ابزاری برای لمس کردن اجسام در دنیای مجازی
به گزارش وبلاگ تینتا، پژوهشگران آمریکایی، ابزار جدیدی ابداع نموده اند که به کاربران امکان می دهد دیوارها و اجسام را در دنیا مجازی لمس و احساس نمایند.
سیستم های واقعیت مجازی کنونی می توانند تجربیات بصری همه جانبه ای ارائه دهند اما به ندرت می توانند برای کاربران خود، احساس کردن اجسام به خصوص دیوارها و وسایل را فراهم نمایند. پژوهشگران دانشگاه کارنگی ملون (CMU)، ابزار جدیدی ابداع نموده اند که چند ریسمان را به دست و انگشتان کاربر متصل می نماید تا امکان احساس کردن موانع و اجسام سنگین برای او فراهم گردد.
این ابزار با قفل کردن ریسمان ها در هنگامی که دست کاربر به دیوار مجازی نزدیک می گردد، احساس لمس کردن دیوار را شبیه سازی می نماید. این مکانیسم، به افراد امکان می دهد تا برجستگی های یک مجسمه مجازی را احساس نمایند و هنگامی که اجسام را هل می دهند، مقاومت آنها برایشان قابل درک باشد.
کیتی فانگ (Cathy Fang)، دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه کارنگی ملون و از پژوهشگران این پروژه گفت: این ابزار که روی شانه کاربر قرار می گیرد، به چند ریسمان مجهز است؛ در نتیجه وزن زیادی ندارد، باتری را کمتر مصرف می نماید و هزینه آن نیز کمتر است.
کریس هریسون (Chris Harrison)، استادیار دانشگاه کارنگی ملون و از پژوهشگران این پروژه گفت: دیوارها، وسایل و شخصیت های مجازی، عناصر اصلی برای ساخت دنیا مجازی هستند. سیستم های واقعیت مجازی، کاری بیش از لرزش وارد کردن به دست انجام می دهند.
فانگ ادامه داد: من باور دارم که این تجربه می تواند غافلگیرنماینده و سرگرم نماینده باشد. کاربر با قرار دادن انگشتان خود به دور اجسام غیرواقعی می تواند با آنها تعامل داشته باشد و آنها را احساس کند.
پژوهشگران دیگری نیز از چنین ریسمان هایی برای ایجاد بازخورد در دنیا مجازی استفاده نموده اند اما سیستم های آنها معمولا موتورهایی را برای کنترل ریسمان ها به کار می گیرد. سیستم پژوهشگران دانشگاه کارنگی ملون، به موتو احتیاجی ندارد. این سیستم، پوشیدنی است و کارآیی های بسیاری برای کاربران خود به همراه دارد. فانگ افزود: موتورهایی که پیشتر در چنین سیستم هایی به کار رفته اند، سنگین هستند و انرژی زیادی مصرف می نمایند.
این گروه پژوهشی به جای موتور، از چندین منقبض نماینده یا رترکتور (retractor) استفاده کردند. آنها مکانیسمی را نیز به سیستم خود اضافه نمودند که می تواند با یاری الکتریسیته به سرعت قفل گردد. فنرهایی که در این سیستم به کار رفته اند، ریسمان ها را محکم نگه می دارند. این سیستم فقط به کمی نیروی الکتریسته احتیاج دارد؛ در نتیجه انرژی کمی مصرف می نماید و می تواند کار خود را با نیروی باتری انجام دهد.
فانگ اضافه نمود: این سیستم، برای بازی های واقعیت مجازی کاربرد خواهد داشت و می تواند تجربه خوبی از تعامل فیزیکی با موانع و اجسام فراهم کند. همچنین می توان از این سیستم برای بازدید از موزه های مجازی استفاده کرد و یا به خرید از فروشگاه لوزم خانگی پرداخت.،ایسنا
منبع: ایران آنلاین