اعطای تسهیلات 20 میلیون تومانی برای خرید صنایع دستی در کشور

به گزارش وبلاگ تینتا، ایلنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، اعطای تسهیلات 20 میلیون تومانی برای خرید صنایع دستی در کشور صورت می گیرد.

اعطای تسهیلات 20 میلیون تومانی برای خرید صنایع دستی در کشور

مریم جلالی (معاون صنایع دستی کشور) گفت: با توجه به اینکه در ابتدای زنجیره فراوری صنایع دستی، حدود 75درصد بانوان و در انتهای زنجیره فراوری نیز 75درصد بانوان مصرف نمایندگان صنایع دستی هستند، ما می توانیم برنامه های خوبی برای حمایت و ارائه تسهیلات به فراوری نماینده و مصرف نماینده صنایع دستی داشته باشیم تا هم اشتغال در حوزه صنایع دستی و هم مصرف صنایع دستی رونق بگیرد.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی کشور گفت: در راستای حمایت از صنایع و ایجاد اشتغال، تسهیلات تبصره 16 و 18 به فراوری نمایندگان صنایع دستی، کارآفرینان صنایع دستی تعلق پیدا می نماید و فعالان این عرصه می توانند بدون تضامین عجیب و غریب و به راحتی از تسهیلات استفاده نمایند.

جلالی اضافه نمود: از طرف دیگر یک وام 20 میلیونی خرید صنایع دستی در نظر گرفته شده تا تشویق تقاضا برای خریداران صنایع دستی باشد، این کارت به وسیله صندوق کارآفرینی امید طراحی شده که افراد می توانند برای خرید شب عید و هدایا از آن استفاده نمایند و صنایع دستی را خریداری نمایند.

جلالی توضیح داد: همه دستگاه ها موظف شدند هدایای نوروزی و خریدهای خود را از صنایع دستی داشته باشند. این موارد از حمایت های قانون گذاران است، زیرا قوانین است که حمایت از صنعتگر را پیروز می نماید.

معاون وزیر با اشاره به حمایت های فرهنگی و توسعه از فراوری و اشتغال در حوزه صنایع دستی اضافه نمود: تمام جایگاه های پست، ایستگاه های راه آهن و شهرداری ها نیز موظف شدند در مبادی ورودی همه شهرها بازارچه های صنایع دستی برای رونق فروش ایجاد نمایند.

جلالی بیان کرد: از طرف دیگر برای خلق محصولات و ایجاد بازارچه ها باید محصولات کاربردی در آن وجود داشته باشد، لذا برای شناسایی و خلق آثار نو به پارک های علم و فناوری و خانه های خلاق یاری کردیم تا در فراوری محصول یاری نمایند و محصولات نو در حوزه صنایع دستی براساس اصالت ها و ریشه های صنایع دستی فراوری نمایند.

او تشریح کرد: در واقع، محصولات تازه طراحی گردد و این محصولات بتواند در سبد مصرف خانواده ها قرار بگیرد و با این اقدامات در پی این بوده ایم که از مهمترین رکن فراوری، عرضه و تقاضا حمایت داشته باشیم و حمایت ها را در این سه حوزه سامان دهیم.

معاون صنایع دستی کشور توضیح داد: علاوه بر این اشتغال، فراوری صنایع دستی و فراوری فرهنگ پایه ذات زنانه دارد و این فراوریات مبتنی بر فرهنگ فراوری می گردد، لذا با توانمندسازی بانوان و با شعار هر خانه یک کارگاه در پی این هستیم که تمام زنان در سنین کار بتوانند با اشتغال در صنایع دستی به خلق ثروت برسند، چرا که این مادران ما هستند که فراوری عاطفه و عشق دارند، علاوه بر این فراوری تربیت و قانون هم دارند و فقط ضروری است با فراوری صنایع دستی به فراوری ثروت هم برسند.

معاون صنایع دستی کشور گفت: در بودجه 1402 تمام کوشش معاونت میراث فرهنگی این بوده است که بتوانیم تسهیلگری صادرات داشته باشیم، زیرا بازار در خارج از کشور برای صنایع دستی ما بسیار فراهم است و بازار بالفعل، بالقوه و مشتری طالب دارد قطعاً با برطرف پیمان سپاری ارزی برای صادر نمایندگان صنایع دستی شرایط خوبی برای صادرات فراهم شده است.

او اضافه نمود: علاوه بر این ایجاد بانک های اطلاعاتی برای صنایع دستی کل کشور یکی از اقداماتی است که بزودی تسهیلگری برای صادرات صنایع دستی خواهد بود.

معاون وزیر ادامه داد: ایجاد شرکتهای پشتیبان برای یاری به سرمایه گذاری در صنایع دستی و تشویق سرمایه گذاران، همگرایی و هم افزایی با بخش گردشگری و میراث فرهنگی اصلی ترین کارها و برنامه های سال 1402 است و امیدواریم با تأسیس خانه های خلاق، بازارچه ها و صادرات این امر مهم را به خوبی پوشش بدهیم.

جلالی از طراحی یک سامانه و پلتفرمی برای اتصال شهرها و روستاهای جهانی با یکدیگر اطلاع داد و اضافه نمود: این ابزار به منظور ایجاد هم افزایی و ایجاد شبکه ای از همکاری بین شهرداران، استانداران و ادارات کل میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرها روستاهای ملی و جهانی شکل خواهد گرفت.

او با اشاره به اینکه بیش از 80 روستا و شهر ملی و 14 شهر و روستای جهانی داریم، گفت: باید این منطقه ها شبکه سازی شوند تا هم افزایی ایجاد نمایند، در واقع وقتی یزد شهر جهانی صنایع دستی است باید نگاهش نیز جهانی باشد و مرجعیت خود را در صنایع دستی ثابت کند، لذا ما در یزد باید یک ایران کوچکی داشته باشیم که تمام صنایع دستی کشور در اینجا دیده گردد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه نمود: چالش های ما منافع بخشی و فردی است که مانع همگرایی می گردد اگر فقط به حال بیندیشیم و آینده نگر نباشیم و تنها به منافع شخصی و منطقه ای فکر کنیم به آینده و منافع ملی فکر نکنیم، اینها همه چالشی برای ما خواهد بود.

جلالی ادامه داد: نگاه تک بعدی مهمترین چالش های ما است، اینکه فقط به صنایع دستی در بعد اقتصاد نگاه کنیم یا تنها در بعد هنری یا فراوری انبوه نگاه داشته باشیم، آسیب زا خواهد بود. درست این است که صنایع دستی را هم اقتصاد، هم هنر و هم فرهنگ ببینم. اگر این گونه باشد، همگرایی ایجاد می نماید. لذا با توجه به اهمیت موضوع مهم است نگاه خود را از نگاه تک ساختی به یک نگاه جامع و فراگیر تعمیم دهیم.

منبع: همگردی

به "اعطای تسهیلات 20 میلیون تومانی برای خرید صنایع دستی در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعطای تسهیلات 20 میلیون تومانی برای خرید صنایع دستی در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید