نتایج بررسی آنتی بادی در اسپانیا: ایمنی جمعی در کرونا به دست نمی آید

به گزارش وبلاگ تینتا، یک بررسی بزرگ در اسپانیا که نشان می دهد فقط 5 درصد جمعیت این کشور آنتی بادی ضد ویروس کرونا دارند، شاهد دیگری در حمایت از این نظر است که ایمنی جمعی در کووید-19 غیرقابل دستیابی است.

نتایج بررسی آنتی بادی در اسپانیا: ایمنی جمعی در کرونا به دست نمی آید

به گزارش وبلاگ تینتا به نقل از سی ان ان این یافته ها که در ژورنال پزشکی لنست منتشر شده است، نشان می دهند که 95 درصد از جمعیت اسپانیا در برابر ویروس کرونا آسیب پذیر باقی مانده اند.

ایمنی جمعی در بیماری های عفونی هنگامی رخ می دهد که شمار کافی از افراد یک جمعیت به ویروس یا باکتری مبتلا شوند - یا در برابر آنها واکسینه شوند- تا گردش عامل عفونت زا در آن جمعیت متوقف گردد.

این بررسی در اسپانیا بر روی بیش از 61000 نفر، نمونه ای بازنماینده کل این کشور، اجرا شده است و به نظر می رسد بزرگترین بررسی در میان بررسی های سرولوژیکی ویروس کرونا در میان کشورهای اروپایی باشد.

یافته های این بررسی تایید کننده یک بررسی آنتی بادی دیگر شامل 2766 نفر در ژنو در سوئیس است که قبلا در ژورنال لنست منتشر شده بود.

بررسی ها مشابهی در چین و آمریکا هم اجرا شده است و لنست در مقاله ای تفسیری که همراه با یافته های بررسی در اسپانیا منتشر شده است، می نویسد: یافته اصلی این بررسی ها این است که حتی در مناطقی که چرخش گسترده ویروس رخ داده است، هنوز اغلب افراد جمعیت در معرض ویروس قرار نگرفته اند.

ایزابل اکرت، ریس مرکز بیماری های ویروسی نوپدید ژنو و بنجامین مه یر، ویروس شناسی در دانشگاه ژنو در این مقاله می نویسند: با توجه باین یافته ها هر رویکردی که پیشنهاد دستیابی به ایمنی جمعی از طریق عفونت طبیعی مردم را بدهد نه تنها غیر اخلاقی، بلکه غیرعملی است.

پزشکان هنوز مطمئن نیستند که داشتن آنتی بادی ضد ویروس کرونا در یک شخص به معنای مصونیت دوباره او در برابر عفونت دوباره باشد. همچنین هنوز روشن نیست که این آنتی بادی ها تا چه مدت یا تا چه میزانی باعث محافظت افراد در برابر عفونت می شوند.

این بررسی بازبینی شده بوسیله کارشناسان مستقل در اسپانیا در ماه آوریل (اواسط فروردین) در هنگامی که قرنطینه کامل در اسپانیا برقرار بود و بوسیله سازمان های پژوهشی و همه گیرشناختی دولتی پیشگام اجرا شده است.

در این گزارش آمده است: میزان نسبتا پایین آزمایش مثبت سرولوژیکی در زمینه همه گیری شدید در اسپانیا می تواند مرجعی برای سایر کشورها باشد. در حال حاضر ایمنی جمعی را بدون پذیرفتن آسیب های جانبی آن یعنی مرگ شمار بسیاری از افراد آسیب پذیر و فشار سنگین بر نظام بهداشتی نمی توان به دست آورد.

مارینا پولان، رئیس مرکز ملی همه گیرشناسی اسپانیا در این باره می گوید: برخی از کارشناسان محاسبه کرده اند که با مثبت شدن آزمایش سرولوژیکی حدود 60 درصد جمعیت ایمنی جمعی به دست می آید. اما با توجه به این یافته ها ما فاصله بسیاری تا رسیدن به این حد داریم.

اسپانیا یکی از کشورهایی در اروپا است که سخت ترین شیوع ویروس کرونا را تحمل کرده که به مرگ بیش از 28000 نفر و عفونت 250000 نفر انجامیده است.

لنست نتایج مرحله اول این بررسی در اسپانیا در فاصله 27 آوریل تا 11 مه را منتشر کرده است که شیوع آزمایش مثبت آنتی بادی را در سطح این کشور به طور میانگین 5 درصد نشان می دهد.

اما در منطقه کلانشهر مادرید پایتخت اسپانیا که بیشترین شدت شیوع بیماری را داشت، این میزان به 10 درصد و در مناطق شهری متراکم در بارسلونا این رقم به 7 درصد می رسد و در بسیاری از استان های ساحلی رقم های بسیار پایین تر است.

در بررسی در سوئیس که از آوریل تا اوائل مه انجام شد، نیز شیوع آزمایش مثبت آنتی بادی در ژنو پایتخت این کشور 10.8 درصد بود.

اکرت و مه یر در مقاله تفسیری لنست می نویسند: با توجه این که اکثریت بزرگی از جمعیت اسپانیا به عفونت دچار نشده اند، با برداشتن محدودیت ها گردش ویروس می تواند به سرعت به ابعاد اولیه اش در آغاز پاندمی باز گردد و موج دوم شیوع را ایجاد کند.

مرحله دوم این بررسی که نتایجش در 4 ژوئن (15 خرداد) منتش شد، شیوع 5.2 درصدی را نشان می دهد که اندکی بالاتر از مرحله اول است. در مرحله سوم و نهایی این بررسی که نتایجش روز دوشنبه 16 تیر منتشر شد، شیوع در حد 5.2 درصد باقی ماند.

منبع: همشهری آنلاین

به "نتایج بررسی آنتی بادی در اسپانیا: ایمنی جمعی در کرونا به دست نمی آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج بررسی آنتی بادی در اسپانیا: ایمنی جمعی در کرونا به دست نمی آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید