شهر باستانی بافق، میزبان شهری مدفون شده است

به گزارش وبلاگ تینتا، بعضی مورخین از وجود شهری باستانی مدفون شده در زیر شهر باستانی بافق که متعلق به عصر ساسانی است، خبر می دهند ولی میراث فرهنگی وجود چنین شهری را تایید نمی کند و آن را مستلزم آنالیز و کاوش های باستان شناسی می داند. این خبر در بخش شهری مدفون شده زیر شهری در ایران و شهر مدفون شده هست.

شهر باستانی بافق، میزبان شهری مدفون شده است

به گزارش ایسنا، محمدرضا فتوحی بافقی گردآورنده اثر بافق، دیار پاکان در بخشی از آثار خود، با اشاره به بخشی از بافق به عنوان شهری متعلق به عصر ساسانی، می گوید: به گفته بعضی مورخین، بخشی از شهر باستانی بافق که متعلق به عصر ساسانی بوده در حال حاضر مدفون در زیر بخشی از شهر کنونی است .

وی بیان می نماید: شهر مدفون شده در بافق که آثاری از وجود آن نیز کشف شده، محل سکونت و زندگی ساکنان اولیه این دیار بوده است.

البته بعضی از مسئولان بافقی نیز معتقدند این شهر مدفون به علت کم توجهی میراث فرهنگی، در حال حاضر با زمین های کشاورزی پوشیده شده و تا به امروز اقدامی برای بیرون آوردن این سرمایه ملی از زیر خاک نشده است .

سیدمصطفی فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه هنوز صحت وجود چنین شهری در بافق مورد تایید میراث فرهنگی نیست، تاکید می نماید: هویت محدوده های باستانی نباید فاش گردد چرا که این قبیل محدوده ها مانند نقشه های گنج برای کشورمان هستند و افراد به ویژه رسانه ها باید نسبت به حفظ هویت آن ها احساس مسئولیت نمایند .

وی اضافه می نماید: تا زمانی که مجوزی از سوی میراث فرهنگی کشور صادر نگردد، حق عملیات های باستان شناسی در هیچ محلی داده نمی گردد لذا هر گونه کاوش در این منطقه ها جرم محسوب می گردد و پیگرد قانونی دارد .

این مسئول با بیان اینکه هر گونه کاوش در این قبیل محوطه ها حتی در درون منزل شخصی افراد نیز بدون مجوز میراث فرهنگی جرم تلقی می گردد، هشدار داد: متخلفان در این رابطه با مجازات های شدید و طولانی مدت روبرو خواهند شد.

لیلا رنجبر مدیر میراث فرهنگی شهرستان بافق نیز در همین رابطه از برگزاری نشستی با حضور فرماندار این شهرستان خبر می دهد و به خبرنگار ایسنا می گوید: هفته گذشته جلسه ای پیرامون رسیدگی به این موضوع برگزار و این محدوده به عنوان یکی از منطقه ها چهارگانه باستان شناسی مطرح شده تا پیگیری های باستان شناسی آن در دستور کار قرار گیرد .

وی تعدد منطقه ها باستانی ایران را عامل پیشروی کند عملیات شناسایی و کاوش این منطقه می داند و می گوید: ایران، کشوری غنی از منطقه ها باستان شناسی ولی دارای تنها یک دستگاه ژئوفیزیک مستقر در منطقه تخت جمشید است و دستگاه مذکور نیز به علت بزرگی به راحتی قابل جابجایی نیست.

این مسئول در این رابطه تصریح می نماید: شهر بافق در حال حاضر در نوبت کاوش های باستان شناسی قرار گرفته و تا آن موقع، آنالیز و معین محدوده این شهر تاریخی، حصارکشی و محافظت از این محل در اولویت برنامه های میراث فرهنگی قرار گرفته است.

منبع: همگردی

به "شهر باستانی بافق، میزبان شهری مدفون شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر باستانی بافق، میزبان شهری مدفون شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید