چرا فرمان خودرو می لرزد و چگونه درستش کنیم؟
به گزارش وبلاگ تینتا، فرمان خودرو به دلایل مختلفی دچار لرزش می گردد؛ بنابراین ضروری است تا شرایط لرزش فرمان خودرو را تحت نظر داشته باشید و سپس نسبت به آنالیز شرایط فرمان اقدام کنید. در ادامه با تعدادی از دلایل لرزش فرمان خودرو آشنا خواهیم شد.

فرمان وسیله اصلی ارتباط میان راننده و چرخ های جلو خودرو است که با استفاده از آن جهت حرکت وسیله نقلیه را مشخص می نماید. وجود هرگونه ایراد همچون لرزش فرمان یا گیجی آن، نتیجه ای جز از دست رفتن کنترل خودرو نخواهد داشت.
فرمان خودرو به دلایل مختلفی دچار لرزش می گردد؛ بنابراین ضروری است تا شرایط لرزش فرمان خودرو را تحت نظر داشته باشید و سپس نسبت به آنالیز شرایط فرمان اقدام کنید. در ادامه با تعدادی از دلایل لرزش فرمان خودرو آشنا خواهیم شد.
دلیل اول، عدم تعادل چرخ ها
بالانس چرخ ها و تنظیم تعادل آن ها، یکی از چند سرویس دوره ای هر خودرو است. توزیع وزن در هر خودرو براساس یک معیار مهندسی شکل گرفته است و این نسبت توزیع وزن بایستی در تمام مراحل ثابت باقی بماند. در صورتی که توزیع وزن خودرو به درستی انجام نشده باشد، فرمان به یک سمت می کشد و بعلاوه با افزایش سرعت می لرزد. مقدار کردن فرمان که با نام حفظ تعادل چرخ ها شناخته می گردد، یکی از سرویس های دوره ای خودرو محسوب می گردد.
دلیل دوم، ساییدگی لاستیک ها
سایش نامتقارن لاستیک ها نیز یکی دیگر از دلایل لرزش فرمان خودرو است. هرکدام از تایر های خودرو در شرایط فیزیکی متفاوتی نسبت به دیگر تایر ها قرار دارند و همین مساله موجب سایش نامتقارن آن ها می گردد.
برای برطرف این مشکل، کارشناسان حوزه خودرو توصیه می نمایند تا پس از چند هزار کیلومتر پیمایش، جای لاستیک های خودرو با یکدیگر تعویض گردد تا مقدار فرسایش آن ها شبیه به یکدیگر گردد.
در صورتی که نسبت به این مساله توجه نداشته باشید، دچار معضل کشیدگی فرمان و لرزش آن خواهید شد. این مشکل به دلیل چسبندگی نامنظم لاستیک ها به وجود می آید.
برای مثال لاستیک سمت راست جلو در مقایسه با لاستیک چپ کمتر ساییده شده است. در نتیجه فرمان به سمت راست متمایل می گردد (چون چسبندگی بیشتری وجود دارد) و فرمان در سرعت های بالا می لرزد.
دلیل سوم، خرابی بلبرینگ توپی
بلبرینگ های توپی وظیفه چرخش لاستیک ها به طرفین را برعهده دارند و معمولا در گریس غوطه ور هستند. یکی از دلایل لرزش فرمان خودرو، وجود ایراد در این قطعه است.
خرابی بلبرینگ توپی علاوه بر لرزش فرمان، با سر و صدای زیادی نیز همراه است. این خرابی در سرعت های پایین و هنگام دور زدن به اوج خود می رسد. برای تعمیر این قطعه احتیاج به باز کردن کامل چرخ دارید و ضروری است تا یک مکانیک ماهر این کار را برای شما انجام دهد.
دلیل چهارم، خرابی پلوس
پلوس ها مسیر ارتباطی جعبه فرمان با چرخ ها هستند. در دو طرف جعبه فرمان پلوس واقع شده است و روی آن را نیز یک گردگیر پلاستیکی پوشانده است. پارگی گردگیر پلوس ایراد شایع جعبه فرمان است که در صورت عدم اصلاح، منجر به خرابی پلوس می گردد.
خرابی پلوس یکی از دلایل لرزش فرمان خودرو هنگام توقف یا در سرعت های پایین است. برای مثال اگر در حالت ایستا فرمان را به طرفین بچرخانید و لرزش احساس کنید، بایستی از یک مکانیک خبره بخواهید تا پلوس و مجموعه جعبه فرمان را مورد آنالیز قرار دهد.
هنگامی که پلوس خودرو آسیب ببیند، جعبه فرمان قادر به چرخش لاستیک ها نیست و علاوه برآن فرمان دچار لرزش می گردد. مسائل پلوس خودرو در سرعت های پایین حس می شوند، چرا که سرعت چرخش لاستیک ها کم است و بنابراین مقاومت بیشتری در برابر چرخش فرمان وجود دارد. برای تعمیر یا تعویض پلوس فرمان، بایستی جعبه فرمان به طور کامل مورد بازبینی قرار گیرد.
دلیل پنجم، وجود ایراد در دیسک ترمز
ایراداتی که تا به امروز برشمردیم، جزو دلایل لرزش فرمان خودرو در حالت ایستا یا پویا هستند. با این حال دلیل دیگری برای لرزش فرمان خودرو وجود دارد که مواقع ترمزگیری مشاهده می گردد. اگر فرمان خودرو در هنگام گرفتن ترمز بلرزد، مسائلی در ناحیه دیسک ترمز وجود دارد.
لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز گرفتن به دلیل تاب برداشتن دیسک ترمز رخ می دهد. هنگامی که دیسک ترمز از فرم اصلی خود خارج گردد، به خوبی نمی چرخد و بنابراین در تماس با لنت ها دچار لرزش می گردد. این لرزش به طور مستقیم در فرمان خودرو حس خواهد شد.
تفاوت این نوع لرزش با انواع دیگر در زمان رخداد آن است. هنگامی که پدال ترمز را فشار دهید، لنت ها به دیسک نزدیک می شوند و بر اثر برخورد با دیسک ناهموار فرمان دچار لرزش می گردد. این لرزش پس از آن که راننده فشردن پدال ترمز را متوقف کند به اتمام می رسد؛ بنابراین چنین نشانه ای می تواند به شما یاری کند تا دلیل لرزش فرمان خودرو را به راحتی متوجه شوید.
جمع بندی
در این مقاله به آنالیز دلایل لرزش فرمان خودرو و راه های کشف آن ها پرداختیم. بیشتر خودرو های فراوری داخل هم اکنون به سیستم فرمان هیدرولیک مجهز هستند و تعدادی از آن ها نیز سیستم مدرن تر فرمان برقی دارند.
در سیستم فرمان هیدرولیک از فشار روغن برای حرکت فرمان به طرفین استفاده می گردد. روغن هیدرولیک فرمان در یک مخزن جداگانه واقع شده است و به وسیله شلنگ به جعبه فرمان انتقال می یابد.
در صورتی که شلنگ های ارتباطی بین مخزن روغن و جعبه فرمان دچار نشتی شوند، سطح روغن هیدرولیک به مرور کاهش می یابد تا زمانی که فرمان قابلیت حرکت خود را از دست بدهد. به همین خاطر اگر احساس می کنید فرمان هیدرولیک خودرو سنگین شده است و به خوبی نمی چرخد، سطح مخزن هیدرولیک و اتصالات آن را مورد بازبینی قرار دهید.
سیستم های فرمان برقی مدرن تر هستند و از موتور الکتریکی برای چرخش فرمان استفاده می نمایند. این سیستم ها ایمن تر نیز هستند و علاوه برآن به روانکار احتیاج ندارند. در صورتی که فرمان برقی از کار بیافتد، سیستم راهنمایی پذیری خودرو همچون فرمان های مکانیکی قدیمی قادر است به کار خود ادامه دهد.
منبع: دیجیاتو
منبع: فرادید