سه کراس و یک سدان تازه وارد از چین؛ سوئست ها چه ویژگی هایی دارند؟

به گزارش وبلاگ تینتا، کمپانی سوئست قرار است در همکاری دوم خود 4 خودرو را با همکاری طرفی ایرانی به مرحله فراوری ومونتاژ برساند. البته در حال حاضر دو خودروی A5 و DX 7 مراحل آزمایش جاده ای را پشت سر می گذارند. تصاویر منتشر شده از این دو محصول نشان می دهد که شرکت همکار سوئست در ایران با پوشاندن برند خودروی آزمایشی فعلا قصد ندارد تا پیش از قطعی شدن فراوری خودروها موضوع به رسانه ها کشیده گردد.

سه کراس و یک سدان تازه وارد از چین؛ سوئست ها چه ویژگی هایی دارند؟

وبلاگ تینتا| تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که سه مدل کراس اوور و یک سدان متعلق به شرکت سوئست چین برای ورود به بازار خودروی ایران آماده می شوند. البته هنوز تعیین نشده که کدام یک از خودروسازان داخلی این محصولات را عرضه می نمایند. اما آنالیز ها نشان می دهد که در گذشته مونتاژ بعضی از محصولات شرکت سوئست در ایران را گروه بهمن انجام می داد. با این حال علاوه بر بهمن خودرو از دو گروه دیار خودرو و ریگان خودرو به عنوان گزینه های احتمالی همکاری با شرکت سوئست نام برده می گردد.

به گزارش وبلاگ تینتا، کمپانی سوئست که پیش از این با ون های دلیکا و در حوزه حمل ونقل عمومی در ایران حضور داشته، حالا قرار است که سه مدل Dx5، Dx3 و Dx7 را در رده کراس اوور و مدل A 5 را در رده سدان عرضه کند.

کمپانی خودروسازی سوئست که در سال 1995 با همکاری سه شرکت میستوبیشی ژاپن، فوجیان موتور و چین موتور در استان فوجیان چین بنا قرار گرفت، تا به امروز 9 مدل خودروی تجاری در رده های مختلف ساخته است. البته این شرکت بعضی مدل های کمپانی میتسوبیشی را هم در چین مونتاژ می نماید.

نخستین قرارداد همکاری کمپانی سوئست با ایران در سال 2008 بود که براساس آن تعداد 5700 دستگاه ون دلیکا به سفارش شرکت مهرگان ایران توسط این کمپانی خودروسازی ساخته و تحویل شد.

با این حال این کمپانی قرار است در همکاری دوم خود 4 خودرو را با همکاری طرفی ایرانی به مرحله فراوری ومونتاژ برساند. البته در حال حاضر دو خودروی A5 و DX 7 مراحل آزمایش جاده ای را پشت سر می گذارند.

تصاویر منتشر شده از این دو محصول نشان می دهد که شرکت همکار سوئست در ایران با پوشاندن برند خودروی آزمایشی فعلا قصد ندارد تا پیش از قطعی شدن فراوری خودروها موضوع به رسانه ها کشیده گردد.

کمپانی سوئست در حال حاضر سدان A 5 را در بازار چین با قیمت 12 هزار دلار عرضه می نماید. محاسبه قیمت کمپانی با دلار 29 هزار تومان نشان می دهد که این خودرو در صورت فراوری در ایران قیمتی ما بین 350 تا 400 میلیون تومان خواهد داشت.

A 5 که در رده سدان های کلاس C واقع شده است، نمونه به روزتر سوئست V 5 است و تا حدی در بحث طراحی به روزتر از قبل به حساب می آید. سوئست A 5 به پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی مجهز است و 120 اسب بخار را با گشتاور 143 نیوتن متر در اختیار راننده می گذارد. جعبه دنده A 5 از نوع 5 سرعته دستی است و می توان این سدان چینی را با جعبه دنده CVT اتوماتیک هم سفارش گذاری کرد.

دو کیسه هوا، سانروف، کروز کنترل، تریم داخلی چرم مصنوعی، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، استارت دکمه ای، سیستم کنترل پایداری، سامانه کنترل آغاز حرکت در سربالایی، چراغ روشنایی روز، سنسور نور و باران، تهویه اتوماتیک، جلو آمپر دیجیتال، آینه های تاشو برقی، سنسور باد لاستیک و… در سوئست A 5 دیده می گردد.

کمپانی فراوری نماینده کراس اوور های DX تا به امروز چهار مدل را در این رده ساخته که از این چهار خودرو قرار است D5، D3 و D7 مونتاژ شوند. سوئست در آخرین فراوریخود DX9 را به بازار چین عرضه کردکه مدل ارتقا یافته مدل پیشین خود یعنی DX7 بود.

با این حال سال 2014 بود که کمپانی سوئست، کانسپتی را با نام R7 در نمایشگاه پکن رونمایی کرد. اما پس از آن در نمایشگاه گوانجو نسخه فراوریی را با نام DX7 بولانگ به بازار چین معرفی کرد. طراحی این خودرو زبان طراحی تعیین و منحصر این کمپانی را دارد، اما در DX7 که شاسی بلند عظیم تری است خطوط طراحی برجسته تر هستند و برآمدگی بیش تر را به خصوص در گلگیر ها می بینیم.

سوئست DX7 با دو پیشرانه 1.5 لیتری توربو و 1.8 لیتری توربو به بازار جهانی عرضه شده است. این پیشرانه ها به ترتیب 156 و 196 اسب بخار قدرت دارند و گشتاور 215 و 265 نیوتن متر را فراوری می نمایند. قطعاً DX7 با جعبه دنده اتوماتیک به بازار ایران عرضه می گردد و بدیهی است که جعبه دنده 5 سرعته اتوماتیک AT و یا 6 سرعته اتوماتیک DCT وظیفه انتقال قدرت را به چرخ های جلوی خودرو دارند.

امکاناتی نظیر شش کیسه هوای 10 نقطه ای، رادار خطی، سیستم کنترل پایداری، رادار نقطه کور، فرمان کمکی برقی، صندلی راننده برقی، گرم کن صندلی های جلو، جلوآمپر دیجیتال، سنسور نور و باران، تریم داخلی چرم، تنظیم حالت رانندگی، استارت دکمه ای، کروزکنترل، تهویه اتوماتیک دوگانه، نمایشگر لمسی، دوربین 360 درجه، ترمز پارک برقی، آینه حساس به نور و… از جمله امکانات سوئست DX7 است.

این کراس اوور چینی و تک دیفرانسیل در بازار جهانی با توجه به تعیینات فنی و سطح امکانات قیمت های مختلفی را تجربه می نماید؛ نمونه فول آپشن 1.8 لیتری DX7 با قیمتی نزدیک به 20 هزار و 500 دلار به فروش می رسد و همین مسئله باعث می گردد این کراس اوور سوئست در صندلی CUV های مالی قرار بگیرد و البته براساس شرایط امروز ارز و معیار های مونتاژ، بازه قیمتی 700 تا 800 میلیون تومان برای این خودرو پیش بینی می گردد. رقبای این خودرو در ایران خودرو هایی مثل جک S7، کوپا T210 و چری تیگو 7 خواهند بود.

مدل DX 3 دومین کراس اوور فراوریشده توسط این کمپانی محسوب می گردد. نخستین بار در سال 2016 و در نمایشگاه خودروی پکن این مدل رونمایی شد و همان سال به فراوری رسید. الگو های طراحی کراس اوور های سوئست توسط تیم طراحی پینین فارینا طراحی شده اند به همین دلیل است که DX 3 از نظر طراحی بدنه نسبت به دیگر چینی ها در رده بالاتری قرار می گیرد.

این خودرو در بازار های هدف با پیشرانه های 1.5 لیتر تنفس طبیعی و 1.5 لیتر توربو عرضه می گردد. موتور 1.5 لیتر تنفس طبیعی توان فراوری حداکثر 120 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور را دارد و در پیشرانه 1.5 لیتر توربو خروجی 150 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت این دو پیشرانه توسط جعبه دنده دستی 5 سرعته و یا CVT به چرخ های جلو می رسد که احتمالاً برای بازار ایران جعبه دنده CVT مورد نظر باشد.

درون کابین طراحی ساده با رنگ زمینه مشکی را داریم؛ صفحه نمایش لمسی در وسط، سیستم اطلاعات و سرگرمی را در دسترس قرار می دهد و خروجی های تهویه به صورت گرد و با حاشیه ای نقره ای رنگ طراحی شده اند. نسخه کامل این خودرو به امکاناتی نظیر تهویه اتوماتیک، استارت کِی لس، کروزکنترل، رادار پارک، دوربین عقب، سیستم کنترل فشار باد تایرها، ترمز EBD، کنترل پایداری، کنترل کشش، چراغ های روز، سیستم مسیریابی، بلوتوث، کیسه هوای سرنشینان جلو، سنسور باران و… مجهز است.

سوئست DX 3 با 4354 میلی متر طول، 1840 میلی متر عرض و 1654 میلی متر ارتفاع در رده کراس اوور های کامپکت قرار می گیرد و فاصله محوری در این خودرو 2610 میلی متر است. سوئست DX 3 در بازار های هدف قیمتی در بازه 9 تا 15 هزار دلاری دارد. با در نظر دریافت دلار 29 هزار تومانی به قیمت خام بین 261 تا 435 میلیون تومان می رسیم و در نظر داشته باشید که باید افزایش 50 درصدی را روی قیمت خام خودرو درنظر بگیریم. با این قیمت و کلاس این خودرو می توان سوئست را رقیب مستقیمی برای خودرو های جک S 3، چانگان CS 35 و ام وی ام X 22 دانست.

پس از سوئست DX 3 این کمپانی سه سال بعد و در سال 2019 مدل DX 5 را برای بازار چین رونمایی کرد. این خودرو از نظر ظاهری همان آرایه های طراحی مدل های قبلی این نشان را داشت و در رده کراس اوور های کامپکت قرار می گرفت. از خصوصیات طراحی بدنه DX 5 باید به چراغ های خشن (چشم عقابی به تعبیر سازنده) و ظاهر نسبتاً اسپرت آن اشاره نمود. رینگ های آلومینیومی 18 اینچی در DX 5 نسبت به DX 3 جذاب تر شده بودند و ارتقای طراحی را می توان به وضوح در این مدل سوئست دید. تمام کراس اوور های این نشان توسط پینین فارینا طراحی شده اند، پس باز هم طراحی منسجم تری را نسبت به دیگر چینی ها در DX 5 می بینیم.

این خودرو همانند DX 3، هم در بازار های هدف با پیشرانه های 1.5 لیتر تنفس طبیعی و 1.5 لیتر توربو با اصلیت میتسوبیشی عرضه می گردد. موتور 1.5 لیتر تنفس طبیعی توان فراوری حداکثر 120 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور را دارد و در پیشرانه 1.5 لیتر توربو خروجی 150 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت این دو پیشرانه توسط جعبه دنده دستی 5 سرعته و یا CVT به چرخ های جلو می رسد که احتمالاً برای بازار ایران جعبه دنده CVT مورد نظر باشد. البته برای DX 5 که خودرویی به روزتر است امکان سفارش جعبه دنده اتوماتیک هم با موتور توربو فراهم شده که قطعاً این گزینه برای بازار ایران جذاب تر خواهد بود.

از آن جا که DX 5 در سال 2019 رونمایی شد، در نتیجه طراحی به روزتری را در داخل دارد. در کابین طراحی همان سادگی محصولات دیگر سوئست را دارد، اما آرایه های مدرن تری را مثل صفحه نمایش 10 اینچی جدید و جلوآمپر دیجیتال می بینیم. نسخه کامل این خودرو به امکاناتی نظیر تهویه اتوماتیک، استارت کِی لس، کروزکنترل، رادار پارک، دوربین عقب، سیستم کنترل فشار باد تایرها، ترمز EBD، کنترل پایداری، کنترل کشش، چراغ های روز، سیستم مسیریابی، بلوتوث، کیسه هوای سرنشینان جلو، سنسور باران و… مجهز است، همچنین سیستم تشخیص صدا و کروزکنترل هوشمند را هم در این خودرو داریم.

سوئیست DX 5 با 4406 میلی متر طول، 1840 میلی متر عرض و 1654 میلی متر ارتفاع در رده کراس اوور های کامپکت قرار می گیرد و فاصله محوری در این خودرو 2615 میلی متر است. با این اعداد این خودرو در رده کراس اوور های کامپکت و بین DX 5 و DX 7 قرار می گیرد. سوئست DX 5 در بازار های هدف بسته به پیشرانه و آپشن ها از 10 تا 15 هزار دلار قیمت گذاری می گردد. پس این خودرو در ایران قیمتی بین 290 تا 435 میلیون تومان را خواهد داشت و رقبای این خودرو همانند مدل DX 3 خودرو هایی مثل جک S 3، چانگان CS 35 و ام وی ام X 22 خواهند بود.

منبع: فرادید

به "سه کراس و یک سدان تازه وارد از چین؛ سوئست ها چه ویژگی هایی دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه کراس و یک سدان تازه وارد از چین؛ سوئست ها چه ویژگی هایی دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید