حق کمیسیون مشاوره املاک چگونه محاسبه می شود؟

به گزارش وبلاگ تینتا، حق کمیسیون مشاوره املاک مبلغی است که پس از انجام معاملات ملکی در آژانس املاک باید بپردازید. مشاوره املاک شغلی با درآمد خوب است که بسیاری به همین دلیل جذب این شغل می شوند. درصورتی که قصد اجاره یا خرید و فروش ملک رادارید مجبور به استفاده ای خدمات مشاوره املاک هستید. مشاوره املاک نیز مانند هر صنف دیگری اتحادیه مخصوص به خود را داراست و حق کمیسیون مشاوره املاک بر اساس مصوبات این اتحادیه مشخص می شود.

حق کمیسیون مشاوره املاک چگونه محاسبه می شود؟

علاوه بر هزینه خرید، فروش و یا اجاره ملک مورد نظر هزینه های دیگری ازجمله حق کمیسیون مشاوره املاک، هزینه جابجایی سند و … را باید در نظر داشته باشید. مشاور املاک برای خدماتی که به شما ارائه می دهد به شرح زیر هزینه هایی را دریافت می کند:

  • خرید ملک
  • اجاره ملک

حق کمیسیون مشاوره املاک برای خریدوفروش

حق کمیسیون مشاوره املاک همان طور که قبلاً ذکر شد توسط اتحادیه املاک محاسبه و هرسال اعلام می شود. لازم به ذکر است بنا به تبصره 1 ماده 31 قانون نظام صنفی اتحادیه به ازای خدماتی که عرضه می کند، این حق را دارد که دستمزد خود را بگیرد. به دلیل اینکه سامانه به مشاوران املاک خدمات می دهد و آن ها را مدیریت می کند، همین طور هم اتحادیه مجاز به دریافت دستمزد است.

در خرید و فروش ملک تا سقف 500 میلیون تومان مشاوره املاک می بایست مبلغی معادل 0.5 درصد از مبلغ مورد معامله از هرکدام طرفین دریافت کند.

در خرید و فروش ملک بالای 500 میلیون تومان حق کمیسیون مشاوره املاک به شرح زیر محاسبه می شود:

0.5 درصد از 500 میلیون تومان اولیه بعلاوه 0.25 درصد از مابقی مبلغ مورد معامله

علاوه بر مبالغ فوق به حق کمیسیون مشاوره املاک محاسبه شده، مالیات بر ارزش افزوده نیز تعلق می گیرد. پرداخت 9% مالیات بر ارزش افزوده حق کمیسیون مشاوره املاک نیز به عهده خریدار و فروشنده است.

به عنوان مثال اگر ملک مورد معامله 450 میلیون تومان باشد، چون زیر 500 میلیون تومان است شامل 0.5 درصد از حق کمیسیون مشاوره املاک می شود:

حق کمیسیون مشاوره املاک از هر طرف معامله مبلغ 2 میلیون و 250 هزار تومان است. این مبلغ به علاوه 9% مالیات بر ارزش افزوده معادل 2 میلیون و 452هزار و 500 تومان می شود.

به همین ترتیب اگر ملک مورد نر به طور مثال 750 میلیون تومان معامله شود. آنگاه تا 500 میلیون تومان 0.5 درصد و 250 میلیون تومان مابقی با نرخ 0.25 درصد محاسبه می شود. بنابراین حق کمیسیون مشاوره املاک معادل 3 میلیون و 125 هزار تومان می شود. با احتساب 9% ارزش افزوده جمعاً مبلغ 3 میلیون و 406 هزار و 250 تومان بابت حق مشاوره باید طرفین معامله بپردازند.

حق کمیسیون مشاوره املاک برای اجاره ملک

برای اجاره ملک موردنظر حق کمیسیون مشاوره املاک به طورکلی به ازای یک چهارم مبلغ اجاره یک ماه محاسبه می شود. درصورتی که ملک موردنظر به صورت رهن کامل و یا رهن و اجاره معامله شود، مشاور املاک باید مبلغ رهن را به اجاره تبدیل و یک چهارم آن را به عنوان حق کمیسیون از طرفین دریافت کند. تمامی مبالغی که برای مشاوره املاک دریافت می شود مشمول 9% مالیات بر ارزش افزوده است که طرفین معامله باید آن را بپردازند.

به طور مثال چنانچه ملک موردنظر به هیچ عنوان مبلغی به عنوان رهن نداشته باشد و اجاره ماهیانه 2میلیون و 500 هزارتومانی تعیین شود. آنگاه یک چهارم این مبلغ یعنی 625 هزار تومان به علاوه 9% مالیات بر ارزش افزوده حق مشاوره املاک است. هر یک از طرفین در این معامله درنهایت باید مبلغ 681 هزار و 250 تومان به عنوان حق کمیسیون مشاوره املاک بپردازد.

نحوه محاسبه تبدیل رهن به اجاره

به ازای هر 1 میلیون تومان مبلغ رهن 30 هزار تومان اجاره ماهانه حساب می شود. به طور مثال اگر مبلغ رهن ملکی 50 میلیون تومان باشد اجاره ماهیانه معادل 1میلیون و 500 هزار تومان می شود. بنابراین حق مشاوره املاک یک چهارم 1 میلیون و 500 هزار تومان یعنی 375 هزار تومان بعلاوه 9% مالیات بر ارزش افزوده می شود. طرفین معامله در این مثال باید مبلغ کل 408 هزار و 750 تومان به عنوان حق مشاوره املاک پرداخت کنند.

این سؤال مطرح می شود که اگر ملک موردنظر را طرفین معامله پیداکرده و توافق کرده باشند حق مشاوره املاک به چه صورت محاسبه می شود؟

مشاور املاک در چنین موقعیتی باید بهای نوشتن و ثبت قرارداد مربوطه را اخذ کند. معمولاً حق کمیسیون مشاوره املاک به میزان نیمی از مبلغ حق مشاوره املاک کاهش پیدا می کند.

طبق قانون مشاور املاک برای خدماتی که انجام می دهد باید مبلغی را به عنوان حق مشاوره املاک دریافت کند. گرچه متأسفانه برخی از آژانس های املاک مبلغ تعیینی برای حق کمیسیون مشاوره املاک ندارند. باید بدانید که در چنین مواردی می توانید از طریق اتحادیه مشاورین املاک اقدام به شکایت علیه خاطی کنید. زیرا این اتحادیه هرسال نرخ تعیین و مصوبی را برای حق مشاوره املاک تعیین و به آژانس های تحت پوشش خود اعلام می کند. حق کمیسیون مشاوره املاک از هر دو طرف مورد معامله اخذ می شود. علاوه بر هزینه مشاوره املاک 9% مبلغ مشاوره نیز بابت مالیات بر ارزش افزوده از طرفین دریافت می شود. درصورتی که محاسبه موارد فوق برایتان مشکل است می توانید با مراجعه به سایت کمیسیون تخصصی مشاوران املاک اتاق اصناف ایران با ذکر مبلغ حق مشاوره را مطلع شوید.

امتیاز دهید.

منبع: هومینگ

به "حق کمیسیون مشاوره املاک چگونه محاسبه می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حق کمیسیون مشاوره املاک چگونه محاسبه می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید