گورنهاده های خاتون 6هزارساله چگاسفلی به موزه شوش منتقل شد

به گزارش وبلاگ تینتا، مدیر پایگاه میراث جهانی شوش از انتقال اشیای گور پیش از تاریخ چگاسفلی (خاتون) به موزه شوش اطلاع داد.

گورنهاده های خاتون 6هزارساله چگاسفلی به موزه شوش منتقل شد

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بیژن حیدری زاده (مدیر پایگاه میراث دنیای شوش) اظهار کرد: این اشیا در ویترین مربوط به این تدفینِ پیش از تاریخ نهاده شد و با این انتقال، ویترین آرامگاه زن 6هزارساله چگاسفلی در موزه باستان شناسی شوش پس از سه سال و نیم تکمیل شد.

او در ادامه با بیان این که محوطه باستان شناختی چگاسفلی یا تل باستانی چگاسفلی از آثار ملی ایران است که در دشت زهره در جنوب شرقی خوزستان و به فاصله اندکی از خلیج فارس واقع شده است، اضافه نمود: این محوطه باستانی یک مکان آیینی بسیار مهم است که در دشت زیدون و در حاشیه جنوبی رودخانه زهره شهرستان بهبهان در استان خوزستان واقع شده است و یکی از وسیع ترین محوطه های پیش از تاریخ در جنوب غربی ایران است که متعلق به دوران 4700 تا 3800 پیش از میلاد است.

مدیر پایگاه میراث دنیای شوش با اشاره به این که چگاسفلی یکی از محوطه های تاریخی نامزد ثبت دنیای است گفت: پیرامون محوطه چگاسفلی ناحیه ای واقع شده است که ساکنان باستانی محوطه، مردگان خود را در آن جا به خاک سپرده اند که دریافت های اولیه باستان شناسان از گورستان این محوطه نشان می دهد، سنت تدفین در تل چگاسفلی واقع در جنوب غربی ایران منحصربه فرد بوده و نظیر آن در هیچ مکان دیگری یافته نشده است.

او اضافه نمود: یکی از گور های منحصربه فرد این محوطه، متعلق به زن جوانی است که دکتر عباس مقدم کاوشگر گورستان چگاسفلی، نام آن را خاتون می گذارد. اشیای داخل گور او و قرارگیری گور اختصاصی اش در میان گور نخبگان آن دوره نشان از جایگاه اجتماعی، سیاسی و مذهبی این زن جوان داشت که همین موضوع باعث شد تا تیم کاوش با همکاری پایگاه میراث دنیای شوش در اواخر سال 1397، او را به موزه شوش انتقال دهند.

حیدری زاده با بیان این که برای او، جایگاه (ویترین) ویژه ای ساخته شد تا در معرض دید مردم باشد، اضافه نمود: هم اکنون در این جایگاه، افزون بر اسکلت، اشیایی که درون گور خاتون قرار داده شده بود همچون شرایط اولیه کشف جانمایی شدند.

او شرح داد: جسد خاتون را در یک چاله ساده گذاشته بودند و او را به شیوه چمباتمه ای یا جنینی دفن نموده بودند که این تدفین، یکی از روش های تدفین در دنیا باستان است، بعلاوه در کنار خاتون یک لگن مسی بزرگ، یک کوزه مسی، یک سنجاق سر، دو کاسه مرمرین، یک جام سفالی، یک خنجر، یک شمشیر بزرگ و اندازه زیادی قلاب های بافندگی قرار داده شده بود، ضمن این که یک سنگ وزنه هم نزدیک پیشانی خاتون واقع شده است.

مدیر پایگاه میراث دنیای شوش با اشاره به این که در دنیا باستان، اشیای متعلق به فرد به همراه او دفن می شدند تا در دنیای پس از مرگ به کار او بیاید، عنوان نمود: به همت پایگاه میراث دنیای شوش و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، گورنهاده های خاتون چگاسفلی نیز پس از سه سال و نیم به موزۀ شوش منتقل و در کنار اسکلت او و در ویترین ویژه ای که برای او ساخته شده بود، قرار داده شدند.

منبع: فرارو

به "گورنهاده های خاتون 6هزارساله چگاسفلی به موزه شوش منتقل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گورنهاده های خاتون 6هزارساله چگاسفلی به موزه شوش منتقل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید