یادداشت ، حریم شهرری هم فرصت است و هم تهدید ، ریشه مسائل در مدیریت چندپارچه

به گزارش وبلاگ تینتا، حریم روستاها اراضی ذخیره و نقاط امن آینده شهرها محسوب می شوند. اگر حریم شهرها مدیریت گردد، به فرصتی برای بالندگی شهر تبدیل می شوند و اگر برنامه نظارتی قانونمندی برای آن لحاظ نگردد، معضلی بزرگ برای کلانشهرها به شمار می رود. چنان که اکنون حاشیه نشینی مهم ترین مشکل شهرری محسوب می گردد.

یادداشت ، حریم شهرری هم فرصت است و هم تهدید ، ریشه مسائل در مدیریت چندپارچه

وبلاگ تینتا - انسیه اسماعیلی / دهیار روستای نسوز و هفت دستگاه بخش مرکزی شهرستان ری :حریم شهرری مهم ترین و حساس ترین نقطه برای توسعه حاشیه نشینی و زاغه نشینی است و اگر مدیریت مناسب و منسجمی بر ساخت وسازهای حریم شهرها و روستاها صورت نگیرد، مسائل کلانی به کالبد ری تحمیل می گردد.

حتی بدون اغراق می توان گفت ممکن است در بخش هایی از حریم، یک منطقه سکونتگاهی ایجاد گردد که تخریب یا تایید آن مدیران شهرستان ری را دچار چالش کند. مصداق این معضل روستای مرتضی گرد از توابع بخش آفتاب است که بر اثر نبودن نظارت صحیح بر حریم منطقه19به وجود آمده و همچنان سنگینی مسائل آن بر دوش تهران احساس می گردد.

خواندنی های بیشتر را اینجا بخوانید

تغییر کاربری اراضی کشاورزی از معضلات مهم حریم شهرری است. حریم سرسبز این منطقه که قرار است به عنوان ریه شهر تهران بکر بماند، هر روز به دلایل متعددی به خانه و ویلا و کارگاه و کارخانه تبدیل می گردد. بی توجهی به حریم شهری شهرری سبب شده کشاورزان به ایجاد مکان های مسکونی و صنعتی در مزارع خود تمایل پیدا نمایند و فضا برای جولان دلال های زمین خوار باز گردد.

ریشه بخش مهمی از این کم توجهی ها را باید در مدیریت چند پارچه حریم شهرری جست وجو کرد.

مدیریت چندپارچه از مهم ترین دلایل لاینحل ماندن مسائل حریم شهرری است. در روستاهای شهرری براساس قانون، بخشداری ها متولی مدیریت اراضی خارج از بافت روستا هستند، از سوی دیگر شهرداری منطقه20 چون در گذشته مدیریت این منطقه ها را برعهده داشته، همچنان نظارتی کمرنگ بر حریم دارد، باتوجه به وجود اراضی کشاورزی، اداره جهاد کشاورزی هم در بخشی از حوزه ها متولی حریم محسوب می گردد، اگر در روستا کانال آب وجود داشته باشد اداره مسیل ها و کانال ها هم بر آن بخش از روستا نظارت دارند، اداره راه وشهرسازی نیز به نوعی خود را مدعی نظارت بر راه های اصلی روستا می داند.

اگر قرار باشد خدمتی به اهالی روستا انجام گردد، بیش از 10نهاد خود را مسئول نظارت می دانند و اهالی یا دهیاری برای کسب هرگونه مجوزی باید هفت خوان رستم را طی کند، اما اگر از آنان خواسته گردد در راستای وظایفشان خدماتی در حریم انجام دهند، هیچ یک از نهادها پیشقدم نمی گردد و نبود اعتبار و... را بهانه می نمایند و بخشداری ها با پیگیری و مکاتبات بسیار زیاد باید استعلام های متعددی را دریافت نمایند تا بتوانند خدماتی را در حوزه راه، برق، آب، بهداشت و درمان و... به اهالی روستاها ارائه دهند.

این مدیریت چندگانه زمینه را برای نبود یک جوابگو در زمان های بحرانی فراهم نموده است.

متاسفانه وقتی قرار است فعالیتی در حریم روستا انجام گردد همه نهادها خود را مسئول و متولی می دانند، اما وقتی در حریم مسئله ای برای روستاییان ایجاد می گردد هیچ کدام از ناظران گردن نمی گیرند و مسئولیت را متوجه دهیار و بخشدار می نمایند، در حالی که ایجاد مدیریت یکپارچه و واگذاری صیانت از حریم بر عهده یک نهاد قانونی تا حد قابل توجهی بار مسائل حریم را کاهش می دهد.

منبع: همشهری آنلاین

به "یادداشت ، حریم شهرری هم فرصت است و هم تهدید ، ریشه مسائل در مدیریت چندپارچه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت ، حریم شهرری هم فرصت است و هم تهدید ، ریشه مسائل در مدیریت چندپارچه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید