این خطرناک ترین خنک کننده پردازنده در جهان است!

به گزارش وبلاگ تینتا، زومیت نوشت: این خنک کننده مایعی بسیار خطرناک و اشتعال زا در لوله هایش دارد که استفاده از این خنک کننده ممکن است مشکلاتی جبران ناپذیر به وجود بیاورد.

این خطرناک ترین خنک کننده پردازنده در جهان است!

کانال یوتیوب Der8auer که به طور تخصصی به آنالیز انواع پردازنده، کارت گرافیک و خنک نماینده CPU می پردازد، اخیراً خنک نماینده ای موسوم به LMX را آزمایش نموده است. نکته ای که باعث خطرناک شدن LMX شده، استفاده از آلیاژ فلز مایع سدیم-پتاسیم به جای آب در لوله های مسی است.

Der8auer قبلاً ترکیب گالیم-ایندیم را به عنوان یکی از برترین خنک نماینده ها روی پردازنده اینتل Core i9-10900K امتحان نموده و دیده بود که ترکیب گالیم-ایندیم، پردازنده را در حالت اورکلاک تا هشت درجه نسبت به آب خنک تر نگه می دارد؛ اما آلیاژ به کاررفته در LMX جزو فلزات قلیایی و بسیار واکنش پذیر و قابل اشتعال است.

خنک نماینده LMX محصول سال 2010 است و هدف سازنده اش، استفاده از فلز مایع برای افزایش بازدهی خنک نماینده ها در مقایسه با آب بود. تیم فنی شرکت Danamix تحقیقات خود را از سال 2008 آغاز و اولین مدل را با نام lm10 برای کارشناسان ارسال کرد.

ظرفیت گرمایی آلیاژ سدیم-پتاسیم یک چهارم آب است

بازخورد کارشناسان برای Danamix ناامیدنماینده بود. دو سال بعد، نمونه تجاری LMX به بازار عرضه شد اما مجدداً استقبال مناسبی انجام نگرفت. در نهایت، عدم موفقیت این محصول شرکت را تعطیل کرد.

Der8auer بعضی از ویژگی های فیزیکی آلیاژ سدیم-پتاسیم را آنالیز کرد تا به دلایل فراوری مدل Danamix LMX پی ببرد. تحقیقات او نشان می دهد که ظرفیت گرمایی این فلز مایع تنها یک چهارم آب و راهنمایی حرارتی آن حدود 30 برابر بیشتر است.

در ظاهر معیار راهنمایی حرارتی اهمیت بسیار زیادی دارد، اما به عنوان دلیل اصلی، قرار گرفتن آلیاژ سدیم-پتاسیم در داخل لوله های خنک نماینده موضوعیتی ندارد؛ چون مایع به طور دائم در حال گردش است و فقط احتیاج به ظرفیت گرمایی بالا برای تحمل افزایش دمای محیط و پردازنده دارد.

پمپ الکترومغناطیسی نئودیمیومی روی خنک نماینده

یکی از پیچیدگی های طراحی LMX، پمپ خاص آن است. با برداشتن قاب خنک نماینده، پمپ نصب شده در بالای آن را می توان دید. پمپ الکترومغناطیسی نئودیمیوم (Neodymium) از طریق کابل های نسبتاً ضخیمی که بتوانند شدت جریان 30 آمپری را تحمل نمایند، تغذیه می گردد. بعد از چند ثانیه، یوتیوبر از گرمای 40 تا 50 درجه کابل ها متعجب شد!

برای سنجش عملکرد Danamix LMX، یوتیوبر آن را با خنک نماینده دیگری موسوم به Noctua NH-U12A، در حالی که هردو به فن پردازنده 120 میلی متری مشابهی متصل شده بودند، مورد آزمایش قرار داد.

قضاوت در هنگام اجرای بازی کمی سخت بود؛ زیرا دمای پردازنده متناسب با صحنه ها و فعالیت های مختلف حین بازی تغییرات سریع تری داشت. نرم افزار Cinebench نشان داد که خنک نماینده Noctua، پردازنده را حدود شش درجه خنک تر از LMX نگه داشت.

یوتیوبر معتقد است به خاطر قدیمی بودن LMX و بعلاوه کیفیت Noctua NH-U12A که آن را در جایگاه برترین خنک نماینده مایع سال 2023 قرار داده است، می توان نتیجه گرفت که LMX آنقدرها هم ضعیف نیست؛ اما او قطعاً از آلیاژ سدیم-پتاسیم برای خنک کردن CPU استفاده نخواهد کرد.

معین نیست آیا عملکرد ناامیدنماینده LMX به سقوط Danamix انجامید یا نه؛ با این حال، شرکت در ادامه سال 2010 دچار ورشکستگی شد. گفته می گردد خنک نماینده های LMX موجود، فقط در حد نمونه هایی برای تست نمایندگان ساخته شدند.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "این خطرناک ترین خنک کننده پردازنده در جهان است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این خطرناک ترین خنک کننده پردازنده در جهان است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید