راهنمای سفر به قبرس؛ جزیره ای برای تمام فصول

به گزارش وبلاگ تینتا، این کشور جزیره ای دو بخش مستقل از هم دارد که بخش شمالی یا همان قبرس شمالی محل زندگی ساکنین ترک زبان و بخش جنوبی یا همان قبرس اروپایی محل زندگی یونانی تبارها است و هر دو زبان یونانی و ترکی زبان های رسمی این کشور هستند. مرکز قبرس، شهر نیکوزیا هم در خلال جنگ میان ترک ها و یونانی ها به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد.

راهنمای سفر به قبرس؛ جزیره ای برای تمام فصول

سفر به قبرس تجربه منحصر به فردی است؛ خصوصا برای افرادی که در پی مکانی آرام و دنج و زیبا برای وقت گذرانی هستند.

در سفر به قبرس، چه چیزی در انتظار شماست؟

اگر تا به امروز به قبرس سفر ننموده اید و شک دارید که مقصد مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت تان باشد، ضروری است تا اول بدانید که قبرس به داشتن چه ویژگی هایی مشهور است. قبرس بعد از سیسیل و ساردنی، سومین جزیره بزرگ مدیترانه است و در آن طبیعت بکر و زیبا و تاریخ و فرهنگ منحصربه فرد، حرف اول را می زنند. طبیعتی که زیبایی اش انکار ناپذیر است؛ سواحلی از شن های زرین که در طول روز می درخشند و در شب با نسیم خنکی صورت را نوازش می نمایند، جنگل هایی مملو از عطر کاج و دریایی با آبیِ بی سرانجام که شنا در آن لذت بخش است. هم چنین پرسه زدن در شهرهای تاریخی و تماشای کلیساهای باشکوه بیزانسی با معماری خیره نماینده حقیقتا قلب هر بیننده ای را به تپش می اندازد.

اگر برای انتخاب قبرس به عنوان مقصد سفر بعدی شک دارید، حتما این مقاله را تا سرانجام بخوانید.

چه زمانی برای سفر به قبرس مناسب تر است؟

برای انتخاب برترین زمان، مقاله برترین وقت مسافرت به قبرس، یاری زیادی به شما می نماید. در این مقاله ما تنها اشاره ای مختصر می کنیم.

قبرس آب و هوایی مدیترانه ای دارد؛ تابستان هایی گرم که از اواسط خرداد شروع می شوند و تا انتها شهریور ادامه می یابند و زمستان هایی مرطوب از آبان تا اسفندماه که با پاییز و بهاری کوتاه از هم جدا می شوند. اگر دوست دار روزهای آفتابی هستید بدانید که حدود سیصد و چهل روز خورشید بر این جزیره می تابد؛ خصوصا از فروردین تا انتها شهریور که حدود یازده ساعت آفتابی خواهید داشت. عموما از بادهای تند و طوفان های سهمگین هم خبری نیست. ارتفاعات کوه های ترودوس از معدود بخش های جزیره است که ممکن است برای هفته های متمادی بارش برف را تجربه کند و به همین دلیل یکی از جاذبه های مخصوص هواداران ورزش اسکی است.

قبرس شمالی یا قبرس اروپایی؟ کدام بخش را انتخاب کنیم؟

پاسخ به این پرسش به این برمی گردد که شما از عاشقان طبیعت بکر و دست نخورده هستید یا خیر. قبرس شمالی که بخش ترک نشین جزیره است، کمتر مدرن شده، شهرها و روستاهای آرامی دارد که انگار گرد تاریخ رویشان به جای مانده و به مقدار قبرس اروپایی در پی مدرن شدن نرفته. آمار کلی می گوید که قبرس اروپایی برای جهانگرد ها بخش مجذوب کننده تر جزیره است، اما این کاملا به سلیقه شما برمی گردد که کدام بخش را انتخاب کنید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که واحد پول رسمی قبرس یورو است اما شما می توانید در قبرس شمالی با واحد لیر هزینه های خود را بپردازید. به همین دلیل سفر به قبرس شمالی ارزان تر از قبرس اروپایی خواهدبود.

چندتا از مجذوب کننده ترین تفرج گاه های قبرس شمالی و قبرس اروپایی

همانطور که گفتیم قبرس هم طبیعت مجذوب کنندهی دارد و هم شهرهای تاریخی فراموش نشدنی. این فهرست تنها بخشی از معروف ترین منطقه ها محبوب این جزیره هستند. اگر می خواهید با فهرست کاملتر آشنا شوید، به مقاله جاذبه های درخشان قبرس مراجعه کنید.

  • بندر و قلعه گیرنه ساخت قلعه گیرنه معماری پیچیده ای دارد و برای کسانی که در میان آجرها و گچ ها سفر می نمایند و تاریخ برایشان در معماری خلاصه می گردد بسیار جالب توجه است. بندر گیرنه هم با کافه ها و رستوران هایش حال و هوای زنده ای دارد و برای صرف غذاهای محلی بسیار مطلوب است.
  • کلیسای بلاپایس هم مطلوب عاشقان سبک معماری گوتیک است که در قرن سیزدهم میلادی ساخته شده است. این فضای آرام و مملو از آرامش، در پنج کیلومتری شهر گیرنه واقع شده است.
  • دیوارهای شهر فاماگوستا در طول تاریخ کاربردهای متنوعی داشتند و بنا به همین موضوع ظاهر متفاوتی به خود گرفتند. در ابتدا بلند و نازک بودند تا ونیزی ها تغییراتی در آن ها به وجود آوردند که به نظرشان برای حفاظت از شهر در برابر عثمانی ها مناسب تر بود. یکی از برترین نمونه های معماری نظامی در قرن شانزدهم در قبرس شمالی، همین دیوارها هستند.
  • ساحل گلپسیدس، ساحلی است آرام و تمیز و زیبا که با کافه ها و رستوران هایش یکی از محبوب ترین ساحل های قبرس شمالی است.
  • شهر نیکوسیا پایتختی که خود با خیابانی به نام خیابان لدرا به دو بخش شمالی و اروپایی تقسیم شده است. اگر اهل موزه رفتن باشید، عاشق این شهر می شوید. موزه قبرس، موزه بیزانتین و موزه رصدخانه لدرا را در اولویت قرار بدهید. اگر به موزه رصدخانه لدرا رفتید می توانید از طبقه یازدهم خط سبز را ببینید که قبرس را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم نموده است.
  • آکاماس پنینسولا تمام چیزی است که از طبیعت بکر می طلبید: عاری از جاده و به دور از مدرنیزگی شهرها. جایی برای دوچرخه سواری بی سرانجام و پیاده روی رویایی که در شمال غرب قبرس واقع شده. پرندگان و خزندگان بومی و لاک پشت های دریایی شما را در طول جهت همراهی خواهندکرد.
  • آییا ناپا تفرجگاهی است که شاید زنده ترین و بیدارترین شب ها را دارد و شما را با حال و شور خود همراه می نماید. غذاها و نوشیدنی های عالی و موسیقی زنده شور و حال این شب ها را دو چندان می نماید. البته در طول روز هم از پیاده روی در ساحل نیسی و ساحل ماکرونیسوس لذت خواهید برد. این تفرجگاه در جنوب شرقی قبرس واقع شده.

آیا غذاهای قبرس با طبع ما سازگار است؟

اگر به غذاهای ایرانی علاقه دارید، احتمالا در قبرس هم از میل کردن غذاهای سنتی بسیار لذت خواهید برد. قبرسی ها هم علاقه زیادی به استفاده از ادویه ها و سبزیجات مختلف دارند. معروف ترین غذای قبرس نوعی کباب به نام سولاکی است که با گوشت مرغ تهیه می گردد. این کباب در پیاز و جعفری و گوجه فرنگی پخته می گردد و همراه با سبزیجات مختلف، در نان تازه پیتا سرو می گردد.

یکی دیگر از غذاهای معروف که از قضا در بسیاری از رستوران های ایران هم پیدا می گردد، موساکا است؛ ترکیبی از بادمجان و نعنا و سبزیجات خوش عطر دیگر که درون ظرفی چیده می شوند و روی آن ها گوشت چرخ نموده و خامه اضافه می گردد و در فر پخته می گردد.

البته اگر اهل امتحان کردن غذاهای تازه و طعم های ناشناخته نیستید، هیچ جای نگرانی نیست؛ چرا که در بیشتر رستوران ها می توانید غذاهای بین المللی مورد علاقه تان را پیدا کنید.

آیا سفر به قبرس، به ویزا احتیاج دارد؟

بستگی دارد که به کدام بخش جزیره قصد سفر دارید.

در سفر به قبرس اروپایی، اگر ویزای شینگن داشته باشید، به شرطی که ویزای معتبر با حداقل 2 بار اجازه ورود داشته باشید، می توانید بدون اخذ ویزای نو، راهی شوید. در غیر این صورت، باید ویزای جهانگردی مخصوص سفر به قبرس اروپایی را تهیه کنید که اگر مدارکتان کامل باشد، حدودا 7 روزه صادر می گردد و به مدت دو هفته هم اعتبار دارد. اگر قصد داشته باشید برای مدت بیشتری در جزیره بمانید باید برای تمدید ویزایتان اقدام کنید. داشتن این ویزا برای افرادی که در آینده قصد دریافت ویزای شینگن یا ویزای کانادا را داشته باشند، یک امتیاز محسوب می گردد. در صورتی که با داشتن ویزای قبرس، وارد خاک قبرس اروپایی شوید، به صورت زمینی، می توانید به قبرس شمالی هم بروید. اما خروج از جزیره باید حتما از قبرس جنوبی باشد.

سفر به قبرس شمالی برای ایرانیان احتیاج به ویزا ندارد. اما توجه داشته باشید که اگر ورود شما به جزیره از مرز قبرس شمالی باشد، اجازه ورود و گردش در قبرس اروپایی را نخواهید داشت.

آیا واحد پول رسمی در قبرس شمالی و قبرس جنوبی فرق دارد؟

بله. همانطور که زبان رسمی و بسیاری دیگر از ویژگی های اجتماعی و حتی اقلیمی دو بخش جزیره باهم تفاوت دارند، واحد پول رسمی هم فرق دارد. در قبرس شمالی، واحد پول رسمی لیر ترکیه است اما استفاده از سایر ارزهای بین المللی مثل دلار و یورو هم رایج است و می توانید با آن ها خرید خود را انجام دهید. البته این کار چندان ارزان نیست و پیشنهاد می کنیم که در بدو ورود، با مراجعه به صرافی ها، پول خود را به لیر تبدیل کنید.

در قبرس جنوبی، از سال 2008، واحد پول رسمی یورو است و امکان استفاده از لیر ترکیه و سایر ارزها را ندارید. اگر راهی قبرس جنوبی هستید، بهتر است قبل از سفر تبدیل ارزهایتان به یورو را انجام دهید.

تقریبی از هزینه های سفر به قبرس

قبرس برای مسافران اروپایی و آمریکایی به لحاظ اندازه هزینه ای که خواهند داشت، یک مقصد قابل قبول است. شاید به مقدار ایتالیا یا یونان معروف نباشد اما طبیعت بکری در اختیار آنان می گذارد که بسیار مجذوب کننده و خواستنی است.

آنچه در دامه می خوانید قیمت میانگین برای سفر هفت روزه یک نفر به مقصد قبرس است. طبیعتا بر اساس محلی که برای اقامت برمی گزینید که می تواند یک اتاق بسیار لوکس در هتل پنج ستاره باشد و یا یک اتاق در خانه ای روستایی، این مبلغ متفاوت خواهدبود. برای تمامی گزینه های دیگر هم این را در نظر داشته باشید که می توانید در هزینه ها بیشتر صرفه جویی کنید و یا دست ودل بازانه تر خرج کنید و یک سفر لاکچری داشته باشید.

از آنجا که هزینه رفت و آمد با تور و هواپیما می تواند بسیار متفاوت باشد، در این بخش لحاظ نشده.

  • اقامت: 600 دلار
  • حمل و نقل شهری: 150 دلار (برای اینکه بتوانید با دل سیر تمام منطقه ها تماشای را ببینید و خیالتان از بابت داشتن وسیله برای جابجایی راحت باشد، می توانید خودرو کرایه کنید. این روش یکی از راه های رایج برای تویست ها است و هزینه کرایه 24 ساعته حدود 100 دلار خواهدبود. البته هزینه سوخت را هم باید لحاظ کرد که مجموعا حدود 150 دلار خواهدبود. بنا به مدل ماشین و مصرف بنزین، این عدد کمی دست خوش تغییر می گردد.)
  • جاذبه های شهری: 200 دلار (همان طور که گفته شد قبرس مقصد مناسب افرادی است که در پی طبیعت آرام و بی سروصدا هستند و مشتاق قدم زدن در ساحل و تماشای طبیعت هستند. هیچ کدام از این کارها هزینه ای ندارد و این تخمین هم مربوط به بعضی قلعه های تاریخی و محل هایی است که ورودی دارند و بعلاوه غواصی که از تفریحات مورد علاقه جهانگرد ها محسوب می گردد.)
  • غذا و نوشیدنی: 300 دلار
  • هزینه های پیش بینی نشده: 100 دلار (منظور از این هزینه ها، پرسه زنی هایی است که احتمالا بدون هیچ برنامه ای برای خرید شروع می شوند ولی به خرید سوغاتی و یا صنایع دستی ریز و درشت ختم می گردد!

چند راه چاره برای صرفه جویی در هزینه های سفر به قبرس

در تمام مسافرت ها راه چارههایی برای کاهش هزینه ها وجود دارد؛ فقط باید کمی در انتخاب ها دقت کنید و قبل از شروع سفر، زمان بیشتری به جست وجو اختصاص دهید تا بتوانید بر اساس بودجه ای که دارید برترین تصمیم ها را بگیرید. پیشنهادهایی که در ادامه می خوانید، راه چاره های ساده و کاربردی هستند که می توانند تا حد زیادی خیالتان را از بابت هزینه ها آسوده نمایند.

  • با اتوبوس تردد کنید

همانطور که پیش تر شرح دادیم، رزرو خودرو در قبرس روش رایجی برای گشت وگذار جهانگرد ها است. اما اگر از اتوبوس بهره ببرید، می توانید بیشتر در هزینه ها صرفه جویی کنید

  • از طبیعت بکر و آثار تاریخی غافل نشوید

قبرس، جزیره ای سراسر زیبایی و مملو از چشم انداز های بکر است. گشت وگذار در ساحل های زیبا هیچ هزینه ای برایتان ندارد مگر اینکه بخواهید چتر و تخت اجاره کنید. پیشنهاد ما این است که به جای یک جا نشینی و ماندن در ساحل، گشت و گذارتان را توسعه دهید و به پارک ها و موزه ها و منطقه ها تاریخی که خیلی از آن ها هم بدون هزینه هستند، سر بزنید. از آرامش لذت ببرید و به دور از شلوغی غرق در تاریخ و طبیعت دست نخورده شوید.

  • به رستوران های محلی سربزنید

همواره این را به یاد داشته باشید که غذای رستوران های جهانگردی گران است! مثلا غذایی که در رستوران های ساحلی سرو می گردد، به اندازه قابل توجهی گران تر از غذاهای رستوران های کوچک و محلی است. پیشنهاد می کنیم از رستوران های محلی و حتی غذاهای خیابانی غافل نشوید که هم لذیذ هستند و هم ارزان تر.

  • در انتخاب محل سکونت دقت کنید

نکته اول اینکه اقامت گاه های نزدیک ساحل گران تر هستند و برای صرفه جویی بهتر است که قید هتل های ساحلی را بزنید. نکته دوم اینکه بهتر است به سراغ اقامت گاهی بروید که یخچال و گاز داشته باشد تا بتوانید نوشیدنی و خوراکی را به جای بوفه هتل، از بیرون تهیه کنید و در یخچال شخصی نگهداری کنید و برای وعده های سبک خودتان دست به کار شوید و آشپزی کنید. با این روش، صرفه جویی قابل توجهی در هزینه هایتان خواهیدداشت.

و در نهایت

سخن آخر اینکه سفر به قبرس می تواند یک سفر رویایی باشد و تمام آرامشی که برای مدت طولانی در پیش بوده اید به شما هدیه دهد و روحتان را جلا دهد. از طرفی هم اگر عشق پاساژگردی و خرید و تماشا شهرهای مدرن و پیشرفته هستید، بهتر است کمی بیشتر بگردید و یک مقصد مناسب تر برای خودتان پیدا کنید. قبرس مقصدی است که بیش از ساحل شنی زیبا و آفتاب درخشان برایتان خواهدداشت اگر با تمام وجود به داستان هایی که روایت می نماید گوش جان بسپرید.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور

به "راهنمای سفر به قبرس؛ جزیره ای برای تمام فصول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به قبرس؛ جزیره ای برای تمام فصول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید