کتاب چالشها و آینده خبرنگاران خارجی روانه بازار شد

به گزارش وبلاگ تینتا، کتاب چالش ها و آینده خبرنگاران خارجی از سوی انتشارات باران بهار روانه بازار شد.

کتاب چالشها و آینده خبرنگاران خارجی روانه بازار شد

به گزارش خبرگزاری وبلاگ تینتا از سمنان، کتاب چالش ها و آینده وبلاگ تینتا خارجی با ترجمه دکتر عباس اسدی عضو هیأت علمی گروه روزنامه نگاری دانشگاه علامه طباطبایی و امین نوبری کارشناس ارشد حقوق ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی منتشر شده است.

کتاب چالش ها و آینده وبلاگ تینتا خارجی توسط ریچارد سامبروک و بر اساس مصاحبه های وی با طیف وسیعی از سازمان های خبری در سراسر دنیا و همچنین تجربه شخصی وی به عنوان مدیر خبر با 30 سال سابقه حرفه ای در بی بی سی دنیای نوشته شده است.

او مبحث خود را از قرن نوزدهم شروع می نماید و در خاتمه به زمانه ما می رسد و نشان می دهد که اگر در گذشته های دور هم سازمان های خبری و هم منابع خبری آنها محدود بوده؛ اما امروز هر دو نامحدود شده اند.

علاوه بر آن، رسانه های بین المللی غربی در طول چند دهه اخیر، به دلیل فشارهای مالی، به طور پیوسته وبلاگ تینتا بین المللی و همین طور اخبار بین المللی خود را کاهش داده اند.

البته در کنار فشارهای مالی، پیشرفت فناوری های ارتباطی و تأثیر دنیای شدن بر فرهنگ ها نیز فشار بیشتری را بر سازمان های خبری بین المللی وارد نموده و می نماید.

در نتیجه، سازمان های رسانه ای در دنیا امروز دیگر نمی توانند به شکل گذشته فعالیت کنند و ایفای نقش کنند؛ آنها حتماً باید در رفتار حرفه ای و تولیدات محتوایی خود تجدیدنظر کنند. نویسنده معتقد است که امروز، هم اخبار خارجی و داخلی تا حد قابل توجهی درهم تنیده شده اند و هم ارزش های خبری اخبار بین المللی تحت تأثیر ارزش های جوامع چند فرهنگی قرار گرفته اند که دیگر مفهوم خارجی همانند گذشته بیانگر یک معنای ساده نیست و . . . .

مؤلفان کتاب می گویند: این نگاه به اخبار خارجی و دلایلی دیگر باعث شد تا کتاب حاضر برای ترجمه انتخاب گردد؛ از جمله این دلایل، یکی شخصیت و صندلی حرفه ای نویسنده و طرز نگاه او به دنیا و رویدادهایش و دیگری ناشر اثر بود.

در خصوص دلیل نخست، باید گفت که ریچارد سامبروک، مدیر سابق اخبار دنیای بی بی سی بوده و در پوشش بسیاری از وقایع دنیا، از خاور دور تا خاور نزدیک و از اروپا، تا آمریکا، همکاری مستقیم یا غیرمستقیم داشته است.

بنابراین، این کتاب، حاصل تجربیات حرفه ای اوست و بیش از آنکه ساختار علمی به معنای دقیق کلمه داشته باشد، ساختاری ژورنالیستی دارد.

با توجه به این امر، زاویه نگاه نویسنده به موضوعات پرداخته شده در کتاب نیز به خصوص در خصوص ایران خالی از جانبداری و اغراض شخصی نبوده و نیست.

به عبارتی، او در تألیف و تنظیم کتاب خواسته و ناخواسته اسیر سیاست های امپریالیسم خبری بی بی سی و به طور کلی، تربیت انگلیسی خود بوده که خواننده مطلع را در پذیرش نظرات او دچار تردید می نماید؛ زیرا او دنیا و رویدادهایش را با عینک کاملاً جانب دارانه دیده و مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

اتفاقاً، این کتاب نمونه گویایی از نحوه گزارشدهی روزنامه نگاران غربی از دنیا سوم از جمله ایران و نوع نگرش قومدارانه آن هاست که می تواند برای خوانندگان ایرانی بسیار آموزنده باشد.

تأکید می گردد که مترجمان، مباحث ارائه شده در کتاب، از جمله مباحث مربوط به ایران را دقیق و منصفانه نمی دانند و با نویسنده هم آوا نیستند و معتقدند که این کتاب را باید با اندیشه و نقد موردمطالعه قرار داد.

در خصوص دلیل دوم نیز باید گفت، این کتاب از سوی انستیتوی مطالعات روزنامه نگاری رویترز وابسته به دانشگاه آکسفورد منتشر شده که به نوعی در انتخاب کتاب برای ترجمه مؤثر بوده است.

بدین معنا که در نگاه اول، نام مؤسسه و دانشگاه مذکور برای خواننده فریبنده است؛ اما در واقع، اهداف آنها حداقل در این کتاب تحمیل یک تفکر استعماری است.

مؤسسه فوق در پاییز 2006 تأسیس شده که هدف اصلی خود را حمایت از رسانه های مستقل در دنیای مدرن اعلام نموده است و با همکاری دانشگاه آکسفورد، ضمن برگزاری سمینارها، کارگاه های آموزشی، همایش های سالانه و غیره به روزنامه نگاران واجد شرایط، بورس نیز اعطا می نماید و ... .

آنانی که دنبال حقیقت هستند، خود می توانند نیات پنهان شده در پشت اهداف اعلام شده را مورد کنکاش قرار دهند.

مؤلفان تأکید می کنند: ترجمه این کتاب تقریباً یکی دو ماه پس از شروع کرونا شروع شد، اما محدودیت ها و شرایط کرونایی باعث شد تا کار ترجمه تحت تأثیر آن قرار گیرد و به سرعت پیش نرود و در نتیجه، بیش از زمان پیش بینی شده وقت برد؛ با این حال، راضی هستیم که بالاخره به پایان رسید.

ناگفته نماند تا حد امکان کوشیده شده کیفیت کار حفظ گردد، ولی با این حال احتمال خطا وجود دارد. امید است کمبودها بخگردده شوند و در چاپ های بعدی اصلاح شوند.

منبع: خبرگزاری آریا

به "کتاب چالشها و آینده خبرنگاران خارجی روانه بازار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب چالشها و آینده خبرنگاران خارجی روانه بازار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید