تردید درباره تاثیربخشی قرص های ادرارآور تیازیدی در پیشگیری از سنگ های کلیوی

به گزارش وبلاگ تینتا، یافته های یک آنالیز نو تردیده هایی درباره تاثیربخشی داروهای ادرارآوری یا مدری که برای مدت های طولانی است که برای پیشگیری از سنگ های دردناک کلیوی به کار می روند، ایجاد می نماید.

تردید درباره تاثیربخشی قرص های ادرارآور تیازیدی در پیشگیری از سنگ های کلیوی

به گزارش وبلاگ تینتا به نقل از هلث دی هر کسی سنگ کلیوی دفع نموده باشد، می خواهد از تکرار این تجربه پیشگیری کند و برای سال ها پزشکان داروهای ادرارآور یا مدر از نوع تیازیدی را به عنوان یک شیوه پیشگیری از این سنگ ها به کار می بردند.

این داروهای مقرون به صرفه قیمت بر اساس آنالیز هایی که دهه ها پیش صورت گرفته است، به اساس درمان برای پیشگیری از عود سنگ های کلیوی کلسیمی (که اکثریت این سنگ ها را تشکیل می دهند) تبدیل شدند.

اما یک کارآزمایی بالینی تازه که در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شده است به نتیجه ای غافلگیرکننده رسیده است: داروهای ادرارآور تیازیدی تاثیربخشی بیشتری نسبت به دارونما در پیشگیری از سنگ های کلیوی ندارند.

پژوهشگران سوئیسی دریافتند که در بیمارانی که در طول سه سال به طور اتفاقی یک دوز روزانه از این داروهای ادارآور یا دارونما دریافت نموده اند، مقدار عود سنگ های کلیوی تفاوتی ندارد. حدود 49 تا 59 درصد از این بیماران دچار علائم سنگ های کلیوی شدند یا شواهدی از ایجاد سنگ تازه یا رشد یک سنگ قدیمی در رادیوگرافی نشان دادند.

پایین ترین مقدار عود سنگ کلیوی یعنی 49 درصد در بیمارانی دیده شد که بالاترین دوز داروهای تیازیدی را مصرف نموده بودند. اما از لحاظ آماری این مقدار خطر تفاوت معناداری با مقدار خطر عود سنگ کلیوی در گروه دارونما نداشت.

کارشناسان می گوید یافته های این آنالیز باعث تعجب پزشکانی می گردد که درمان سنگ های کلیوی را انجام می دهند، اما این یافته ها هنوز آنقدر کافی نیستند که بر اساس آنها مراقبت استاندارد را تغییر داد. محدودیت اصلی این آنالیز شمار نسبتا کم بیماران در آن بود: 416 بیمار در این آنالیز شرکت داشتند که به چهار گروه تقسیم شده بودند. سه گروه دوزهای متفاوت داروی ادرارآور یا مدر هیدروکلروتیازید را مصرف می کردند و به یک گروه دارونمای بی اثر داده شده بود. به گفته کارشناسان، شمار تقریبا حدود 100 نفری افراد در هر یک از این چهار گروه برای شناسایی تفاوت های میان آنها از لحاظ پیامد درمانی کافی نیست.

یک نکته دیگر این است که داروهای ادرارآور تیازیدی برای بیماران دارای سنگ های کلسیمی با مقدار بالای کلسیم در ادرار تجویز می شوند. داروهای ادرارآور تیازیدی با کاهش مقدار ترشح کلسیم در ادرار خطر سنگ های کلسیمی را کاهش می دهند. این کارآزمایی شامل بیماران با مقدار بالای کلسیم ادراری بود، اما بیش از یک سوم بیماران این ویژگی را نداشتند.

بالاخره اینکه داروی ادارآور تیازیدی مورد استفاده هیدروکلروتیازید یک داروی کوتاه اثر است و یک بار در روز مصرف می شد، در حالیکه معمولا در این نوع بیماران از داروهای ادارآور با اثر طولانی تر استفاده می گردد یا هیدروکلروتیازید دوبار در روز تجویز می گردد.

بنابراین کارشناسان می گویند با توجه به محدودیت های ذکرشده در این کارآزمایی یافته های آن فعلا برای تغییر دادن شیوه معمول برای پیشگیری از سنگ های کلیوی کلسیمی کافی نیست و بیمارانی که داروهای تیازیدی به این منظور برایشان تجویز می گردد، باید به استفاده از دارویشان ادامه دهند.

منبع: همشهری آنلاین

به "تردید درباره تاثیربخشی قرص های ادرارآور تیازیدی در پیشگیری از سنگ های کلیوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تردید درباره تاثیربخشی قرص های ادرارآور تیازیدی در پیشگیری از سنگ های کلیوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید