بازسازی یک کار ساده نیست بلکه یک کار ارزشمند و متعالی است

به گزارش وبلاگ تینتا، خبرگزاری مهر/ براساس سخنان وزیر میراث فرهنگی کشور، بازسازی یک کار ساده نیست بلکه یک کار ارزشمند و متعالی است.

بازسازی یک کار ساده نیست بلکه یک کار ارزشمند و متعالی است

مراسم بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی با حضور سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون صنایع دستی، جمعی از مدیران وزارتخانه و پیشکسوتان بازسازیگری در محل سالن فجر این وزارتخانه برگزار گردید.

ضرغامی گفت: شما بزرگانی که اینجا هستید، نمایندگان شایسته ای از یک جامعه بزرگ و ارزشمندی هستند که خیلی از آنها اینجا حضور ندارند. در حقیقت تجلیل از شما قدردانی و ادای دینی به همه بازسازیگران و فعالان حوزه میراث فرهنگی است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: کار بازسازی یک کار متعالی است و عادی نیست. بازسازی کار خداست.

وی افزود: هر کاری که کاربردی است نیاکان ما آن کار را زیبا انجام می دادند. امروزه در برخی از مواقع با زیبایی در برخی از کارها و آثار خداحافظی نموده ایم. در حقیقت زیبایی اکنون حلقه مفقوده ماست. در حالی که در خلقت نیز خداوند از زیبایی استفاده نموده است. بازسازی از همین جنس است.

ضرغامی افزود: در حوزه بازسازی یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه بیشتری کرد اهمیت به تئوری است. بازسازی برای خود دارای آداب و رسوم و آئین است و در دل خود آئین ویژه ای دارد. میراث ناملموس ما در دل بازسازی قرار گرفته و بطور مثال برخی از بازسازی کاران برای کارهای خود وضو می گرفتند. به همین علت است که من دست بازسازیگر گنبد سلطانیه زنجان را بوسیدم.

ضرغامی ادامه داد: در قانون توضیح وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که در دولت آنالیز شده و بزودی به مجلس ارائه خواهد شد، به موضوع میراث فرهنگی توجه جدی شده است.

فاطمه داوری، مدیر کل حفظ و احیای بناها، محوطه ها و بافتهای تاریخی در مراسم بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی گفت: توفیق میزبانی از عزیزانی را داریم که در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی و بناهای تاریخی کشورمان کارهای ارزنده ای انجام دادند و ما مدیون آنها هستیم.

وی افزود: روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی فرصت مغتنمی برای جوامع محلی، ملی و بین المللی است تا یک گفتمان فرهنگی در این زمینه شکل بگیرد. در سال 1402 این روز به موضوعات تحولات میراث فرهنگی اختصاص دارد. برنامه های گسترده ای مانند برگزاری نشست های تخصصی در نظر گرفته شده است. امروز فرصت مغتنمی برای بازگو کردن ارزشهای حفاظت میراث فرهنگی است تا داشته های فرهنگی و تاریخی کشورمان را قدر بدانیم و معرفی کنیم.

داوری توضیح داد: توسعه فرهنگی کشور کشور صرفا می تواند برگرفته از منابع فرهنگی و ارزش های فرهنگی کشور باشد. بالغ بر 34 هزار اثر ثبت شده در کشور داریم که کوشش های مختلفی برای حفاظت از این آثار تاریخی اجرا شده است.

منبع: همگردی

به "بازسازی یک کار ساده نیست بلکه یک کار ارزشمند و متعالی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی یک کار ساده نیست بلکه یک کار ارزشمند و متعالی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید