اعلام جزئیات ثبت نام سامانه جامع روابط کار
به گزارش وبلاگ تینتا، ثبت اطلاعات در سامانه جامع روابط کار که با هدف الکترونیکی ثبت قراردادهای کار و تنظیم روابط کارگر و کارفرما ایجاد شده به شکل داوطلبانه است، اما در مرحله بعد ارایه خدمات به جامعه کار تنها از راستا این سامانه میسر خواهد بود.

به گزارش وبلاگ تینتا به نقل از ایرنا، پیشنهاد سامانه جامع روابط کار با هدف الکترونیکی ثبت قراردادهای کار و تنظیم روابط کارگر و کارفرما در مرداد 1396 تصویب شد. این سامانه در ابتدا به صورت آزمایشی در استان های تهران، سمنان، البرز، قزوین و اردبیل اجرا شد.
کوروش یزدان در گفت و گو با ایرنا درخصوص راه اندازی این سامانه در سراسر کشور گفت: این سامانه 22 بهمن ماه در سراسر کشور راه اندازی می گردد و به جامعه کارگری و کارفرمایی خدمات ارائه می نماید.
سامانه جامع روابط کار تا 22 بهمن ماه در سراسر کشور فعالیت خود را در سراسر کشور شروع می نماید و تقریبا تمام خدمات حوزه روابط کار به صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام می گردد.
وی گفت: کارگران و کارفرمایان برای استفاده از خدمات این سامانه ابتدا باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و برای دریافت نام کاربری و رمز عبور اقدام نمایند و سپس می توانند وارد سامانه جامع روابط کار به نشانی www. prkar.mcls. gov.ir از شوند.
مدیرکل روابط کار درباره عملکرد سامانه جامع روابط کار گفت: بسیاری از کارگران در حوزه های مختلف کار می نمایند که قراردادی ندارند و به دلیل اینکه رابطه بیمه ای بین آنها و سازمان تامین اجتماعی برقرار نیست، وزارت کار نیز اطلاعاتی از آنها ندارد.
وی افزود: با تشکیل پرونده احراز هویت کارگران و ثبت اطلاعات در سامانه جامع روابط کار، چنانچه قراردادی بین کارگر و کارفرما منعقد نگردد، ثبت اطلاعات کارگر به منزله سرانه اشتغال کارگری است که در حوزه کار و فراوری مشغول به کار است.
یزدان بیان نمود: با راه اندازی سامانه جامع روابط کار، کارفرمایان به این موضوع پی خواهند برد که حتی اگر قراردادی منعقد نگردد، جزئیات فعالیت کارگر معین است و کارگر می تواند از تمام مزایایی که در قانون کار وجود دارد بهره مند گردد.
مدیرکل روابط کار وزارت تعاون افزود: در این سامانه، قراردادها مطابق با ماده 10 قانون کار است که کارفرما را ملزم به رعایت موارد معین شده در قراردادها همچون معین محل کار، تاریخ انعقاد و میزان حقوق و مزایا می نماید.
وی درباره الزامات اجرایی سامانه جامع روابط کار گفت: در حال حاضر کارگران و کارفرمایان به صورت داوطلبانه اطلاعات خود را وارد می نمایند و پرونده الکترونیکی تشکیل می گردد و این امر نه به واسطه صرف شکایات و رسیدگی مراجع حل اختلاف است.
مدیرکل روابط کار وزارت تعاون گفت: در مرحله بعد چنانچه افراد، داوطلبانه اقدام ننمایند، چنانچه کارگری طرح دعوی و خواسته ای داشته باشد یا کارفرمایی بخواهد از حوزه معاونت کار خدماتی را دریافت کند باید از زیرسامانه های جامع روابط کار مطالبات خود را پیگیری کند.
وی افزود: پرونده الکترونیکی برای کارگر و کارفرما یک بار تشکیل می گردد و در حیات جاری شغلی فرد موثر است و قابلیت دسترسی را برای وزارت کار فراهم می نماید و احتیاج نیست که در مراحل بعدی نیز انجام گردد.
یزدان تاکید نمود: در 48 زیرسامانه جامع روابط کار تنها طرح دعوا مطرح نیست، بلکه کارفرمایان برای ارائه طرح طبقه بندی مشاغل براساس ماده 48 و 49 قانون کار به وسیله زیرسامانه می تواند استفاده نمایند.
وی افزود: همچنین کارگری که بخواهد از ظرفیت های قانونی نسبت به تقلیل فعالیت کارگاه، بیمه بیکاری یا جنبه های حمایتی قانون کار در پایداری مشاغل استفاده کند، باید پرونده الکترونیکی تشکیل دهد.
مدیرکل روابط کار وزارت کار با بیان اینکه در مرحله آخر بازرسان حوزه کار برابر ماده 101 می توانند در طول شبانه روز هر زمان که صلاح می دانند از هر کارگاهی که تشخیص می دهند بازرسی نمایند، گفت: تبادل نامه و ابلاغیه ها در این زمینه باید به وسیله سامانه جامع روابط کار باشد که کارفرمایان نیز ملزم به استفاده از این سامانه هستند.
- حقوق بازنشستگان چند درصد افزایش می یابد؟ | تکلیف کارمندان قراردادی چه می گردد؟