ترامپ: توافقی دیگر را جایگزین معاهده آسمان های باز می کنیم

به گزارش وبلاگ تینتا، رئیس جمهور آمریکا امروز تأیید کرد که از معاهده آسمان باز خارج خواهد شد و احتمالاً توافقی دیگر را جایگزین آن خواهد نمود.

ترامپ: توافقی دیگر را جایگزین معاهده آسمان های باز می کنیم

به گزارش گروه بین الملل خبر گزاری فارس، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا امروز تأیید کرد که آمریکا از معاهده آسمان باز خارج خواهد شد و احتمالاً یک توافق جدید را جایگزین آن خواهد نمود.

نیویورک تایمز امروز صبح به وقتی محلی (پنج شنبه بعد از ظهر) گزارش داد که یک منبع مطلع در دولت دونالد ترامپ گفته که واشنگتن میخواهد روز آدینه (فردا) به مسکو اعلام کند که می خواهد از معاهده آسمان باز خارج گردد.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، ترامپ امروز در این باره گفت: آمریکا از معاهده آسمان باز خارج خواهد شد. او همچنین گفته که معاهده ای دیگر جایگزین این توافق خواهد شد.

ترامپ در ادامه صحبت های خود گفت که دولت او روابط خوبی را مسکو دارد اما روسیه از معاهده آسمان باز تبعیت نمی نماید تا به دیگر کشور های عضو این معاهده اجازه دهد که پرواز های نظارتی غیر مسلحانه (بر این کشور) داشته باشند.

جاناتان هافمن سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) امروز در حالی روسیه را به نقض معاهده آسمان باز متهم کرد که آمریکا تصمیم داشت از این معاهده خارج گردد.

هافمن امروز گفت: روسیه بار ها تعهدات خود نسبت به معاهده آسمان باز را نقض نموده است و این معاهده را به روش هایی پیش برده است که به تهدید نظامی علیه آمریکا و متحدان و شرکای این کشور منجر شده است.

هافمن همچنین موضع واشنگتن که آمریکا کاملاً به این معاهده پایبند بوده را تکرار کرد.

بر اساس گفته معاون وزارت خارجه روسیه، مسکو این معاهده را نقض ننموده است.

سرگئی ریابکوف، معاون وزارت خارجه روسیه در ادامه گفت هر گونه کوشش برای شرح خروج از معاهده آسمان باز به دلیل وجود مسائل فنی را رد می نماید.

بر اساس اعلام وزارت خارجه روسیه، خروج آمریکا از این معاهده، توافق اساسی که امنیت در اروپا را تقویت نموده، زیر سؤال خواهد برد.

به نوشته خبر گزاری آسو شیتدپرس، دولت آمریکا به دلیل اینکه روسیه در حال نقص این معاهده است میخواهد از این پیمان خارج گردد، به گفته دولت ترامپ از دلایل دیگری که آمریکا میخواهد از این معاهده خارج گردد این است که این کشور می تواند تصاویر را با پرواز هواپیما ها یا به وسیله ماهواره های تجاری با هزینه خیلی کمتر به دست بیاورد.

آسوشیتد پرس در ادامه نوشت، انتظار می رود با خروج آمریکا از این معاهده روابط این کشور با مسکو به هم بریزد و متحدان اروپایی آمریکا و بعضی از اعضای کنگره در این کشور را نیز نگران و ناراحت کند.

ماه گذشته، دموکرات های حاضر در کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا به ترامپ نامه نوشتند که در حالی که همه کشور های دنیا در حال دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا هستند وی در خروج از این معاهده عجله می نماید.

طبق این معاهده، بیش از 1500 پرواز با هدف افزایش شفافیت در خصوص فعالیت های نظامی و یاری به نظارت بر کنترل تسلیحات و سایر توافقات در کشور های عضو این معاهده اجرا شده است. همه کشور های عضو این معاهده موافقت نموده اند که تمام قلمرو های خود را برای پروازهای نظارتی در دسترس قرار دهند، اما روسیه بر بعضی از مناطق خود همچنان محدودیت گذاشته است.

معاهده آسمان باز، سال 2002 بین 34 کشور دنیا به امضا رسید تا اعتماد میان آنها افزایش یابد و بتوانند پروازهای شناسایی را جهت جمع آوری اطلاعات درخصوص تحرکات نظامی یکدیگر انجام دهند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "ترامپ: توافقی دیگر را جایگزین معاهده آسمان های باز می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ: توافقی دیگر را جایگزین معاهده آسمان های باز می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید