کسب اطلاعات در حوزه سازمان های بین المللی با پرسش و پاسخ

به گزارش وبلاگ تینتا به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، نشست معرفی و آنالیز دو کتاب سازمان ملل متحد را بهتر بشناسیم و آشنایی با سازمان ملل متحد به زبان ساده با حضور بابک وثوقی فرد (منتقد)، هادی خورشاهیان(منتقد) و محمدمهدی سیدناصری(مولف) عصر روز شنبه بیست ونهم خردادماه 1400 در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار گردید.

کسب اطلاعات در حوزه سازمان های بین المللی با پرسش و پاسخ

ساده سازی مباحث حقوق و روابط بین الملل

در ابتدای این نشست محمدمهدی سیدناصری با اشاره به این که به علت علاقه شخصی به سازمان ملل متحد به اسم یکی از بزرگترین و مهمترین سازمان های بین المللی که در عصر حاضر با آن روبه رو هستیم سراغ نگارش کتاب درخصوص آن رفتم، اظهار کرد: در ابتدا به پیشنهاد ناشر کتابی را برای آشنایی بیشتر با سازمان های بین المللی تحت اسم سازمان ملل متحد نوشتم که یکی از شاخصه ها و مولفه های آن اثر این است که به صورت پرسش و پاسخ به نگارش درآمده است. سعی کردیم مباحثی که در آثاری در حوزه روابط بین الملل و حقوق بین الملل نوشته شده است را در این دو کتاب ساده سازی کنیم و به صورت پرسش و پاسخ طرح کنیم به این علت که ماندگاری بهتری در فکر مخاطب داشته باشد.

او با بیان این که ابتدا کتاب سازمان ملل متحد را بهتر بشناسیم را نوشتم، اسم کرد: زمانی که این اثر نوشته شد هم در بازار کتاب و هم از سوی نهادهای مرتبط مورد استقبال نهاده شد و به این فکر افتادیم که برای کودک و نوجوان هم همین کتاب را با زبانی ساده تر به چاپ برسانیم. این دو کتاب در کتابنامه رشد آموزش و پرورش به اسم کتاب مناسب در مقطع هدایت، دبیرستان و برای اولیا و مربیان معرفی گردید.

وی اضافه نمود: اکنون هم اثری را برای بچه ها با تصویرگری داخلی منتشر کردیم با اسم آموزش حقوق بشر و حقوق بچه ها طبق کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل؛ انتشارات به من این پیشنهاد را داد که به علت حساس بودن و مهم بودن سازمان های بین المللی و نقش تاثیرگذار آن ها در روابط بین المللی و حقوق بین الملل آثاری را منتشر کنیم که این امر رخ داد.

این نویسنده درباره نحوه به کار بردن ادبیات بین الملل برای بچه ها در کتاب سازمان ملل متحد را بهتر بشناسیم بیان نمود: یکی از مشکلاتی که بنده در حقوق داشتم ثقیل و سنگین بودن کلمات بود؛ زمانی که در مورد سازمان های بین المللی و حقوق بین الملل در دانشگاه تدریس می کردم متوجه شدم که برای دانشجویان هم سخت است؛ از این رو کوشش کردم مطالب را به ساده ترین شکل به آن ها ارائه کنم. عقیده خودم هم این است که بنده به اسم نسل تازه باید مطالب حقوقی را برای نسل آینده و دانشجویان خود ساده سازی کنم.

وی در ادامه عنوان کرد: جامعه مخاطب این کتاب عمومی تر و گسترده تر است و افراد بیشتری می تواند به این کتاب رجوع نمایند ولی در آشنایی با سازمان ملل متحد به زبان ساده از خیلی از مطالبی که در این کتاب سنگین تر بود و مجذوب کنندهیت زیادی نداشت پرهیز کردم و مطالب ساده تر را با فونت متفاوت و بهتر ارائه کردم.

بیان اطلاعات و مطالب به روز

در ادامه نشست معرفی و آنالیز این د و کتاب بابک وثوقی فرد با اشاره به این که 15 سال پیش که بنده در کسوت تدریس وارد شده بودم احساس کردم که متاسفانه در بحث حقوق بین الملل آثار و مکتوبات کمی به زبان ساده داریم، اسم کرد: لذا کتابی که به وسیله انجمن حقوق بین الملل آمریکا نوشته شده بود را تحت اسم یکصد جلوه حقوق بین الملل در زندگی روزمره ترجمه کردم و خوشبختانه این اثر هم مورد استقبال نهاده شد. به واقع ما آثار کمی داریم که بخواهد حقوق بین الملل در شاخه های مختلف آن از جمله سازمان ملل متحد را برای جامعه خصوصا در سنین بچه ها و نوجوانان معرفی کند . از این جهت نشر دو کتاب مورد بحث حائز اهمیت است.

او با بیان این که قالب پرسش و پاسخ برای این کتاب ها از جمله ویژگی های آن محسوب می گردد، عنوان کرد: یکی از ابزار و ادوات ارتباط با نسل کودک و نوجوان جنبه پرسش و پاسخ آن است که خودبه خود فکر کنجکاو آن ها را که در پی چرایی مسائل است در پی خود می کشاند. بعلاوه به ندرت پیش آمده است که در مورد یک موضوع غامض و پیچیده در حوزه حقوق اثری همراه با پرسش و پاسخ داشته باشیم. درخصوص مسائل حقوق جزا و… مسائل ملموس تر بوده و در سطح جامعه قابل مشاهده است و بچه ها و نوجوانان هم کم وبیش با آن آشنا هستند اما در حوزه حقوق بین الملل مسائل ناملموس تر و نامحسوس تر است. به این جهت می تواند ارتباط خوبی را با این نسل برقرار کند.

وی درباره نقاط قوت این اثر توضیح داد: بیان اطلاعات و ارقام روز و مطالب و رفرنس های تازه همانند ذکر موقعیت آخرین پفراینده ای که ایران در یکی از دادگاه های بین المللی مرتبط با سازمان ملل دارد. طراحی سوالات مجذوب کننده برای نوجوان، ارائه اطلاعاتی در مورد طرح و رنگ پرچم سازمان ملل متحد و این که چرا کشور برزیل اولین سخنران مجمع عمومی است، استفاده از عکس در کتاب آشنایی با سازمان ملل متحد به زبان ساده برای ارتباط با کودک و نوجوان از نقاط مثبت آن محسوب می گردد.

بابک وثوقی فرد در انتها سخنان خود اسم کرد: حذف بعضی سوالاتی که ارتباط چندانی با سازمان ملل متحد ندارد و در این آثار آورده شده است می تواند به کیفیت آن بیفزاید، بعلاوه بهتر است درخصوص علل تعداد سوالات ذکر شده در این اثر هم توضیحاتی به مخاطب ارائه گردد یا سوالاتی که در دل دیگر سوالات آورده شده است را تفکیک کرد. حذف سوالات تکراری و دسته بندی آن ها هم به ارتقای کیفی اثر یاری می نماید.

لزوم آموزش قواعد به کودک و نوجوان

هادی خورشاهیان در بخش بعدی نشست معرفی و آنالیز این دو اثر اسم کرد: ما و اساسا بیشتر مردم دنیا چندان اهل تحقیق نیستیم حتی وقتی که قرار است زبان یاد بگیریم وقتی به کلمه ای میرسیم که معنای آن را نمی دانیم به فرهنگ لغت رجوع نمی کنیم و منتظریم که در ادامه جمله معنای آن معین گردد. ما معنای بسیاری از اصطلاحات را می دانیم و آن را به کار می بریم، حتی در زبان فارسی، ولی نمی دانیم وجه تسمیه آن چیست و علاقه ای هم به دانستن آن نداریم.

وی اضافه نمود: در بحث کودک و نوجوان هم فرایند چنین بود که گفتیم به تخیل آن ها یاری کنیم و حتی زمانی که خواستیم چیزی را به آن ها آموزش دهیم به اسم مثال از ابزاری مثل شعر ، داستان و… استفاده کردیم که خلاقانه است؛ ضرب المثل ها را هم با داستان به آن ها آموزش دادیم و چندان به این موضوع که بچه ها را با قوانین آشنا کنیم توجه نکردیم. ما دائم از رسانه های مختلف درخصوص قانون اساسی و اصل های آن مطالبی می شنویم اما نمی دانیم که دقیقا معنای آن چیست. اگر اصل ماجرا را بدانیم قضاوت درست تری خواهیم داشت.

او به کتاب نامه های آلبرت انیشتین به زیگموند فروید اشاره نمود و گفت: در زمان جامعه ملل (که اکنون به سازمان ملل متحد تغییر یافته است) انیشتین به فروید می گوید که ما متفکرین جامعه هستیم، بیاییم در مورد صلح صحبت کنیم و اطلاع رسانی کنیم. فروید می گوید جنگ ها، کشور گشایی ها و دزدی های دریایی را بپذیریم و بگوییم این اتفاق ها اتفاق افتاده و ما نمی توانیم جلوی آن را بگیریم، الان هم جنگ اتفاق می افتد و ما نمی توانیم جلوی آن را بگیریم تا ببینیم از کنار آن چه جیزی درمی آید.

این نویسنده در ادامه عنوان کرد: حال این سازمان ملل متحد که در کتاب هم به کرات به آن اشاره شده است که بناست از کنار آن صلح برقرار گردد تنها به دولت ها کاری ندارد بلکه درباره قاچاق، ایدز، خشکسالی و هرچیزی صحبت می نماید و اتفاقا بعضی مناقشات از همین سازمان ملل صورت می گیرد؛ به اسم مثال رئیس جمهوری در سازمان ملل متحد درخصوص مباحثی صحبت می نماید که مناقشاتی را در پی دارد. این اثر به ما نشان می دهد که سازمان ملل چگونه و با چه هزینه هایی تشکیل شده و چه کارهایی می تواند انجام دهد.

او به لزوم افزایش کیفیت عکس های موجود در کتاب اشاره نمود و گفت: کودک و نوجوان باید یکسری قواعد را بداند؛ ذکر اصطلاحات انگلیسی، عنوان کردن پرسش و پاسخ برای فهم اطلاعات بیشتر و آوردن آیا می دانستید در این کتاب های مورد بحث خوب است و اگر مسائل مطرح شده در این اثر را به کمیک استریپ هم تبدیل کنید مجذوب کننده تر می گردد؛ ارائه اطلاعاتی در مورد قوانین مدرسه هم مفید خواهد بود. بعلاوه می توانیم یک نوع نگاه انتقادی هم به این مسائل بیفزاییم.

سبک تازه در نگارش آثار حقوقی

در انتها نشست معرفی و آنالیز دو کتاب سازمان ملل متحد را بهتر بشناسیم و آشنایی با سازمان ملل متحد به زبان ساده محمدمهدی سیدناصری با اشاره به کتابی که با اسم آشنایی با حقوق به زبان ساده برای نوجوانان نوشته است و زمان زیادی برای نگارش آن صرف کرد، گفت: این اثر را به همراه دوتن از وکلای کشور نوشتیم که آن هم به صورت پرسش و پاسخ برای نوجوان و جوان در مورد حقوق فردی و اجتماعی و... است. زمانی که آغاز به نوشتن کردم، دیدم که از این دست کتاب های حقوقی در جامعه بسیار زیاد است و ناشران آثار زیادی از این دست منتشر کردند که اقبال چندانی نسبت به آن ها صورت نگرفته است مگر این که آن اثر حقوقی منبع درسی گردد. نظر من این بود که باید سراغ سبک تازه بروم از این رو از پرسش و پاسخ استفاده کردم و این هم به علت کار تدریسی بود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کسب اطلاعات در حوزه سازمان های بین المللی با پرسش و پاسخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسب اطلاعات در حوزه سازمان های بین المللی با پرسش و پاسخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید