شروع مسابقات موتورسواری در اولین شهر مدور ساسانی!

به گزارش وبلاگ تینتا، سالهاست، محوطه و تپه های تاریخی شهرستان داراب گرد میزبان مسابقات موتورسواری شده اند. بعضی از اهالی داراب گرد دراین تپه ها چنان به رقابت می پردازند و گردو خاک به پا می نمایند که داراب گرد و تپه های بی نوای تاریخی گویی کم از پیست های بین المللی موتورسواری ندارد!

شروع مسابقات موتورسواری در اولین شهر مدور ساسانی!

داراب گرد پر از شاخصه های فرهنگی و تاریخی است. شهری ساسانی که طبق یافته ها و تاریخ نگاری های باستان شناسان به دوره هخامنشی هم می رسد. با این وجود، اهالی داراب گرد گویی هیچگونه اطلاعاتی نسبت به زوایای زندگی فرهنگی و میراث منطقه ای که در آن زندگی می نمایند ندارند، چرا که مهمترین بخش از محوطه و تپه های باستانی را تبدیل به پیست موتورسواری نموده اند.

داراب گرد به عنوان نخستین شهر دایره ای شکل در سرزمین ایران بوده است. آنطور که باستان شناسان می گویند الگوی معماری این شهر

در ساخت و ساز شهرهای دایره شکل دیگر چون تیسفون، شهرگور فیروزآباد تاثیر داشته است.

در متون تاریخی آمده است، شهر داراب گرد سومین شهر بزرگ پارس بوده است و یکی از بزرگ ترین ضراب خانه های(ضرب سکه) شهر پارس در آن ایجاد شده است.

با این حال، آنطور که از شواهد امر پیداست، بعضی از اهالی داراب گرد نه تنها از تاریخ منطقه اطلاعاتی ندارند، که گویی آموزشی هم در چگونگی برخورد با آثار تاریخی نداشته اند.

بخشی از تپه ها و محوطه های تاریخی اولین شهر مدور ساسانی

سیاوش آریا فعال میراث فرهنگی استان فارس با انتقاد از موتورسواری در تپه ها و محوطه های داراب گرد به جالی خالی آموزش و فرهنگسازی محوطه های تاریخی اشاره می نماید.

به گفته این فعال، در رسانه های ملی هیچ برنامه معین و سازماندهی شده ای درخصوص روبرو مردم با میراث ملی و جهانی و چگونگی برخورد افرادی که در منطقه ها تاریخی زندگی می نمایند مشاهده نمی گردد و این موضوع یکی از نقاط ضعف مسئولان اجرایی و مشاوران برنامه ریز در سطح کلان محسوب می گردد.

آنطور که در تصاویر پیداست، موتور سواران در یکی از مهمترین شهرهای تاریخی ایران که اتفاقا به لحاظ معماری از ویژگی منحصربه فردی هم برخوردار است ویراژ می دهند و گردو خاک به پا می نمایند.

آریا به حریم درجه یک شهر تاریخی داراب گرد و گورستانی اشاره می نماید که محل دفن مردگان روستا است. این درحالی است که تابلوی میراث فرهنگی درست در فاصله چند متری گورستان قرار گرفته و اهمیت و پیشینه شهر را بازگو می نماید.

یکی از اهالی روستایی در پاسخ به پرسش فعالان میراث فرهنگی تنها به این جمله بسند می نمایند که این فعالیت روزانه ماست و مگر اشکالی دارد!

اما فعالان و دوستداران میراث فرهنگی به وظیفه و فرهنگسازی متولی و نهادهای مرتبط با میراث هم اشاره می نمایند. چراکه اگر آموزش و زیرساخت و امکانات تفریحی و گردشگری برای مردم صورت می گرفت و به واسطه حفظ و نگهداری از تاریخ این امتیازها داده می شد قطعا کمتر شاهد بروز چنین برخوردها و اتفاقاتی بودیم.

اگر در موتور جستجو گر گوگل، داراب گرد را سرچ کنید، از سال 86 تا به امروز خبرهای متعددی در رابطه با موتور سواری در تپه ها و محوطه های داراب گرد خواهید دید. معضلی که سالهاست تکرار می گردد بدون آنکه تمهیدی برای نجات بخشی تپه ها در نظر گرفته گردد.

براساس شواهد محلی، در زمین های اطراف این تپه باستانی و در درون شهر دارابگرد، خرده سفال و کوزه های شکسته فراوانی بر روی زمین و زیر پای گردشگران رها شده و حفاری های غیر مجاز در گوشه و کنار این شهر شکل عادی پیدا نموده است.

پیش از این تاکید شده، این مکان مورد بازدید بسیاری از گردشگران خارجی بوده و با اینکه از معروفیت جهانی برخوردار است اما تا به امروز تحت هیچ گونه حفاظت فیزیکی قرار نگرفته است.

شهر کهن دارابگرد یا دارابجرد، از قدیمی ترین شهرهایی است که با معماری دایره ای ساخته شده و در 7 کیلومتری شهر داراب قرار گرفته است.

منبع:خبرگزاری میراث فرهنگی

منبع: دالاهو

به "شروع مسابقات موتورسواری در اولین شهر مدور ساسانی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع مسابقات موتورسواری در اولین شهر مدور ساسانی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید