مجموعه خیرآباد گچساران هنوز حریم مشخصی ندارد

به گزارش وبلاگ تینتا، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارش های منتشر شده، مجموعه خیرآباد گچساران هنوز حریم مشخصی ندارد.

مجموعه خیرآباد گچساران هنوز حریم مشخصی ندارد

مجموعه تاریخی خیرآباد شامل پلهایی از دوران ساسانی و اسلامی و چهار طاقی ساسانی در غربی ترین نقطه شهرستان گچساران از استان کهگیلویه و بویراحمد و هم مرز با استان خوزستان در بهبهان و کنار جاده بهبهان به دهدشت قرار گرفته است. این محوطه در مسیر جاده شاهی که تخت جمشید و شوش را در دوره هخامنشیان به هم وصل مینموده، واقع شده است.

این محوطه تاریخی که از جاذبه های گردشگری این استان نیز بشمار می آید، در اسفند سال 1327 در لیست آثار ملی ثبت شده است اما تا امروز حریم و عرصه آن مشخص نشده است. با این حال در سال 1394 رئیس وقت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گچساران از آغاز عملیات اجرایی مشخص حریم اثر تاریخی خیرآباد این شهرستان خبر داده بود اما حریم این محوطه همچنان در بلاتکلیفی است و همین موضوع چالش هایی از جمله فعالیت شرکت نفت و اراضی کشاورزی را برای آن بوجود آورده است.

در دهه هشتاد، شرکت نفت در فاصله 300 متری چهار طاقی و 200 متری پلها آغاز به فعالیت و اقدام به نصب دکل، لرزه نگاری و حفر چاه در این مجموعه نموده که به گفته دوستداران میراث فرهنگی، بر اثر فعالیت های لرزه نگاری این شرکت آثار تاریخی این مجموعه آسیب دیده اند. با این وجود رحیم دادی نژاد، معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1391 درباره این اقدامات گفت: تأسیسات شرکت نفت با توجه به فاصله مناسبی که با این دو بنا دارد، تقریبا مسئله ای برای این آثار تاریخی ایجاد ننموده اند. فقط لوله هایی که کار انتقال آب را برای حفر چاه انجام می دهند از نزدیکی پل عبور داده شده اند. ما با دکل حفاری و چاه مسئله ای نداریم، فقط با خط لوله هایی که از حریم پل می گذرند، مشکل داریم که در این زمینه نیز اقدامات و پیگیری های لازم صورت گرفته و در حال اجرا است.

او بعلاوه پیرامون اینکه مجموعه خیرآباد گچساران هنوز حریم مشخصی ندارد، اظهار کرد: براساس مطالعات صورت گرفته و گفته های کارشناسان، حفر چاه و دستگاه های لرزه نگار باعث بوجود آمدن هیچ لرزه ای روی این بناهای تاریخی نمی گردد.

معاون میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد هنوز هم معتقد است این لوله های نفتی مسئله ای را برای محوطه تاریخی خیرآباد ایجاد ننموده اند.

دادی نژاد در تازه ترین گفت و گو در این باره شرح داد: قبل از تأسیس میراث فرهنگی در استان کهگیلویه و بویراحمد و با توجه به اینکه منطقه جنوب غرب استان نفت خیز است، در محوطه خیرآباد تعدادی لوله نفتی عبور داده شد میراث فرهنگی چندین سال پیگیری کرد که این لوله ها را به محل دیگر انتقال دهد اما هنوز پیروز نشده ایم. لوله ها چسبیده به بناهای تاریخی نیستند و تا به امروز آسیبی به همراه نداشته اند اما اگر در محوطه تاریخی نباشند، خیلی بهتر است.

او درباره شاخصه های محوطه تاریخی خیرآباد گفت: این مجموعه تاریخی دو دوره شاخص دارد؛ دوره اسلامی (قرون میانی) و دوره ساسانی. در واقع این مجموعه شامل دو پل است که یکی از آنها یک بریدگی مقدار عبور آب رودخانه دارد و اسکلت آن پابرجاست، از پل دیگر فقط قسمتهایی از دهانه ها به جای مانده است. پل بزرگ متعلق به دوره صفویه است و پل کوچک به دوره ساسانی تعلق دارد. البته احتمال می دهیم قبل از ساسانی هم پلی وجود داشت؛ چرا که پایه هایی در میان دو پلی که نام بردم وجود داشت اما امروز اثری از آن نیست.

او به چهار طاقی شناسایی شده در این محوطه تاریخی اشاره نمود و اضافه کرد: براساس کاوش های صورت گرفته، احتمال می دهیم بخشی از ساختمانی که در کنار چار طاقی این محوطه بوده، اقامتگاهی برای کاروانهای بین راهی بوده و در واقع خیرآباد در مسیر جاده شاهی قرار داشته است.

معاون میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد درباره کاوش های صورت گرفته در محوطه خیرآباد نیز گفت: این محوطه در دو فصل کاوش شده است. فصل اول کاوش در سال 1387 به وسیله شکرالله علیزاده انجام شد و آقای آتش فراز دومین فصل کاوش آن را در سال 1391 انجام داده است.

او درباره ادامه کاوش های باستان شناسی در خیرآباد اظهار کرد: سالهای گذشته برآورد به شکل ناقص در این محوطه تاریخی صورت گرفته که قصد داریم سال جاری آن برآورد را تکمیل کنیم تا عرصه و حریم آن مشخص گردد.

دادی نژاد درباره چالش های این محوطه تاریخی گفت: با توجه به سختی خاک و کشاورزی که در منطقه انجام می گردد و روستایی که در اطراف این مجموعه تاریخی قرار گرفته است، حفاری غیرمجاز به ندرت در خیرآباد انجام می گردد. مسئله ای که در این محوطه تاریخی داریم حق و حقوق مردم است. در سالهای گذشته زمین هایی در عرصه این اثر را خریداری کردیم تا هم مالک به حقش برسد و هم از این اثر تاریخی حفاظت کنیم.

منبع: همگردی

به "مجموعه خیرآباد گچساران هنوز حریم مشخصی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجموعه خیرآباد گچساران هنوز حریم مشخصی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید