشکل می گردد. لذا در ابتدا باید تغییراتی در آن داد مثلا در سفره خانواده اگر برنج (پلو) به صورت کته یا کاملا نرم شده نیست می توان آن را با پشت قاشق و کمی آب خورش، نرم و له نمود یا اگر خوراک سیب زمینی و گوشت و... وجود دارد کمی نان را در آب خوراک نرم نموده همراه با گوشت و سیب زمینی که با پشت قاشق له و نرم شده است به کودک داد.

همانطور که گفته شد هنوز هم معده کودک کوچک است و نباید آن را با آب یا آب میوه و یا خود میوه پر کرد. آب میوه در حجم کم به عنوان یک نوشیدنی خنک از میوه های تازه یا از شربت های خانگی مانند شربت آب لیمو (با لیمو ترش تازه)، شربت به لیمو بعد از بازی و تقلای کودک در یک روز گرم بسیار مطبوع و لذت بخش است.

منبع: آشپزی و تغذیه بچه ها، فاطمه تقدسی نیا، صص157-152، نوید حکمت، چاپ دوم، قم، 1396

منبع: راسخون

به "توصیه هایی برای بچه ها بیش فعال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه هایی برای بچه ها بیش فعال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید