برترین و بدترین خوراکی هایی که در فصل پاییز می توانید بخورید

به گزارش وبلاگ تینتا، به ماه آخر پاییز رسیده ایم و دیگر خبری از میوه های رنگارنگ و شیرین تابستانی نیست اما سبزیجات و میوه های پاییزی خوشمزه ای به بازار آمده که نه تنها نماد این فصل هستند، بلکه بدن را هم برای مقاومت در برابر سرمای پاییزی و سوزهای سرد آماده می نماید. بعلاوه این میوه ها و سبزیجات می توانند به راحتی به لاغر شدن هم یاری نمایند. سیب زمینی و کدو تنبل از پرطرفدارترین صیفی جات پاییزی است و با آن ها غذاهای مختلفی پخته می گردد.

برترین و بدترین خوراکی هایی که در فصل پاییز می توانید بخورید

امروز در وبلاگ تینتا مگ می خواهیم 21 روش آشپزی سالم با مواد غذایی پاییزی را آموزش دهیم. پس اگر هوادار خوراکی های خوشمزه و مفید هستید این مطلب را تا خاتمه بخوانید.

برترین ها

این سبزیجات و میوه ها در فصل پاییز کشت می شوند و تازه تازه به بازار می رسند. پس می توانید مطمئن باشید که محصولاتی تازه و سرشار از ویتامین مصرف می کنید. تمام محصولات تازه پاییزی برای سلامت و لاغر شدن مفید هستند اما این 7 میوه و سبزی می توانند برترین انتخاب های پاییزی باشند.

1. نارنجی های خوش طعم

این اصطلاح برای دسته ای از محصولات خوشمزه مثل بلوط، کدو حلوایی، کدو تنبل سبز (کابوچا) و کدو تنبل نارنجی به کار می رود. الکساندرا میلر، متخصص تغذیه در Medifast، می گوید: این دسته از سبزیجات حاوی ویتامین های A و C و بعلاوه اسیدهای چرب امگا3 هستند که خاصیت ضدالتهابی دارند.

کدو تنبل سرشار از پتاسیم است و می تواند بیشتر از 20% فیبر روزانه بدن را تأمین کند. بعلاوه منبع خوبی از ویتامین B بوده و به افزایش سوخت وساز چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات هایی که در ناحیه شکم به چربی تبدیل شده اند یاری می نماید.

2. قارچ ها

همه قارچ ها حاوی ویتامین های B و D هستند و از آن ها می توانید در همه خوراکی ها، از سالاد گرفته تا همبرگر، بهره ببرید. بافت قارچ شبیه به گوشت است و در کنار تمام خوراکی ها به عنوان یک مکمل خوش طعم قابل استفاده است. جنیفر گلوکنر، نویسنده کتاب های بشقاب هوشمندانه، می گوید: قارچ ها به علت وجود سلنیوم باعث بهبود متابولیسم می شوند. بعلاوه آنتی اکسیدان موجود در آن ها آسیب های سلولی را ترمیم نموده و به عملکرد تیروئید یاری می نماید.

3. گل کلم

گل کلم مثل کدوها جایگزین مناسبی برای کربوهیدرات ها و نشاسته است. شما می توانید گل کلم رنده شده را بپزید و به جای برنج مصرف کنید. پوره گل کلم هم جایگزین مناسبی برای پوره سیب زمینی است. تکه های کوچک و جوان گل کلم را می توانید همراه با نودل یا ماکارونی بپزید و از طعم آن لذت ببرید.

میلر می گوید: سبزیجات چلیپایی مثل گل کلم سرشار از آنتی اکسیدان هستند و می توانند باعث کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها مثل سرطان پروستات شوند. این سبزیجات اندازه بالایی از فیبر دارند و احساس سیری پایدار ایجاد می نمایند. در نتیجه باعث مصرف کمتر کالری و لاغری می شوند.

4. سیب

فصل پاییز فصل سیب های خوش عطر و رنگارنگ است. گلوکنر می گوید: سیب علاوه بر فیبر زیادی که دارد حاوی ویتامین C و یک آنتی اکسیدان مهم برای محافظت از لثه و بهبود زخم با افزایش فراوری کلاژن است. سیب یکی از برترین میوه ها برای لاغر شدن و کاهش چربی است.

مواد مغذی بسیار زیادی در پوست سیب وجود دارد پس باید سیب ها را به خوبی بشویید و آن را با پوست مصرف کنید. مصرف سیب ارگانیک، به علت عدم استفاده از سموم و آفت کش ها، برترین انتخاب است اما اگر به سیب ارگانیک دسترسی ندارید نباید مصرف آن را متوقف کنید.

5. تربچه

تربچه حاوی مواد مغذی زیادی مثل ویتامین K، کلسیم و پتاسیم است. برترین تربچه ها در بهار و پاییز رشد می نمایند و از آن ها می توان در تهیه انواع غذاهای پاییزی استفاده کرد.

6. کلم پیچ

کلم پیچ با برگ های سبزی که دارید منبعی خوب از ویتامین A و C بوده و سرشار از کلسیم و پتاسیم است. برترین کلم پیچ ها در پاییز و زمستان پرورش پیدا می نمایند پس الان در برترین فصل برای مصرف این سبزی خوش طعم هستیم. برگ های سفت و ضخیم کلم پیچ را می توانید همراه با سیر تفت داده و در سوپ بریزید. بعلاوه می توانید با برگ های نازک تر همراه با سبزیجات دیگر سالادی خوش طعم درست کنید.

7. گلابی

گلابی آن قدر شیرین است که به نظر می رسد پر از کالری است اما جالب است بدانید که هر گلابی فقط 100 کالری دارد! این میوه پاییزی منبع خوبی از ویتامین C است. هر گلابی حدود 6 گرم فیبر دارد، یعنی به راحتی می تواند 24% از کالری روزانه لازم شما را تأمین کند.

فیبر موجود در گلابی، به علت وجود پکتین، آب را به خود جذب نموده و حالت ژله ای می گیرد. این خصوصیت به هضم بهتر، کاهش گرسنگی، کاهش کلسترول خون و کاهش بیماری قلبی و سرطان روده یاری می نماید.

بدترین ها

4 میوه و سبزی که در این بخش معرفی شده اند در فصل های گرم کشت می شوند و اگر در فصل پاییز به دستتان می رسد مطمئن باشید که تازه نیستند. میوه ای که تازه نیست ویتامین ها و مواد مغذی خود را از دست داده و فقط یک بافت فیبری و بی طعم برایتان به جای مانده است.

1. گوجه فرنگی

خوش طعم ترین گوجه ها مخصوص تابستان است و در فصل های دیگر اصلا گوجه های خوش طعمی پیدا نمی گردد. گوجه سرشار از آنتی اکسیدان است و یکی از همین آنتی اکسیدان ها، یعنی لیکوپن، باعث ایجاد رنگ قرمز در آن می گردد. جالب است بدانید که اندازه لیکوپن گوجه فرنگی در زمان پخته شدن بیشتر می گردد.

معمولا تصور می گردد که ارزش غذایی سبزیجات بعد از حرارت تماشا کم می گردد اما این موضوع درباره گوجه فرنگی برعکس است. با استفاده از کنسرو گوجه فرنگی در پاییز و زمستان می توانید از طعم گوجه های تابستانی لذت ببرید. بعلاوه می توانید در تابستان گوجه ها را بپزید و در فریزر بگذارید تا در پاییز و زمستان مصرف کنید.

2. توت فرنگی

توت فرنگی پاییزی مسیری طولانی را گذرانده تا به شما برسد. پس شما توت های قدیمی را می خرید که اثری از مواد غذایی ارزشمندی مثل ویتامین C و منگنز در آن دیده نمی گردد. اگر دوست دارید در پاییز و زمستان از این میوه بهره ببرید باید در فصل بهار و تابستان توت فرنگی را تهیه نموده و به صورت خرد شده در فریزر قرار دهید.

3. خیار

خیارهای پاییزی بی طعم و اسفنجی است و اصلا طعم خوبی ندارد. پس مصرف خیار در پاییز یک انتخاب اشتباه است چون هیچ مزه و طراوتی از آن دریافت نمی کنید. کدوی سبز می تواند جایگزین مناسبی برای خیار در فصل پاییز باشد. آن را همراه با کلم، هویج و اسفناج خرد نموده و از طعم خوب سالاد لذت ببرید.

4. هندوانه

هندوانه های پاییزی طعم خوبی ندارند چون پاییز فصل پرورش هندوانه نیست. حتما همه شما خوردن هندوانه بی طعم در شب یلدا را تجربه نموده اید. این هندوانه ها از منطقه ای دور به بازار رسیده و تازه نیستند. بعلاوه اغلب هندوانه های پاییزی رنگ پریده و بدون طراوت هستند.

مرور کلی

مصرف میوه ها و سبزیجات در فصل خودشان برترین انتخاب تغذیه ای برای تقویت بدن و حتی لاغر شدن است. حالا که در ماه آخر پاییز هستیم و دیگر خبری از میوه های تابستانی نیست باید بدانیم که کدام میوه ها و سبزیجات می تواند بدن را تقویت نموده و به لاغر شدن یاری کند. در این مطلب 7 محصول مناسب برای مصرف در پاییز و 4 سبزی و میوه ای هم که نباید در پاییز مصرف کرد را معرفی نموده ایم.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ تینتا مگ را بخوانید.

منبع: Eat This

منبع: دیجیکالا مگ

به "برترین و بدترین خوراکی هایی که در فصل پاییز می توانید بخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین و بدترین خوراکی هایی که در فصل پاییز می توانید بخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید