راجع به نقطه نرمی جمجمه نوزادان چه میدانید؟

به گزارش وبلاگ تینتا، قسمتی از جمجمه کودک که تا به امروز سفت نشده و با لمس نیز مشخصاً نرم است، نقطه نرم نامیده می گردد. نقطه نرم یک ناحیه آسیب پذیر در سر نوزاد است و برای رشد کودک کارکرد خاصی داشته و لازم است. اما سوالی که مطرح می گردد این است که نقطه نرم دقیقاً چیست و تا چه سنی باقی می ماند؟

راجع به نقطه نرمی جمجمه نوزادان چه میدانید؟

نقطه نرمی جمجمه نوزادان چیست؟

نقطه نرمی بر روی فرق سر نوزادان، در فضای بین استخوان های جمجمه ای وجود دارد. در واقع، هنوز استخوان های جمجمه ای نوزاد به هم نرسیده و ترکیب نشده اند که در عرض مدت کوتاهی، با پیشرفت فرایند رشد نوزاد این نقطه به وسیله یک غشاء سخت پوشیده می گردد.

در اصطلاح پزشکی به این نقطه نرم فونتنل گفته می گردد. برای درک وجود فونتنل در فرق سر نوزادان، لازم است که ابتدا ساختار جمجمه ای کودک خود را به طور کامل بشناسیم.1

ساختار جمجمه ای نوزادان چگونه است؟

جمجمه نوزادان ممکن است به عنوان یک استخوان تکی به نظر برسد، اما این قسمت شامل چندین استخوان بوده و به وسیله یک باند فیبرینی بافتی به نام نخاع جمجمه به هم وصل شده است.

در بچه ها، جمجمه از 6 استخوان تشکیل شده است: استخوان پیشانی، استخوان گوشه (استخوان عقب پایین جمجمه)، دو استخوان ضخیم (استخوان بالای جمجمه) و دو استخوان مقطعی (استخوان موجود در قسمت گوش های نوزاد). از آنجایی که این استخوان های نوزادان بزرگ هستند، با همدیگر همخوانی نداشته و شکاف قابل توجهی را بر روی سر آن ها به وجود می آورند که به وسیله یک غشاء نرم و ملایم پر شده است.1

عملکرد نقاط نرم در کودک چیست؟

- وجود فونتانل اجازه می دهد جمجمه در هنگام زایمان فشرده تر شده و راحت تر از کانال تولد عبور کند.

- وجود فونتانل اجازه رشد سریع تری را به مغز کودک می دهد که اگر استخوانهای جمجمه یکپارچه بودند، این امر امکان پذیر نبود. نقاط نرم به انعطاف پذیری جمجمه یاری می نمایند و به راحتی باعث می شوند هر بار که مغز نوزاد کمی رشد می نماید، به راحتی گسترده گردد.2

چه موقع این نقاط نرم در سر نوزاد بسته می شوند؟

در نهایت، استخوان های جمجمه نوزاد به اندازه کافی مواد معدنی جذب نموده و به طور کامل جوش خورده و فاصله بین آنها هم بسته می گردد. ممکن است شما متوجه شوید که قسمت پشت ملاج زودتر بسته می گردد.

معمولاً بین 2 تا 4 ماهگی قسمت پشت ملاج بسته می گردد قسمت جلویی ملاج نوزاد ممکن است تا دو سالگی هم باز بماند. (به این دلیل که مغز فضای مورد احتیاج برای رشد را داشته باشد) هر چند این قسمت از ملاج نوزاد نیز باید تا 19 ماهگی بسته شده باشد.3

نوزادان چند نقطه نرم را در فرق و پشت سر خود دارند؟

یک نوزاد طبیعی، معمولاً دو لکه نرم بر روی سر خود، بعد از زمان تولد دارد:
1- فونتنل قدامی
در بالای سر نوزاد قرار داشته؛ به احتمال زیاد، بیشتر والدین از جای آن با خبر بوده و آن را کاملاً احساس می نمایند. این نقطه، تقاطع استخوان های جلویی سر نوزاد را نشان می دهد.
2- فونتنل پشتی
در پشت سر نوزادان واقع شده است؛ این قسمت نرم کم تر از فونتنل قدامی قابل حس می باشد. این نقطه، محل نشستن استخوان تیرگی و گوش در کنار هم را نشان می دهد.1

چه موقع باید در خصوص نقاط نرم روی سر نوزاد نگران بود؟

بعضی موارد وجود دارد که شما باید در خصوص نقاط نرم روی سر نوزاد خود نسبت به آنها نگران باشید. طاهر طبیعی ملاج کودک سخت بوده و با لمس به اندازه اندکی فرو می رود. در صورتی که هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید باید به متخصص اطفال مراجعه کنید:
ملاجی که به اندازه زیادی تورفته باشد
ممکن است بدن نوزاد دچار کم آبی شده باشد. باید توجه داشته باشید که اگر نوزاد شما بیمار است؛ پزشک تورفتگی یا بیرون زدگی ملاج نوزاد را مورد معاینه قرار دهد.
ملاجی که به اندازه زیادی برآمدگی داشته باشد
ممکن است نوزاد دچار التهاب مغزی شده باشد. در صورتی که ملاج نوزاد شما ضربه خورده باشد و او تب نموده باشد یا به شدت بیحال شده باشد باید نگران بود.

ممکن است ملاج کودک در هنگام گریه کردن، سرفه کردن، تخلیه باد معده یا استفراغ کردن برآمده گردد؛ در صورتی که پس از رفع دلیل، برآمدگی رفع گردد جای نگرانی نیست اما در غیر این صورت باید حتماً به یک متخصص اطفال مراجعه کنید.

متخصص اطفال برترین فردی است که می تواند در خصوص ملاج نوزاد شما نظر بدهد اما زمانی که شما به پرستار تریاژ مطلب را می گویید ممکن است از شما بخواهد که ملاج کودک را دیده و برآمدگی یا تورفتگی غیرطبیعی آن به وی شرح دهید.3

چگونگی مراقبت از نقطه نرم سر نوزاد

مراقبت ویژه ای برای حفاظت از فونتانل لازم نیست، اما شما باید چند اقدام احتیاطی را انجام دهید.
- نگه داشتن سر نوزاد
نوزادان عضلات قوی لازم برای نگه داشتن گردن خود را ندارند و نگه نداشتن سر آنها ممکن است باعث ایجاد چرخش و آسیب گردد. به یاد داشته باشید که هر زمان که آنها را در آغوش می گیرید، باید سر او را با دستان خود نگه دارید. یک حرکت یا چرخش ناگهانی برای ایجاد آسیب به سر که می تواند به مسائل فونتانل نیز منجر گردد، کافی است.
- رصد کردن انواع بیماریهای مرتبط
اگر شما به هر مشکل مرتبط با ملاج از جمله تغییر شکل مشکوک شدید، بلافاصله کودک را نزد پزشک ببرید. این یاری می نماید تا هر گونه مشکل در ابتدا و به موقع حل و فصل گردد.

نقاط نرم تا ابد باقی نمی مانند، زیرا استخوان ها روی آنها رشد می نمایند تا جمجمه متکامل را شکل دهند. علیرغم کوتاه بودن عمر آن، فونتانل نقش مهمی در زایمان طبیعی داشته و باعث می گردد مغز کودک بدون هیچ گونه عوارضی به سرعت رشد کند. پس تا زمانی که به طور طبیعی ناپدید گردد، مراقب آن باشید.2

علائم دیگر روی سر نوزاد که باعث نگرانی است

ضربات و کبودی ها. بلافاصله پس از تولد نوزاد شما باید کبودی ها و تورم را روی سر نوزاد آنالیز نمایید. این مشکل غالباً در قسمت بالایی پشت سر دیده می گردد.

ممکن است شما متوجه یک سفالوهماتوم یا ناحیه کبودشده نرم روی سر نوزاد شوید که در هنگام زایمان ایجاد می گردد. معمولاً این مسائل پس از مدتی به خودی خود بهبود یافته و نگران نماینده نیستند.

تغییرات در موها. ممکن است موهای نوزاد در هنگام تولد بسیار نازک باشد یا به طور کامل طاس باشد. حتی اگر نوزاد به طور کامل مو داشته باشد ممکن است مدت کوتاهی پس از تولد موهای خود را از دست بدهد.

این موضوع بدان دلیل اتفاق می افتد که موها صرفاً یک پوشش محافظ برای سر کودک در رحم مادر است. این موها می ریزند و موهای معمولی جای آنها را می گیرند. ممکن است شما متوجه تغییر رنگ مو از روشن به تیره در چند هفته، چند ماه یا چند سال پس از تولد شوید. این مسائل طبیعی است.3

پینوشتها

1.www.mamanam.com

2.www.sorsore.com

3.www.niniban.com

منبع: راسخون

به "راجع به نقطه نرمی جمجمه نوزادان چه میدانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راجع به نقطه نرمی جمجمه نوزادان چه میدانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید